شناسهٔ خبر: 55555990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

پایان ۴روز مذاکره در وین؛

برجـام در پیـچ آخر

ستاره صبح/مصطفی فروغی: پرونده هسته‌ای ایران حدود 20 سال است که در کش و قوس است و در طول دو دهه این پرونده مهم‌ترین موضوع روابط خارجی کشور بوده است. نکته قابل تأمل اینکه پرونده دارای فراز و فرود بوده و درزمانی که توافق شده و برجام اجرایی شده اوضاع اقتصادی رو به بهبود نهاده،در مقابل هنگامی‌که برجام در سال 97 با خروج ترامپ از آن با بحران مواجه شد و تحریم های نفتی علیه ایران اعمال شد وضعیت اقتصادی روند منفی پیدا کرد که تا کنون ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

نکته قابل تأمل اینکه وقتی خبرهای خوش منتشرشده و می شود قیمت دلار روند کاهشی داشته و در مقابل خبرهای بد منتشرشده قیمت دلار افزایش‌یافته و به‌تبع آن قیمت دیگر کالاها نیز افزایش پیداکرده است. دولت سیزدهم از 8 آذر 1400 مذاکره با طرف‌های غربی را آغاز کرده و تاکنون به نتیجه ملموسی نرسیده است.روز گذشته بازار به نتیجه مذاکرات واکنش منفی داشت و قیمت دلار بار دیگر افزایش پیدا کرد. مذاکراتی که در روزهای اخیر در وین انجام شد به نظر می‌رسد آخرین دور مذاکرات برای احیا یا پایان برجام باشد به همین دلیل این دور از مذاکرات را می‌توان پیچ آخر برای توافق یا عدم توافق نامید.
دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها از روز چهارشنبه با حضور هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران، روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا در وین آغاز شده بود.
در این دور از گفتگوها که پس از توقف چندماهه مذاکرات وین و یک دور مذاکره غیر مستقیم میان ایران و آمریکا در دوحه قطر شکل گرفته، متن پیشنهادی «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ایده‌های شکلی و محتوایی ایران که برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه شده محور اصلی گفتگوها است.
 پایان 4روز مذاکره در وین
انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در حالی از پایان دور جدید گفتگوها برای احیای برجام در شهر وین خبر داد که پایگاه خبری نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی  اعلام کرد که این اتحادیه «صلاحیت تعیین تکلیف» در خصوص مذاکرات را ندارد.پایگاه خبری نورنیوز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اتحادیه اروپایی در پایان این دور از مذاکرات وین با هماهنگی آمریکا تلاش کرد متن مورد توافق مورا-مالی را به‌عنوان متن نهایی جا بزند تا ایران را زیر فشار، مجبور به پذیرش آن کند، حال آنکه آنها فقط هماهنگ‌کننده‌اند نه طرف مذاکرات، لذا صلاحیت تعیین تکلیف در این خصوص را ندارند.»دور تازه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با هدف بررسی پیشنهادهای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شکستن بن‌بست موجود در این مذاکرات روز دوشنبه 16مرداد به پایان رسید تا هیات‌ها برای مشورت و اعلام نظر نهایی خود به کشورهایشان بازگردند.به گفته برخی از دیپلمات‌های غربی، هیات‌های مذاکره‌کننده برای احیای برجام زمانی به شهر وین بازخواهند گشت که بخواهند پاسخ مثبت یا منفی خود را به متن نهایی اتحادیه اروپا ارائه دهند.
 آیا به نقطه پایان مذاکرات رسیده‌ایم؟
خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور نوشت: «ما به محض دریافت این ایده‌ها (پیشنهادهای آقای مورا)، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتاً این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.»البته یک مقام اروپایی روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «مذاکرات به پایان رسیده و این متن نهایی است... و دیگر قابل مذاکره نیست.»برخی منابع خبری از شرط تهران مبنی بر «بسته شدن پرونده سه مکان‌ غیر اتمی آلوده به اوارنیوم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» به عنوان یک مانع «اصلی» بر سر راه دستیابی به توافق در مذاکرات وین یاد کرده‌اند.کمیسیون اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود که تهران و واشنگتن باید «آخرین گام» را برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در مذاکرات وین بردارند.این دور از مذاکرات در حالی برگزار شد که نمایندگان بریتانیا، آلمان و فرانسه، سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام غایب بودند. تروئیکای اروپایی اختلافات باقی‌مانده برای احیای برجام را میان ایران و آمریکا توصیف می‌کنند.
  شرط دستیابی به توافق
نور نیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین نوشت: اینکه کاخ سفید تاکنون از پذیرش منطق ساده اما اصولی مذاکره‌کنندگان ایرانی سر باز زده، شاهدی بر عدم جدیت آنها در مذاکرات و حفظ اثربخشی سایه تحریم‌ها حتی پس از توافق احتمالی است.بدیهی است توافق احتمالی در مذاکرات جاری اگر منجر به دو اتفاق یعنی؛ «حذف هرگونه اهرم فشار علیه ایران در آینده» و «رفع پایدار و با ثبات تحریم‌ها برای اطمینان‌بخشی به شرکای تجاری» نشود، به دلیل اینکه منافع ملت ایران را تضمین نمی‌کند، هیچ دلیلی برای تن دادن به آن از سوی تهران وجود ندارد.بر این اساس؛ از آنجا که حضور هیأت ایرانی در وین با هدف دستیابی به توافق صورت پذیرفته، اگر طرف مقابل اراده واقعی برای حصول توافق داشته باشد، این امر در دسترس است.

برچسب‌ها:

نظر شما