شناسهٔ خبر: 55555794 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

تولیت آستان قدس رضوی در جمع اصحاب رسانه تبیین کرد

بایسته‌های رسانه امام رضایی

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اهالی رسانه باید مطالبه‌گر رفع مشکلات زائران و زیارت از مسئولان باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که با حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه و جمعی از مسئولان ارشد فرهنگی و رسانه‌ای استان خراسان رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن روز خبرنگار، از تلاش‌های فعالان عرصه اطلاع‌رسانی قدردانی و با اشاره به نقش مهم اهالی رسانه در عرصه نبرد رسانه‌ای با جریان استکباری، گفت: روشنگری، تبیین مسائل و ایجاد امید رسالت خبرنگاران و اهالی رسانه است.
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به امیدآفرینی در جامعه افزود: امیدآفرینی به معنای عدم نقد و انتقاد نیست، جامعه‌ای که در آن نقد و انتقاد نباشد جامعه مردگان است، اما نقدی سازنده خواهد بود که منصفانه و واقع‌بینانه باشد. جامعه‌ای که امید نداشته باشد گرفتار مرگ تدریجی می‌شود و امروز دشمن ‌روی ناامیدی مردم به خصوص نسل جوان و نخبگان سرمایه‌گذاری کرده که مقابله با این دسیسه دشمن رسالت اهالی رسانه و خبرنگاران است. 

هجمه دشمن به عرصه‌های اقتدار کشور
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر نقش مهم رسانه‌ها در تزریق امید به جامعه، ابراز کرد: دشمن امروز فرصت‌ها و نقاط قوت و اقتدار کشور ما را مورد هجمه قرار داده و تلاش دارد با تبلیغات سوء رسانه‌ای آن‌ها را به نقاط ضعف تبدیل کند؛ عرصه‌های نظامی، هسته‌ای و همچنین حضور منطقه‌ای از مؤلفه‌های اقتدار ایران است، اما دشمن تلاش دارد این نقطه‌قوت را به پاشنه آشیل ما تبدیل کند که مقابله با این دسیسه‌ها رسالت اهالی رسانه است.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مروی با بیان اینکه مشهد شهر امام رضا(ع) است و رسانه این شهر نیز باید امام‌رضایی باشد، عنوان کرد: رسانه امام رضایی یعنی رسانه‌ای که اخلاق، انصاف، دیانت، وجدان و خدا را در تمامی اقدام‌های خود در نظر دارد و رسانه‌های مشهد از این نظر باید الگو باشند.

اهالی رسانه‌ها پیگیر مطالبات زائران باشند
تولیت آستان قدس رضوی از اهالی رسانه‌ مشهد مقدس خواست پیگیر مطالبات زائران باشند و ابراز کرد: رسانه‌های مشهد باید مطالبات زائران را پیگیری و اگر نقدی نسبت به آستان قدس، سایر دستگاه‌ها و حتی برخی مجاوران وجود دارد، آن را باید مطرح و با جدیت پیگیری کنند.
وی گفت: رسانه‌ها باید از مسئولان پیگیری کنند که چرا پس از 40 سال از گذشت انقلاب هنوز پارکینگ‌هایی که پاسخگوی نیاز زائران و مجاوران باشد در مشهد وجود ندارد؟ چرا خط راه‌آهن سریع‌السیر بین تهران و مشهد وجود ندارد؟ سالانه 30 میلیون زائر به مشهد سفر می‌‌کنند اگر امکانات و تسهیلات فراهم شود چرا این عدد به 60 میلیون نرسد؟ 
رسانه‌ها حتی برخی رفتار مجاوران را نیز باید مورد نقد قرار دهند، چرا باید هزینه‌های سرسام‌آور برای اسکان از زائران نوروزی گرفته شود؟ چرا برخی از کسبه در حق زائران و میهمانان امام رضا(ع) اجحاف می‌کنند؟ 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اقدام‌های آستان قدس رضوی در مناطق مختلف کشور اشاره و تصریح کرد: این آستان مقدس اقدام‌های ارزشمندی در سیستان و بلوچستان در حوزه اشتغال و آبادانی انجام داده است، در موضوع سیل‌ سال‌های اخیر نیز در لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان خدمات گسترده‌ای صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: آستان قدس فعالیت‌ها و خدمات گسترده‌ای در سطح کشور بر اساس امکانات و مقدورات خود انجام داده اما با وجود تلاش‌های حوزه رسانه در اطلاع‌رسانی شایسته آن‌ها به مردم موفق نبوده‌ایم.

فقط به نام امام رضا(ع) 
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: از ابتدای حضور در آستان قدس به حوزه رسانه این آستان مقدس گفته‌ام برای شخص بنده کار نکنید و جایز نیست از اموال این آستان مقدس خرج مطرح کردن بنده شود. اینجا هر چه هست امام رضا(ع) است و هیچ نام دیگری اینجا جز نام مبارک امام رضا(ع) نباید مطرح شود.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه خدمت‌رسانی به مردم به نام امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی نوعی تبلیغ و ترویج دین است، اظهار کرد: آستان قدس رضوی مسئول محرومیت‌زدایی در کشور نیست و قدرت این اقدام را نیز ندارد، مسئول محرومیت‌زدایی در کشور دولت است، در احکام رهبری معظم برای این آستان مقدس نیز به این معنا اشاره نشده، در احکام رهبر معظم انقلاب رسیدگی به نیازمندان و محرومان آمده و بر اساس حکم معظم‌له آستان قدس به میزان توان و امکانات در رسیدگی به زائران و مجاوران نیازمند تلاش خواهد کرد و همچنین بخشی از درآمد موقوفات مناطق موقوفه‌دار را برای رسیدگی به نیازمندان آن مناطق اختصاص خواهد داد.
وی بیان کرد: اقدام خوبی در دوران گذشته در ایجاد زائرشهر و زائرسرای رضوی صورت گرفت که طی 
دو سال گذشته ظرفیت زائرسرای رضوی را که نزدیک به حرم مطهر است دو برابر کرده‌ایم و تأکید کرده‌ام تا حد امکان ظرفیت آن‌ها را افزایش دهید.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مشکلات اسکان زائران در ایام نوروز، ابراز کرد: حضور میلیونی زائران در بازه زمانی کوتاه و ظرفیت محدود شهر برای اسکان، مشکلاتی را در ایام نوروز ایجاد کرد و آستان قدس رواق‌های زیرسطحی خود را برای خواب شبانه زائران با ظرفیت 3 تا 4هزار نفر اختصاص داد همچنین سایر امکانات آستان قدس را برای اسکان زائران نوروزی بسیج کردیم اما باز هم پاسخگوی این جمعیت بالا نیست. جلسات هماهنگی و برنامه‌ریزی برای عید نوروز معمولاً در آستان قدس از مهر ماه آغاز می‌شود و اگرچه در عید نوروز امسال با مشکلاتی روبه‌رو بودیم اما اگر آن برنامه‌ریزی‌های قبلی نبود مشکلات 10 برابر بود؛ بنده مطلع هستم که مسئولان استانی و شهری بدون تعطیلی در ایام نوروز در حد توان برای میزبانی از زائران تلاش کردند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت جریان رسانه‌ای در تاریخ اسلام اشاره و تصریح کرد: فعالیت رسانه‌ای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا موجب آشکار شدن چهره حقیقی بنی‌امیه و سرنگونی آن رژیم طاغوتی شد؛ این فعالیت رسانه‌ای تکمیل‌کننده نهضت امام حسین(ع) بود.
واقعه عاشورا و مظلومیت ائمه اطهار(ع) در زندگی مبارکشان؛ نتیجه تبلیغات سوء رسانه‌ای جریان طاغوت بود که پس از رحلت پیغمبر(ص) آغاز شد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مروی در پایان گفت: همکاری مستمر، فعال و پویای آستان قدس رضوی با اهالی رسانه امری ضروری است.

تسهیل بی‌سابقه همکاری رسانه‌ای
در ابتدای این دیدار رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در سخنانی به اقدام‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی پرداخت. محمدمهدی خیرجو گفت: آستان قدس رضوی در ادامه روند تحولی همکاری با رسانه‌ها آمادگی دارد بستر لازم برای توسعه بستر خدمت رسانه‌ای ارادتمندان به حضرت رضا(ع) را فراهم کند.
او ادامه داد: در مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تلاش کرده‌ایم با همکاری اصحاب رسانه، معارف رضوی را برای بهره‌مندی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که تشنه حقیقت هستند، ترویج کنیم و امیدواریم بتوانیم این تعامل و همکاری را روز به روز توسعه دهیم.
 وی افزود: با اقدام‌ها و برنامه‌ریزی انجام شده در سال‌های اخیر، حضور اصحاب رسانه در حرم مطهر رضوی تسهیل شده که در مقایسه با تمام دوره‌های گذشته بی‌سابقه و یا کم‌سابقه بوده است. 
خیرجو تصریح کرد: همچنین در ادامه این تسهیلگری امیدواریم بتوانیم فضایی همچون رواق رسانه را در حرم مطهر داشته باشیم تا این تعامل رسانه‌ای توسعه پیدا کند.
خیرجو ابراز امیدواری کرد با پشتیبانی آستان قدس رضوی و همکاری اصحاب رسانه، پویش «همه خادم‌الرضاییم» در عرصه رسانه توسعه یابد و خادمان رسانه‌ای حضرت رضا(ع) در خدمت به فرهنگ ناب رضوی بیش از پیش سربلند باشند.
همچنین در بخشی دیگر از این مراسم آقایان مهدی شاد (رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی)، محمدسعید احدیان (مدیر سئول روزنامه خراسان)، فرهاد رحیمی (معاون خبر صدا و سیمای خراسان رضوی)، غلامرضا بنی‌اسدی (نایب رئیس خانه مطبوعات خراسان رضوی)، امید ملایی (سردبیر کانال تلگرامی خبر فوری)، محسن بخشنده (به نمایندگی از جامعه عکاسان) و خانم مریم خزائی (سرپرست روزنامه جام‌جم در مشهد) در سخنانی به طرح دغدغه‌ها و مطالبات جامعه خبرنگاری از تولیت آستان قدس رضوی پرداختند.

نظر شما