شناسهٔ خبر: 55555737 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

علیرضا طبایی: ابتهاج بر ادبیات ما تاثیرگذار بود

فاطمه نظرمحمدی

علیرضا طبایی که معتقد است «سایه» از دیدگاه‌های مختلف بر ادبیات ما تاثیرگذار بود، از سهم او در تحولات غزل و شعر نو می‌گوید.

صاحب‌خبر -

این شاعر پیشکسوت در گفت‌وگو با ایسنا دربارۀ ویژگی‌های شعر امیرهوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سایه) و در پی درگذشت این چهرۀ فقید ادبیات فارسی گفت: ابتهاج از دیدگاه‌های مختلف بر ادبیات ما تاثیرگذار بود؛ به‌خصوص در چند دهۀ اخیر، در تکوین و تحول غزل نقش موثری داشت.

او همچنین بیان کرد: ایشان مثل چند نفری دیگر در تحول و زنده نگاه داشتن غزل و میراثی که از گذشتگان به ما رسیده و همچنین در تحولی که در این چند سال در قالب غزل، فرم و شکل و محتوای غزل به وجود آمده، سهم داشتند، در کنار افراد دیگر در این زمینه فعالیت می‌کردند، تلاشی کردند و خوشبختانه تلاش‌شان موثر واقع شد.

طبایی در عین حال درباره فعالیت «سایه» در عرصۀ شعر نو نیز گفت که او از گذشته‌های دور، یعنی از چند دهۀ قبل در عرصۀ شعر نیمایی فعالیت و تحولاتی را که به وجود آمده بود، دنبال می‌کرد.

او بر این باور است که هوشنگ ابتهاج در تحولات عرصۀ شعر نیمایی سهم داشت و تکمیل کرد: برای مثال، چند کتابی که از ایشان در گذشته منتشر شده، در حقیقت جلوه‌ای از همان تاثیرپذیری و تاثیرگذاری بر شعر نیمایی است.

علیرضا طبایی در پایان علت این اثرگذاری را چنین عنوان کرد: چون در قالب نیمایی کار می‌کرد. البته بعدها بیشتر قالب غزل گرایش پیدا کرد و بیشتر در این زمینه فعالیت کرد.

انتهای پیام

نظر شما