شناسهٔ خبر: 55555613 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

چرا ماندگاری کرونا طولانی مدت می‌شود؟

صاحب‌خبر -

رئیس ‌بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «یک دلیل طولانی شدن کووید در بدن، ماندگاری ویروس در روده است که با تکثیر موجب ایجاد علائم می‌شود. ممکن است کووید طولانی در برخی افراد، بیماری‌های مزمن کبدی، کلیوی و قلبی ایجاد کند»
به گزارش سپید، پیام طبرسی با اشاره به اینکه نزدیک یک ماه پیش وارد موج هفتم شده‌ایم، گفت: «به نظر می‌رسد قله موج را رد کرده‌ایم و آمار ثابت و حتی در روزهای اخیر کاهشی شده است. اما باید صبر کنیم تا ببینیم پس از بازگشت مسافران که برای ایام عزاداری به شهرهای مختلف رفته‌اند طی روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته آینده با مستقر شدن دوباره در محل اصلی زندگی، آمار مبتلایان به چه اندازه‌ای خواهد رسید؟ اما اگر روند ۱۰ روز گذشته ادامه پیدا کند آمار مبتلایان همچنان کاهشی خواهد بود.»
وی با بیان اینکه معمولا آمار مبتلایان در روزهای تعطیل کمتر می‌شود، گفت: «در این روزها مراجعه به مراکز و انجام تست کمتر می‌شود. آمار در روزهای معمولی بیشتر از روزهای تعطیل است. به آمار روزانه نمی‌توان تکیه کرد بلکه باید به آمار هفتگی توجه کنیم.»
طبرسی درباره آمار شهر تهران گفت: «برخی بیماران شهرهای دیگر در تهران بستری می‌شوند یا برای موارد دیگر به تهران سفر می‌کنند اما تعداد بستری‌ها در تهران به شدت موج‌های قبلی نیست. خوشبختانه موج‌های جدید شدت موج‌های قبلی را ندارند.»
وی تاکید کرد: «یکی از دلایل اصلی و مستقیم کاهش شدت موج‌های جدید و کاهش آمار بستری‌ها، واکسیناسیون عمومی است. تابستان سال گذشته در همین ایام با موج دلتا مواجه شدیم از هر ۲۰ نفر ۱۰ نفر بستری می‌شدند و تعداد قابل توجهی هم فوت می‌کردند. خوشبختانه در حال حاضر با این شرایط سخت درگیر نیستیم و حتی افراد مسن، بدون بیماری شدید، بهبود می‌یابند.»
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره داروهای جدید درمان کرونا در کشور گفت: «در کمیته علمی درباره داروهای خوراکی پکسلووید و مولنوپیراویر بحث شد و نظر اکثر اعضاء این بود که در حال حاضر بیشتر بیماران نیاز به بستری ندارند و تعداد زیادی از بیماران خود به خود بهبود می‌یابند. ورود این داروها ممکن است موج جدیدی از درخواست‌ها را برای استفاده آن ایجاد کند در حالیکه ممکن است نیازی به آنها نباشد. به همین جهت فعلا این داروها وارد پروتکل‌های درمانی کشور نشدند.»
طبرسی افزود: «داروی پکسلووید تا ۹۰ درصد میزان بستری را کم می‌کند اما قیمت زیادی دارد. یک دوره درمان با این دارو در آمریکا حدود ۵۳۰ دلار هزینه دارد. این دارو در ایران موجود نیست. از طرفی تعدادی شرکت در ایران قدم‌های اول را برای ساخت مولنوپیراویر برداشته‌اند اما چون این دارو ممکن است در آینده موجب سرطان شود یا برای خانم‌های باردار مشکل ایجاد کند در اولویت آخر درمان استفاده قرار می‌گیرد.»
وی تصریح کرد: «داروی رمدسیویر که در ایران هم موجود است بر مولنوپیراویر برتری دارد به همین جهت هزینه اثر بخشی پکسلووید توسط قسمت‌های مختلف وزارت بهداشت بررسی خواهد شد تا تصمیمات بعدی برای آن اتخاذ شود.»
رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره کووید طولانی اظهار داشت: «از ۵ تا ۲۵ درصد بیماران در دنیا درگیر کووید طولانی می‌شوند. یک دلیل آن ماندگاری ویروس در روده است که با تکثیر موجب ایجاد علائم می‌شود. بسیاری از علائم قابل حل است و عمده افراد مشکلی ندارند ولی ممکن است برخی هم درگیر بیماری‌های مزمن کبدی؛ کلیوی و قلبی شوند که باید تحت نظارت پزشک باشند.»فارس

نظر شما