شناسهٔ خبر: 55555482 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

هنر از ابزارهای مهم معرفی صحیح انسان است

قم-ایرنا- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اهمیت هنر در دنیای معاصر را مورد توجه قرار داد و گفت: هنر یکی از ابزارهای مهم برای معرفی صحیح انسان و همچنین بستری مناسب جهت تبیین و پیاده‌سازی فرهنگ ایرانی اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی بامداد پنجشنبه در هیات هنر و رسانه قم، با ابراز خرسندی از حضور در بین اهالی هنر و رسانه قم بیان کرد: از زمان تشکیل و تأسیس این محفل مذهبی شاهد رونق، شکوفایی و رشد آن هستیم.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، شمیرانات، ری و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه یکی از ویژگی‌های مهم قرآن را وجه هنری و ادبی آن یادکرد و افزود: علم حضوری عالی‌ترین درجه علم است و تا زمانی که علم حصولی به ‌مرتبه علم حضوری نرسد، انسان نمی‌تواند به مراتبی که از علم نیاز دارد، نائل شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه، تفکر و نگاه فرویدی «نگاه جنسی به همراه خشم» در عرصه رسانه و هنر جهان غرب بخصوص در صنعت فیلم‌سازی هالیوود و بالیوود حاکم است، ادامه داد: بعد از تفکرات پیروان فروید، رفتارگراها و انسان‌گراها نیز هرکدام از زاویه نگاه خود به تفسیر انسان پرداختند که در این‌ بین انسان‌گراها تا حدودی موفق‌تر بودند اما برای آن‌ها نیز نکات ضعفی زیادی می‌توان برشمرد.

وی افکار امثال فدریش نیچه از فلاسفه قرن نوزدهم، را از مفاهیم انحراف آمیز در شناخت ابعاد تعالی و وجودی انسان یادکرد و گفت: وراثت و محیط، خواستگاه شناخت انسان در مکاتب غربی است و در این مکاتب به‌کلی از اثر قدرتمند اراده غفلت می‌شود؛ این در حالی است که در منطق قرآن کریم اراده یکی از ابزارهای مهم انسان در تعیین نوع و سبک زندگی و سرنوشت فرد در کنار اثر محیط و وراثت است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کتب آسمانی معرفی و تبیین دقیقی از انسان دارند، تاکید کرد: در کتب اهل کتاب نیز از جنبه‌های مختلفی به شناخت انسان پرداخته‌شده ولی  تورات و انجیل به خاطر تحریفات انجام‌شده در آن قابل‌ اعتماد نیستند، تنها کتاب آسمانی مصون از تحریف و باطل، قرآن کریم است و ادعای تحدی آن هنوز بعد از چهارده قرن پابرجاست.

وی بابیان اینکه خدا به‌عنوان خالق انسان بیشترین و دقیق‌ترین شناخت را از انسان دارد و با اشاره به نوع معرفی قرآن کریم از خلقت انسان، گفت: خداوند از خلقت انسان به‌عنوان "احسن الخالقین" یادکرده و اگر فردی در نظام خلقت از این ویژگی ناب انسانیت، جدا افتاده یا راه دیگری رفته باید ایراد را در خودش جستجو نماید.

آقا تهرانی با بیان اینکه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام معیار تمام و کمال خلقت انسان و مصداق کامل "احسن الخالقین" است، گفت: روز قیامت هر کس وضعیت و موقعیت خود در نظام هستی ازنظر تعالی وجودی را با جایگاه امام علی علیه‌السلام می‌سنجد و به میزانی که بین خود و ایشان فاصله احساس کند، بیشتر حسرت می‌خورد.

وی بابیان اینکه جایگاه واقعی و ابعاد وجودی انسان بسیار بیشتر از حدی است که فرد از آن متصور است، افزود: امام حسین علیه‌السلام در واقعه کربلا فقط بخشی از ابعاد وجودی خود و نوع انسان را نشان داده است، فدا کردن جان در مسیر حفظ دین نمونه‌ای بارز از بعد عالی و والای وجودی انسان است.

هنر از ابزارهای مهم معرفی صحیح انسان است

نظر شما