شناسهٔ خبر: 55554932 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بررسی زیرساخت‌های گردشگری استان‌ها در مهر-۵

قفل گردشگری بر ۷ اثر ثبت جهانی در کرمان/سرمایه ها نیازمند توجه

کرمان -استان کرمان ۷ اثر ثبت جهانی را در خود جای داده اما این پتانسیل های بالقوه نتوانسته استان را در چرخه گردشگری کشور فعال کند و بی تدبیری‌ها مانعی برای بهره مندی از این سرمایه‌ها است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کرمان ۷ اثر ثبت جهانی را در خود جای داده است که شامل ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، روستای صخره‌ای میمند، قنات جوپار، قنات‌های بم، کویر لوت، روستای دارستان در سیرجان به عنوان دهکده جهانی گلیم می‌شود این آثار منحصر به فرد تاریخی و صنایع دستی در کنار گنجینه‌ای ملی از بناهای تاریخی و آثار طبیعی قرار دارد که بالغ بر ۷۰۰ اثر می‌شود اما وقتی به روند جذب گردشگر در این بناها چه در زمان عدم شیوع کرونا و چه اکنون نظر کنید می‌بینید کرمان به جایگاه حقیقی خود در جذب گردشگر نرسیده است.

قفل گردشگری بر ۷ اثر ثبت جهانی در کرمان/سرمایه ها نیازمند توجه

وجود مرقد شهید سلیمانی و معرفی کرمان به عنوان پایتخت مقاومت، بافت تاریخی کرمان، باغ فتح آباد، باغ هرندی، باغ بی رم آباد، بازار شهر کرمان که دومین بازار بزرگ کشور محسوب می‌شود، ارگ راین، سایت باستانی کنار صندل که نخستین لوح‌های گلی نوشته شده توسط بشر در آن پیدا شده است، دره مدیترانه ای دلفارد، دره راگه در سیرجان، خانه حاج آقا علی که بزرگترین خانه خشت و گلی جهان است. تنها بخش کوچکی از داشته‌های محسوب می‌شود که به جرأت می‌توان گفت از نظر جاذبه چیزی از آثار هفت گانه جهانی کرمان کم ندارند.

کرمان فرسنگ‌ها با رقبا فاصله دارد

اما اگر نگاهی به چرخش مالی گردشگری در کرمان کنید و یا صنعت گردشگری کرمان را با سایر استان‌های گردشگر پذیر مقایسه کنید به وضوح مشخص است که کرمان فرسنگ‌ها با استان‌هایی مانند فارس، مازندران، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، آذربایجان غربی و حتی استان‌هایی با قابلیت‌های کمتر فاصله دارد.

بدون شک عدم وجود یک نگاه خلاق و پویا در زمینه جذب گردشگر و توسعه گردشگری طی سال‌های گذشته در سطح کلان برای توسعه گردشگری در کرمان در بروز چنین فاجعه‌ای در صنعت گردشگری کرمان بی تأثیر نبوده است.

کرمان در حالی تمام توان خود را روی کشاورزی، صنعت و معدن متمرکز کرده که دیگر آبی برای ادامه این روند باقی نمانده و سرمایه گذاری لازم نیز در خصوص توسعه زیر ساخت‌های گردشگری انجام نشده است.

این در حالیست که با سرمایه گذاری اندک در زمینه گردشگری می‌توان اقتصادی پایدار بر مبنای توانمندی بومی شکل داد که در کنار اشتغال زایی می‌تواند منجر به توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی استان شود و اقتصادی چند بعدی را در کرمان شکل دهد.

با این وجود به جز در ایام پیک مسافرت در کرمان در سایر ایام اکثر اتاق‌های هتل‌های کرمان خالی از مسافر است، بومگردی ها نیز که در ایام کرونا با تغییر کاربری، ریزش نیروی انسانی مجرب و متخصص و ورشکستگی مواجه شده بودند، وضعیت مناسبی ندارند.

در حالی مسئولان استان کرمان عدم وجود هتل در برخی از شهرستانهای گردشگر پذیر کرمان را با توسعه بومگردی ها جبران کرده‌اند که عدم حمایت از این واحدهای گردشگری در ایام کرونا منجر به از چرخه خارج شدن برخی از آنها شده است.

قفل گردشگری بر ۷ اثر ثبت جهانی در کرمان/سرمایه ها نیازمند توجه

آنچه که مشخص است عدم وجود مدیریت خلاق، اراده کلی مدیریتی در سطوح مختلف و عدم باور به امکان توسعه گردشگری در کرمان به وجود وضعیت فعلی منجر شده است.

گلایه استاندار کرمان از وضعیت کنونی گردشگری

استاندار کرمان نیز از ابتدای انتصاب در کرمان طی ماه‌های اخیر بارها از عدم توسعه گردشگری در کرمان انتقاد کرده است و خواستار برنامه ریزی برای توسعه این صنعت در استان کرمان شده است.

محمد مهدی فداکار از مغفول ماندن صنعت گردشگری بارها انتقاد کرده است و با اشاره به وجود ۷ اثر ثبت جهانی و صدها اثر ثبت ملی از وجود وضعیت کنونی در بخش گردشگری کرمان ابراز تعجب کرده است اما باید دید در زمان مدیریت فداکار در استان کرمان عملاً چه رویدادهایی برای توسعه گردشگری و قرار گرفتن کرمان در زمره استان‌های گردشگری کشور می‌شود.

عدم توسعه زیر ساخت‌ها، عدم معرفی پتانسیل‌های گردشگری و ایجاد جذابیت برای توسعه گردشگری و نبود یک مدیریت پیوسته و فعال بین بخشی و کمبود اعتبارات برای مرمت و نگهداری از مهمترین مشکلات گردشگری کرمان است.

لزوم ایجاد معاونت گردشگری در استانداری کرمان

شاید استاندار کرمان بتواند با ایجاد مجموعه‌ای برای مدیریت فعال گردشگری این قفل را باز کند و گردشگری کرمان را از بن بستی که در آن قرار گرفته است نجات دهد.

رها شدن خانه حاج آقا علی پس از مرمت، تخریب خانه‌های تاریخی کرمان، وضعیت نابهنجار بادگیر چپقی در سیرجان تنها گوشه‌ای از نمونه‌هایی است که می‌توان در خصوص خلاء وجود یک مدیریت واحد قدرتمند برای توسعه گردشگری در استان نام برد.

قفل گردشگری بر ۷ اثر ثبت جهانی در کرمان/سرمایه ها نیازمند توجه

مدیرانی هم که بعضاً در استان کرمان حضور می‌یابند هر چند در ابتدا شعارهایی می‌دهند اما وقتی با کمبود اعتبار و عدم وجود اراده برای توسعه گردشگری مواجه می‌شود در وضعیت کنونی غرق می‌شوند.

لزوم مستند سازی و اطلاع رسانی پتانسیل‌های گردشگری

مستند سازی و اطلاع رسانی در خصوص داشته‌های گردشگری کرمان یکی از ضروریات استان است در حالی که این مهم به فراموشی سپرده شده و یا کارهای مقطعی در این خصوص صورت گرفته است.

محمد حسینی زاده استاد دانشگاه و صاحب نظر در خصوص اقتصاد گردشگری که خود نیز در این زمینه فعال است در گفتگو با مهر می‌گوید: در استان کرمان از نظر داشتن شاخص‌های گردشگری هیچ کمبودی وجود ندارد اما متأسفانه باوری در خصوص توسعه گردشگری و امکان خلق ثروت در این زمینه وجود ندارد.

در استان کرمان از نظر داشتن شاخص‌های گردشگری هیچ کمبودی وجود ندارد اما متأسفانه باوری در خصوص توسعه گردشگری و امکان خلق ثروت در این زمینه وجود ندارد

وی گفت: چرخه گردشگری فارس، یزد و اصفهان حتی در دوران کرونا از ماه‌های اخیر کرمان که از زیر سایه کرونا خارج شده بودیم بهتر بود.

وی گفت: این استان‌ها در کنار خلاقیت، جذابیت برای گردشگر ایجاد می‌کنند و داشته‌هایی که گاه به اندازه کرمان نیست را چنان بزرگ نمایی می‌کنند که مسافر بدون اینکه ارائه داشته باشد به سمت آنها جذب می‌شود اما در کرمان ارزشمندترین داشته‌های تاریخی به فراموشی سپرده می‌شود.

حسینی زاده به بازار کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید: در شیراز و بازار این شهر همه سراچه ها و کاروانسراهای این شهر به پاتوق گردشگران و فروش آثار صنایع دستی اختصاص یافته و مردم به این شهر سفر می‌کنند که لحظاتی در این بناها آرامش را تجربه کنند اما در کرمان کدام یک از سراهای بازار مرمت شده است؟ یک کاروانسرای گنجعلیخان در دسترس قرار دارد که همین مکان نیز رونق چندانی در مقایسه با سایر استان‌های همجوار ندارد.

قفل گردشگری بر ۷ اثر ثبت جهانی در کرمان/سرمایه ها نیازمند توجه

رها شدن خانه حاج آقا علی / ‏‬ سرگیجه در کویر لوت

وی عنوان کرد: چرا باید خانه حاج آقا علی بعد از میلیاردها تومان هزینه بازسازی به حال خود رها شود و هیچ رونقی نداشته باشد؟

وی با اشاره به اینکه ۲۷ تیر سالروز ثبت جهانی کویر شهداد است گفت: سوال این است که چه بهره‌ای از ثبت جهانی این اثر طبیعی بردیم، چه اقدام مؤثری برای جذب گردشگر خارجی به جز ایجاد بومگردی که آن هم با سرمایه گذاری مردم بود در این عرصه صورت گرفته است؟

وی گفت: ۷ اثر ثبت جهانی داریم و هر کدام از آنها اگر در یک استان دیگر بود از رونق بسیار بالایی برخوردار بود اما سوال این است که مثلاً تعداد بازدید ماهانه از روستای صخره‌ای میمند با آن شاخصه‌های تمدنی و معماری و جذابیت‌های بی نظیر چه تعداد است؟

این استاد دانشگاه گفت: باید یک مدیریت واحد مقتدر در استانداری کرمان برای توسعه گردشگری شکل بگیرد و با حرف و حدیث و بایدها و نبایدها نمی‌توان به نتیجه رسید امروز باید به سمت توسعه گردشگری پیش برویم.

درست است که کرونا روی صنعت گردشگری اثر گذاشته داشت اما واقعیت این است که مشکل رکود گردشگری در کرمان را باید جای دیگر جستجو و در نگاه مدیران تحول ایجاد کرد.

نظر شما