شناسهٔ خبر: 55554639 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

گزارش خبری

صاحب‌خبر -
خاموشی بزرگراه ها، فرصتی برای سارقان علائم حیاتی و هشدار دهنده
همه جوره سرقت شنیده و دیده بودیم غیر از سرقت علائم حیاتی و هشدار دهنده که با جان مردم ارتباط دارد؛ علائمی که در گوشه و کنار معابر شهری و جاده ای نصب می شود تا عابرین پیاده و رانندگان با توجه به آنها حرکت خود را کنترل و برنامه ریزی کنند حال این علائم با توجه به بالا رفتن قیمت آهن آلات یکی از اهداف سارقین شده است.
سارقینی که نه در جاده های خارج از شهر بلکه در بزرگراه ها و معابر اصلی شهر هم اقدام به سرقت این علائم کرده و هزینه های سنگینی به شهرداری وارد می کنند .
استودیو شمیران خبر در دل روابط عمومی شهرداری منطقه یک با واکاوی های همین دغدغه های شهری تشکیل شد تا بتواند با حضور کارشناسان و متخصصین امر، مشکلات را بکاود و راهی برای رفع این معضلات با بررسی های لایه های اجرایی و کارشناسی شهر پیدا کند.در این بحث کارشناسانه به سراغ کسانی رفتیم که در بدنه اجرا قرار دارند و با همه توان برای مدیریت و امنیت و ساماندهی معابر شهری تلاش می کنند؛ کارشناسانی چون محمد گرجی، سید حامد هادیان کارشناسان ترافیک شهرداری منطقه یک وسرهنگ دوم ابراهیم اسماعیل پور فرمانده یگان حفاظت شهرداری این منطقه.
آنچه در زیر می خوانید جمع بندی نظرات و راهکارهای این کارشناسان از وضع علائم حیاتی سطح منطقه است.

خسارت ۴ میلیارد تومانی به شمال تهران
طمع برای سودجویی بیشتر، بسیاری از افراد را بر آن داشته تا شبانه به دل بزرگراه ها و خیابان ها زده و با برداشتن دریچه های آهنی روی انهار، کانال ها و استفاده از دستگاه‌های برش و باز کردن بست ها نسبت به قطع تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سرقت آنها اقدام کنند تا پس از قلع‌ وقمع این علائم را در قالب ضایعات آهنی به گاراژ دارها یا در بازار بفروشند غافل از این که این اقدام جان هموطنان و حتی زن و فرزندان آن‌ها را هم به خطر خواهد انداخت .
محمد گرجی کارشناس ترافیک منطقه می گوید: در منطقه یک ۳۵ کیلومتر بزرگراه داریم که در محورهایی چون شهید بابایی، آیت الله صدر، معابری چون قیطریه سرقت زیاد است که هندریل، گاردریل، پیچ های متصل کننده، پایه و صفحه تابلو های هشدار دهنده، خطرنما، حاشیه نما، مسیرنما و حتی قسمت پایین دیوارهای صوتی به سرقت می رود به طوری که این سرقت ها در سال گذشته بالغ بر ۴ میلیارد تومان برآورد شده که بیشترین خسارت مربوط به سرقت صفحه تابلوها با خسارت بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی و گاردریل ها با خسارت ۹۹۰ میلیون تومانی بوده است.
سید حامد هادیان از دیگر کارشناسان این حوزه به افزایش دوربین های نظارتی اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر ۳۲ دوربین در کل منطقه کارگذاشته شده است که برای پوشش کامل آن نیاز به ۱۶ دوربین دیگر داریم.

راهکارهای اجرایی برای کاهش سرقت
با اتفاقات پیش آمده ارائه راهکارهای کاربردی هم بین کارشناسان و متولیان امر مطرح و راه حل های مختلف به میان آمد که از آن جمله تغییرنوع اتصالات، آلیاژ های مصرفی، فرهنگسازی، تشویق و افزایش نگهبانان شهری و… است.
سرهنگ دوم ابراهیم اسماعیل پور فرمانده یگان حفاظت شهرداری منطقه یک هم با تاکید بر این موضوع می گوید: برای رسیدن به اهداف مورد نظر و حراست از منابع ملی باید بحث آموزش‌ و فرهنگ‌سازی در جامعه توسعه یابد و نقاط جرم خیز شناسایی و مکان های هدف را بلوک بندی کنیم و با تشکیل اکیپ های گشت از ظرفیت شهرداران شب نواحی بخواهیم که به صورت شیفت بندی بین نواحی برای هربلوک، معابر سطح منطقه را با انجام گشت های هدفمند پوشش دهند و دراین زمینه از ظرفیت نیروهای شهربان ها ومعبربان با برنامه ریزی استفاده بهینه شود.
او تصریح کرد: می توان با یک سری اقدامات فرهنگی تبلیغاتی شهروندان را به صدمات ومخاطرات سرقت های مورد اشاره آگاه سازی کرد تا در باره مسئولیت اجتماعی برای پیشگیری و همکاری با مجموعه خدمات رسان شهرداری همراه سازیم ومی توان بسته های تشویقی وسازکاری را اندیشید تا همیاران شهرداری مورد تشویق قرار گیرند، تا بی اهمیت از کنار این موارد عبور نکنند و با رویت هرگونه سرقت اقلام ترافیکی موارد را به شماره های شهرداری ۱۳۷یا ۱۱۰ اطلاع دهند تا اقدامات لازم به عمل آید.گرجی هم در ادامه تغییر آلیاژ از آهن به کامپوزیت را مطرح کرد و گفت: کامپوزیت را در برنامه قرار دادیم که تابلوها را از جنس کامپوزیت کنیم. ولی تعداد کارخانه های کامپوزیت کم است و با قیمت بالا محصول را تولید می کنند که به صرفه نیست لذا نیاز است شهرداری با یک کارخانه قرار داد ببندد که تابلوهای مورد نیاز را برای استفاده شهرداری تولید کند.
وی جایگزینی جوش به جای پیچ در گاردریل ها را راهکار دیگری دانست و افزود: سعی کردیم اتصالات پیچی را تبدیل به جوش کنیم و پایه های تابلو ها را شاخک بزنیم و داخل بتن قرار بدهیم که قابل سرقت نباشد.
این کارشناس ترافیک تشویق شهروندان به مشارکت در جلوگیری از سرقت ها و خبر رسانی سریع را اقدام دیگری می داند و می گوید: اگر یک چهارم خسارتی که از سرقت علائم ترافیکی بوجود می آید به شهروندان یا نیروهای گشت شهری پرداخت کنیم می توان این سرقت ها را کم کرد.

معضلات خاموشی بزرگراه ها
خاموشی معابر اصلی و بزرگراهی در هنگام شب به منظور صرفه جویی در مصرف برق مشکل دیگری است که به این سرقت ها دامن زده است و سودجویان از شرایط به وجود آمده برای حضور پنهانی و خاموش خود در معابر استفاده و اقدام به سرقت می کنند؛ اداره برق در این زمینه چه نقشی دارد.
هادیان در این باره می گوید: اداره برق از ما خواسته بود معابری که کمتر نیاز به برق دارند را اعلام کنیم و ما این معابررا شناسایی و اعلام کردیم واداره برق هم اعلام کرد به خاطر کاهش مصرف برق روشنایی های این معابر کم ولی در حد استاندارد هست و مشکلی ندارد که متاسفانه در گردنه قوچک به خاطر این خاموشی فوتی داشتیم.اسماعیل پور هم خاموشی خیابان ها را مرتبط با کاهش امنیت و افزایش سرقت می داند و می گوید: تاریکی معابر شهری کمکی برای سارقین است تا از این پوشش در انجام اعمال مجرمانه بهره‌برداری کنند.

قانون چه می گوید
گفتنی است قانونگذار برای مجازات سارقان و کسانی که به اموال عمومی ضربه وارد می‌کنند، مجازاتی در نظر گرفته است که شرح آن در ماده ۶۸۷قانون تعزیرات مصوب سال ۷۵درج‌شده است.
طبق این ماده‌ قانون، هر کس در وسایل و تأسیسات مورداستفاده عمومی از قبیل شبکه‌های آب و فاضلاب، برق، نفت، گاز و پست که با هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و بخش غیردولتی یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجادشده و همچنین در علائم راهنمایی و رانندگی و سایر علائمی که به‌منظور حفظ جان اشخاص یا تأمین تأسیسات فوق و جاده‌ها نصب‌شده است، مرتکب تخریب یا ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر شود، بدون آن‌که منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد، به حبس از ۳ماه تا ۱۰سال حبس تعزیری درجه ۴محکوم خواهد شد.
هرچند برخوردهای حقوقی با سارقان می‌تواند در کاهش سرقت‌ها مؤثر باشد، اما به نظر می‌رسد آموزش‌های به‌موقع و فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش سرقت علائم هشداردهنده راهگشاتر خواهد بود.
زهره محققی- کارشناس رسانه

نظر شما