شناسهٔ خبر: 55554545 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

سرمقاله

احتمال احیای برجام صفر نیست

صاحب‌خبر -

این دور از مذاکرات حساسیت بالایی دارد زیرا بعد از تعلیقی نسبتا طولانی در گفت و گو ها و پس از گرفتار شدن طرفین در فضای بن بست و عدم حصول نتیجه انجام می گیرد. درباره اهمیت این دور از مذاکرات باید خاطر نشان کرد که این گفت و گو ها به دنبال رایزنی های غیرمستقیم ایران و آمریکا در شهر دوحه برگزار شد و نشان از تمایل طرفین به اخذ نتیجه است. همچنین باید دانست که در صورت ناکامی در این گفت و گو ها، احتمالا فرصت دیگری برای احیای برجام وجود نخواهد داشت. اشتیاق طرفین نشان می دهد که به خوبی از ظرفیت این دور از گفت و گو ها آگاه هستند.
شاید اینجا این پرسش پیش بیاید که اگر طرفین مایل به احیای برجام هستند چرا در چند ماه گذشته شاهد واکنشی از سوی آنها نبودیم؟ نگارنده این طور پاسخ می داد که اگر برخی عوامل، مانند فشارهای اسرائیل، نقش کنگره آمریکا، رقابت های داخلی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا نبود احتمالا ماه ها پیش آمریکا به برجام باز می گشت.
از نظر فنی موانع احیای برجام مواردی هستند که می‌ شود آنها را در عرض چند روز از میان برداشت و خواسته ها را تامین و محقق کرد. اما همین اندازه کار اجرایی مستلزم نسست ها و گفت و گو ها و تصمیم‌ گیری در بالاترین سطوح سیاسی در تهران و واشنگتن است. از این رو برای بازگشت آمریکا به برجام و این دور از مذاکرات حساسیت بالایی دارد زیرا بعد از تعلیقی نسبتا طولانی در گفت و گو ها و پس از گرفتار شدن طرفین در فضای بن بست و عدم حصول نتیجه انجام می گیرد. درباره اهمیت این دور از مذاکرات باید خاطر نشان کرد که این گفت و گو ها به دنبال رایزنی های غیرمستقیم ایران و آمریکا در شهر دوحه برگزار شد و نشان از تمایل طرفین به اخذ نتیجه است. همچنین باید دانست که در صورت ناکامی در این گفت و گو ها، احتمالا فرصت دیگری برای احیای برجام وجود نخواهد داشت. اشتیاق طرفین نشان می دهد که به خوبی از ظرفیت این دور از گفت و گو ها آگاه هستند.

شاید اینجا این پرسش پیش بیاید که اگر طرفین مایل به احیای برجام هستند چرا در چند ماه گذشته شاهد واکنشی از سوی آنها نبودیم؟ نگارنده این طور پاسخ می داد که اگر برخی عوامل، مانند فشارهای اسرائیل، نقش کنگره آمریکا، رقابت های داخلی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا نبود احتمالا ماه ها پیش آمریکا به برجام باز می گشت.
از نظر فنی موانع احیای برجام مواردی هستند که می‌ شود آنها را در عرض چند روز از میان برداشت و خواسته ها را تامین و محقق کرد. اما همین اندازه کار اجرایی مستلزم نسست ها و گفت و گو ها و تصمیم‌ گیری در بالاترین سطوح سیاسی در تهران و واشنگتن است. از این رو برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای این توافق و اجرای تعهدات برجامی ایران، بین تهران-واشنگتن اختلاف نظر جدی وجود دارد. این مسائل با گذشت حدود ۱۷ ماه از آغاز مذاکرات در دولت قبل و دولت کنونی هنوز حل‌ و فصل نشده است.
هشت جلسه مذاکره در بهار و پاییز ۲۰۲۱ و سپس در ماه های فوریه تا مارس(اسفند) گذشته ناموفق بود. زیرا برای تصمیم گیری در هر مورد مذاکره کننده ها باید به کشورهای خود برگردند و در سطوح سیاسی عالی مورد بررسی قرار بگیرد. شاید بتوان گفت در مذاکرات پیشین و مذاکرات اخیر، خلأ گفت و گوی مستقیم ایران و آمریکا احساس می شود همانطور که در دوحه نیز گفت و گو های غیر مستقیم بین ایران و آمریکا در طول دو روز و بی ثمر و بدون پیشرفت به پایان رسید. اما باید یادآور شد که احتمال احیای برجام کم است، اما صفر نیست.
امروز آمریکایی که رئیس جمهور پیشینش از برجام خارج شد ، مایل به احیای برجام است. زیرا جنگ اوکراین نشان داد، جهان اشتیاقی به تحریم کشوری دیگر ندارد. دلیل و نشانه ای وجود ندارد که تاکتیک فشار حداکثری مجددا بتواند اجرا و اثر بخش باشد. ایران به طور آشکاری نشان داده که در برابر سختگیری مقاوم می شود. از این رو آمریکا به خوبی می داند که تنها راه حل پایان بخشیدن به مناقشه هسته ای ایران، از مسیر مذاکره برای احیای برجام می گذرد.

 

 

نظر شما