شناسهٔ خبر: 55554338 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بیانیه «چارچوب هماهنگی» عراق درباره روند تشکیل دولت

پس از درخواست رهبر جریان صدر در عراق برای مداخله دستگاه قضایی این کشور به منظور انحلال پارلمان، کمیته هماهنگی گروه‌های شیعی در عراق خواستار احترام به قوه قضائیه و پارلمان این کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی در عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی»، شامگاه امروز (چهارشنبه)، در بیانیه‌ای از نشست سران این کمیته به منظور رایزنی برای تشکیل دولت عراق خبر داد.

بنابر گزارش پایگاه خبری «ناس نیوز»، در بیانیه صادره از طرف این کمیته آمده است: «چارچوب هماهنگی شامگاه امروز نشست خود را برگزار کرد. در این نشست مجموعه‌ای از مسائل سیاسی به‌ویژه روند گفت‌و‌گوهای جاری با باقی گروه‌های ملی [عراق] به منظور تسریع عمل به بندهای قانون اساسی و همچنین تسریع تعیین‌ نامزد ریاست‌جمهوری و تشکیل دولتی خدمت‌گزار و قادر به حل مشکلات امنیتی و خدماتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

چارچوب هماهنگی در ادامه اضافه کرد: «افراد گردآمده [در این نشست] بر موضع خود مبنی بر لزوم احترام به نهادها به‌ویژه قوه قضاییه و مقننه و رد هرگونه تعرض به این نهادها و عدم تعلیق مأموریت قانونی آن‌ها مجددا تأکید کردند.»

کمیته هماهنگی گروه‌های شیعی همچنین اعلام کرد: «سران چارچوب هماهنگی از گروه‌های سیاسی خواستند تا به منظور حفظ دستاوردهای دموکراتیک و تداوم گفت‌و‌گوهای سازنده تا زمان دستیابی به راهکار برای بحران کنونی و تشکیل دولتی قادر به عبور از  چالش‌های کشور به‌ویژه در زمینه انرژی، کمبود آب، عدم تصویب بودجه فدرال با یکدیگر همکاری کنند.»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «چارچوب هماهنگی از مردم معتقد به قانون و باورمند به مشروعیت قانون اساسی می‌خواهد که از تمام گام‌های قانون اساسی برای تشکیل دولت و برای دفاع از فرایند دموکراتیک که همگی به آن باور داریم، حمایت کنند.»

این نشست در حالی برگزار شده است که «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، ساعاتی قبل، با بیان اینکه انحلال پارلمان تنها توسط خود اعضای پارلمان انجام نمی‌شود، از دستگاه قضایی عراق به‌ویژه رئیس شورای عالی قضایی این کشور خواست که روند موجود را اصلاح کند.

الصدر با اشاره به اینکه مهلت قانونی پارلمان برای تعیین رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به پایان رسیده، از رئیس‌جمهور عراق خواست که پس از انحلال پارلمان، برای برگزاری انتخابات زود‌هنگام البته با شروطی که بعدها اعلام خواهد شد، زمانی را تعیین نماید.

سید مقتدی الصدر، چهارشنبه‌شب هفته گذشته، گفت‌و‌گو میان احزاب سیاسی عراق را بی‌فایده خوانده بود و خواستار انحلال پارلمان عراق شده بود.

این درخواست با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری همراه شد و تعدادی از گروه‌های سیاسی عراق تأکید داشتند که انحلال پارلمان بایست با اجماع تمام احزاب سیاسی صورت گیرد.

امیدها در کشور عراق پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری زنده شد و در حالی که پارلمان نیز خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان آماده می‌کرد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده کرد.

آشوبگران حامی رهبر جریان صدر طی هفته گذشته چند بار پس از ورود غیرقانونی به «منطقه سبز» بغداد، وارد صحن پارلمان شدند و همچنان به تحصن خود در منطقه سبز ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

نظر شما