شناسهٔ خبر: 55553478 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

رئیس سازمان امور مالیاتی:

فساد، خط قرمز نظام مالیاتی است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه رویکردهای مهم دولت مردمی با هوشمندسازی محقق می‌شود، گفت: هم اکنون گام‌های مهمی برای هوشمندسازی مالیاتی برداشته شده که نتایج آن در افزایش کارآیی، رشد وصولی‌ها، خدمات رسانی الکترونیکی موثر و افزایش تمکین مالیاتی قابل مشاهده است. داود منظور در اولین نشست ارزیابی استانی که […]

صاحب‌خبر -

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه رویکردهای مهم دولت مردمی با هوشمندسازی محقق می‌شود، گفت: هم اکنون گام‌های مهمی برای هوشمندسازی مالیاتی برداشته شده که نتایج آن در افزایش کارآیی، رشد وصولی‌ها، خدمات رسانی الکترونیکی موثر و افزایش تمکین مالیاتی قابل مشاهده است.

داود منظور در اولین نشست ارزیابی استانی که با حضور معاونین سازمان، مدیران کل ستادی و همچنین مدیرکل، معاونین و روسای امور مالیاتی استان البرز در سالن اجتماعات ستاد سازمان برگزار شد، در پاسخ به مسائل مطر ح شده پیرامون کمبود نیروی انسانی سازمان اظهار داشت: هوشمندسازی فرایندهای سیستمی به عنوان راهکار موثری برای جبران کمبود نیروی انسانی به کاهش حجم کار نیروی انسانی موجود در استان البرز و سایر استانها و در نتیجه افزایش بازدهی و سرعت عمل کارکنان می‌انجامد.
وی ضمن تبیین تاثیر هوشمندسازی فرایندهای اداری و سیستمی بر افزایش بازدهی و سرعت عمل نیروی انسانی، اظهار داشت: به هر میزان که امور و فرایندهای اداری به‌صورت سیستمی و هوشمند انجام شود، بازدهی و سرعت عمل در پاسخگویی به مودیان افزایش می‌یابد که این امر به نوبه خود ضمن افزایش رضایتمندی مودیان، باعث کاهش حجم کاری نیروی انسانی می‌شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: پیشبرد برنامه‌های مرتبط با هوشمندسازی نظام مالیاتی، در اولویت اقدامات این دستگاه قرار دارد و با تحقق این برنامه‌ها، بخش مهمی از رویکردهای دولت مردمی در زمینه خدمات‌رسانی موثر به مردم محقق می‌گردد.
وی با تاکید بر اینکه این سازمان از تمامی ظرفیت‌ها برای هوشمندسازی نظام مالیاتی بهره می‌گیرد، گفت: دریافت اطلاعات از تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای اجرای ماده ۱۶۹ مکرر، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دایمی و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از مهم ‌ترین مصادیق این امر
بشمار می‌آید.
منظور افزود: هوشمندسازی در حوزه های دیگری نظیر ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی عملیاتی شده و با حذف پرونده‌های کاغذی و الکترونیکی شدن پرونده‌ها و اوراق مالیاتی، هم در تعداد مراجعه مودیان به ادارات مالیاتی و هم در میزان مصرف کاغذ، کاهش قابل توجهی صورت گرفته است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه فساد، خط قرمز نظام مالیاتی است، عنوان داشت: راه‌اندازی سامانه سوت زنی، از راهکارهای موثر برای مقابله و پیشگیری از فساد و تخلف ماموران مالیاتی و همچنین مبارزه با فرار مالیاتی محسوب می‌شود.
وی به فعال شدن سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو اشاره کرد و گفت: ساماندهی سیستمی در این حوزه باعث افزایش چشمگیر درآمدهای مالیاتی شده به‌گونه‌ای که وصولی چهارماهه امسال مالیات نقل و انتقال خودرو نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ۶۹ درصدی را نشان می‌دهد. این اقدام همچنین باعث کاهش مراجعات عمومی، کاهش بار اقدامات اجرایی و اداری همکاران مالیاتی شده است.
منظور با اشاره به اینکه بازدیدها، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ادارات امور مالیاتی در سراسر کشور در اولویت اقدامات سازمان است، گفت: تشریح و بررسی عملکرد امور مالیاتی استان‌ها از جمله راهکارهای موثر در رفع موانع و آسیب‌های پیش رو و تحقق اهداف و رویکردهای تحولی نظام مالیاتی است. وی ضمن تاکید بر اینکه ارزیابی و نظارت مستمر بر عملکرد امور مالیاتی استان‌ها، یکی از عوامل افزایش بهره‌وری نیروی انسانی همچنین تمکین مودیان است، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، عملکرد تمام ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها، تدابیر لازم برای رفع آسیب‌ها و ارتقای عملکرد نظام مالیاتی به کار گرفته شود.
در این نشست همچنین بهرام مردان، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری سازمان امور مالیاتی، گزارشی از ارزیابی هیات اعزامی سازمان به استان البرز ارایه کرد و  مهدی موحدی، رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی نیز طی گزارشی به تشریح  عملکرد امور مالیاتی البرز بر اساس معیارها و شاخص‌های احصا شده توسط آن مرکز پرداخت.
محمدرضا محمدی، مدیرکل امور مالیاتی استان البرز نیز ضمن تشریح اقدامات و ارائه گزارش عملکرد استانی، به همراه معاونین و روسای امور مالیاتی استان به بیان برخی مسایل، مشکلات، دغدغه‌ها و نیازهای اساسی این اداره کل پرداختند که مشکلات و سوالات مطرح شده، توسط رئیس کل سازمان، معاونین و مدیران کل ستادی ذی‌ربط پاسخ داده شد و راهکارهای لازم
ارائه شد.

 

 

مدیرکل دفتر امور مشترکان توانیر:
۴۰ درصد مشترکان مشمول پاداش خوش‌مصرفی شدند

مدیرکل فروش و خدمات مشترکان توانیر گفت: برنامه پاداش ۵ برابر تعرفه که به‌ازای هر کیلووات‌ساعت کاهش مصرف اجرا شد، ابتکار خوبی بود که باتوجه‌به آمارها حدود ۴۰ درصد از مشترکان مشمول پاداش شدند که ازاین‌بین قبض ۱۲ درصد مشترکان رایگان شده و حتی بستانکار شدند.
«عبدالامیر یاقوتی» افزود: و به نظر می‌رسد ۹۰ درصد از مشترکان برق ظرفیت این را دارند که تا پایان دوره تابستان حداقل در یک دوره مشمول جایزه شوند.
وی ادامه داد: با وجود رشد تقاضای مصرف برق خانگی، مصرف برق کشور در این بخش ۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش‌یافته است که به طور یقین تغییر تعرفه و نیز مشوق‌های وزارت نیرو برای مشترکان خانگی از عوامل مهم در این کاهش مصرف بوده‌اند.
این مدیر صنعت برق خاطرنشان کرد: موضوع قیمت همواره یکی از عوامل مؤثر در کاهش و کنترل مصرف بوده است و باتوجه‌به اینکه تعرفه برق در پله‌های آخر ۳.۵ برابر تعرفه عادی است، طبیعی است که مشترکان برای کاهش مصرف و رساندن آن به الگوی تعیین شده انگیزه لازم را داشته باشند.
یاقوتی گفت: کاهش مصرف برق خانگی در مناطق گرمسیری به‌مراتب بیشتر از مناطق عادی بوده و این نشان می‌دهد مشترکان این مناطق که به دلیل الگوی مصرف خاص مناطق گرمسیر (الگوی تا ۳۰۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه) از ظرفیت بیشتری برای کاهش مصرف برخوردار بوده و از مشوق‌های وزارت نیرو بیش از دیگر مشترکان برخوردار شده‌اند، به‌گونه‌ای که میانگین پاداش مشترکان مناطق گرمسیری حدود ۶۰ هزار تومان و مشترکان عادی حدود ۲۲ هزار تومان بوده است.
وی میانگین کاهش مصرف برق در مناطق گرمسیر را تا ۱۰ درصد نیز عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: آمارها نشان می‌دهد در شهر اهواز متوسط ماهانه مصرف برق از ۹۲۲ کیلووات‌ساعت در سال گذشته به ۷۰۲ کیلووات‌ساعت در سال جاری رسیده است.
مدیرکل فروش و خدمات مشترکان توانیر ادامه داد: این رقم در خوزستان از ۸۶۸ کیلووات‌ساعت به ۸۱۱ کیلووات‌ساعت کاهش‌یافته است، در هرمزگان از ۹۰۲ کیلووات‌ساعت به ۸۳۹ کیلووات‌ساعت و در بوشهر از ۸۴۵ کیلووات‌ساعت به ۷۳۹ کیلووات رسیده است.
یاقوتی افزود: باوجوداینکه مشترکان بسیار پرمصرف حدود ۴ درصد از مشترکان برق خانگی را تشکیل می‌دهند، اما حدود ۱۴ درصد مصرف برق این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با اشاره به اقدام‌های توانیر برای کاهش مصرف مشترکان پرمصرف خاطرنشان کرد: در زمان‌های پیک‌بار شبکه به مشترکان هشدار افزایش هزینه قبض باتوجه‌به افزایش تعرفه و حتی هشدار محدودکردن برق ارسال شده و در مواردی که امکان فنی قطع برق هم وجود داشته است، برق این مشترکان از راه دور قطع
شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: حدود ۲هزار و ۵۰۰ مشترک بسیار پرمصرف در بخش خانگی شناسایی شده‌اند که حتی بیش از ۱۰ برابر الگوی تعیین شده مصرف برق داشته‌اند و سعی شده است با ابزارهای مختلف در زمان اوج بار شبکه، مصرف این دسته از مشترکان هم کاهش یابد.
مدیرکل دفتر امور مشترکان توانیر در ادامه عملکرد صنعت برق در سال جاری برای مدیریت شبکه در زمان پیک را بسیار بهتر از سال‌های قبل توصیف کرد و افزود: باتوجه‌به تجربه سال‌های قبل سعی شده است قبل از آغاز فصل پیک و در اردیبهشت‌ماه تمامی ظرفیت‌های موجود برای تولید برق آماده شود.
یاقوتی گفت: این در حالی است که تأمین برق صنایع نیز از وضعیت بهتری به نسبت سال قبل برخوردار بود و البته دراین‌خصوص نباید همکاری خوب دستگاه‌های ذی‌ربط و مشترکان به‌ویژه در بخش‌های خانگی، صنعتی، عمومی و کشاورزی را نادیده گرفت.
وی ادامه داد: حدود یک میلیون مشترک صنعت برق تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند که در صورت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق تا ۵۰ درصد سقف الگو، از برق رایگان بهره‌مند خواهند شد.

 

 

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی:
۸۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بیش از ۸۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز مردم در داخل کشور تامین می‌شود و بابت ۲۰ درصد باقیمانده سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار از ارز کشور را باید به واردات اختصاص دهیم.
“مجتبی خیام‌ نکویی” در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: محدودیت اقلیم، خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و مسائل دیگر محدودیت‌های ما را بیشتر کرده است.
وی گفت: از طرفی قابلیت افزایش سطح زیرکشت را نداریم بنابراین تنها راهی که بتوان افزایش تولید داشت متوسل شدن به حوزه علم و فناوری است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه با استفاده از علم و فناوری باید تولیدات بخش کشاورزی را افزایش داد افزود: تاریخچه فعالیت‌های سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی نشان می‌دهد در چهار دهه گذشته از این بابت موفق عمل کرده‌ایم.وی تصریح کرد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میانگین برداشت گندم در یک هکتار آبی، هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بوده که اکنون به میانگین چهار تن یعنی بیش از دو برابر رسیده است.خیام‌ نکویی گفت: با دانشی که به بخش کشاورزی رسوخ و نفوذ داده شد میزان برداشت محصول در واحد سطح افزایش پیدا کرده اما کفایت نمی‌کند.وی با بیان اینکه در دوران حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی قرار داریم افزود: شاید در گذشته این قدر بحث کشاورزی و غذا برای مردم ملموس نبود اما در دوره‌های گذشته به‌ویژه یک دهه اخیر سفره مردم کوچک شده و به همین جهت حساسیت مردم نیز خیلی زیاد شده است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: این موضوع سبب شده کوچکترین تغییر و تحول در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی حساسیت‌های مردم را برانگیزد، از طرفی یکسری واقعیت‌ها را باید بپذیریم و اینکه در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب، تولیدات بخش کشاورزی چهار برابر افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد مجموع تولیدات بخش کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود اما اکنون بعد از گذشته ۴۳ سال به ۱۲۵ میلیون رسیده است.
خیام‌ نکویی گفت: از طرفی جمعیت کشور نیز ۲.۵ برابر افزایش یافته است اما تولیدات ما کفایت نیازها را نمی‌کند.
وی بیان کرد: امروز نیاز داریم در محصولات استراتژیک از جمله گندم خودکفا شویم و توصیه امام راحل و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد لذا عزم خود را جزم کرده‌ایم تا در این دوره اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی رقم بخورد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به همین جهت یکی از نکاتی که در سفرهای استانی مدنظر ما قرار دارد اینکه از ظرفیت‌های بالقوه که قابلیت بالفعل کردن آن را داریم، حمایت کنیم.
وی افزود: استان خراسان جنوبی از ظرفیت‌های درجه یک در حوزه زرشک، زعفران، عناب و بسیاری از محصولات برخوردار است که باید این نقاط قوت را به ارزش افزوده حاصل از این محصولات برای مردم استان تبدیل کنیم.
خیام‌ نکویی گفت: با شناختی که از استان خراسان جنوبی دارم همیشه در چهار دهه گذشته از نیروهای این استان به عنوان انسان‌هایی باهوش، فرهیخته و با ظرفیت نام برده می‌شود که باید این افراد را به عرصه کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان طبق تاکید رهبر معظم‌ انقلاب نزدیک‌تر و با این استراتژی ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.
وی با بیان اینکه ما از همه ظرفیت‌های خود برای این حوزه کمک خواهیم گرفت افزود: وزیر جهاد کشاورزی نیز اعتقاد دارد این ظرفیت‌ها را باید در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی که کمتر مورد توجه واقع شده است، به حوزه دانش‌بنیان نزدیک کرد و امیدواریم در این سفر آنچه قول می‌دهیم در کمترین زمان ممکن عملیاتی شده و این سفر سبب خیر و برکت برای مردم استان شود.معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز برای بازدید از چند طرح علمی، تحقیقاتی و شرکت در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به خراسان جنوبی سفر کرد.

 

 

وزیر نفت:
پروژه پترو پالایشگاهی وارد بازار بورس می‌شود
جواد اوجی گفت: بخشی از سهام دو پترو پالایشگاه که یکی در کنار پالایشگاه خلیج فارس و دیگری در منطقه جاسک قرار دارد، در سهام بورس عرضه می‌شود.
جواد اوجی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره ساخت دو پترو پالایشگاه گفت: این پترو پالایشگاه‌ها با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه یکی به نام شهید سلیمانی در کنار پالایشگاه خلیج فارس و دیگری در منطقه جاسک است که برای ۴ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.
وی ادامه داد: این پترو پالایشگاه‌ها در کنار تولید نفت خام و گاز، تولید خوراک برای منطقه پایین دست پتروشیمی‌ها هم فراهم می‌کنند که از خام فروشی جلوگیری و نفت خام به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه فراورده‌های نفتی تحریم ناپدیر است، گفت: ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با سرمایه نزدیک ۱۱ و جاسک ۷ میلیارد دلار با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی و بانک‌ها و هلدینگ‌های داخلی انجام شد.
وی تاکید کرد: بخشی از سهام این پترو پالایشگاه‌ها در سهام بورس عرضه می‌شود تا مشارکت مردمی را به همراه داشته باشد و از نقدینگی بالا جلوگیری می‌شود.

مدیر تاسیسات آب منطقه‌ای تهران:
بهبود کسری ذخایر آبی سدهای تهران
مدیر تاسیسات آب منطقه‌ای تهران از بهبود ذخایر سدهای استان تهران در پی بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر خبر داد و گفت: میزان بارش‌ها در استان از ابتدای سال آبی تا ۱۱ مرداد حدود ۲۰۶ میلیمتر بوده است.
محمد شهریاری اظهار داشت: با فعالیت این سامانه، حدود ۲۶ میلیمتر بارش در استان تهران ثبت شده است، این بارش در مقایسه با متوسط بلندمدت، چشمگیر بوده است.
مدیر تاسیسات آب منطقه‌ای تهران افزود: میزان بارش‌ها در استان تهران از ابتدای سال آبی تا ۱۱ مرداد سال جاری حدود ۲۰۶ میلیمتر بوده است که این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه متوسط بلندمدت که ۲۷۳ میلیمتر بوده، با کاهش ۲۵ درصدی رو به رو است.
وی گفت: این بارش‌ها توانسته بخشی از کسری آبی را جبران کند که طی ۲ سال پی در پی خشکسالی، ایجاد شده بود.
شهریاری همچنین گفت: در بارش‌های اخیر حدود ۱۵ میلیون متر مکعب میزان آب ورودی به سدهای تهران افزایش یافته است. در حال حاضر، ۵۶۳ میلیون متر مکعب موجودی مخازن سدهای تامین کننده آب شرب تهران است که در مقایسه با ۶۷۴ میلیون متر مکعب روز مشابه در سال گذشته، ۱۱۲ میلیون متر مکعب کاهش وجود دارد که البته بارش روزهای گذشته تاثیرات مثبت داشته است اما هنوز تا شرایط نرمال ۴۳۷ میلیون متر مکعب فاصله است.

۴۴ هزار تن به ذخایر میلیونی گندم کشور افزوده شد
۴۴ هزار تُن محموله‌ یک فروندکشتیِ بزرگ حامل گندم که هفته گذشته در بندر اقیانوسی شهید بهشتی چابهار پهلو گرفته بود، تخلیه شد.
محموله‌های یک فروند کشتی اقیانوس‌پیمای دیگر، حامل ۴۴ هزار و۷۰۰ تن گندم که در روز دوازدهم مرداد وارد آب‌های سرزمینی ایران شده و در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفته بود، تخلیه و نسبت به بارگیری آن اقدام شد.
بر اساس این گزارش، عملیات تخلیه محموله‌های این کشتی، پس از پهلوگیری بلافاصله آغاز شد و محموله‌های تخلیه شده به مقصد مجتمع انبارهای مکران ارسال شده‌اند تا پس از تکمیل اسناد و ترخیص قطعی، بر اساس برنامه‌های حمل شرکت بازرگانی دولتی ایران به اقصی نقاط کشور
ارسال شوند.
از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳۶۵هزار تن انواع کالاهای اساسی شامل گندم و برنج از طریق این بندر اقیانوسی در قالب ۵ کشتی گندم و یک کشتی برنج از طریق این بندر اقیانوسی وارد کشور شده است.

استفاده از رمزارز در تجارت کشور رسمی شد
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از انجام نخستین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار خبر داد.
علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در فضای مجازی نوشت: این هفته اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار با موفقیت صورت پذیرفت. تا پایان شهریور ماه استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به صورت گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت.

نظر شما