شناسهٔ خبر: 55553398 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک:

تاکید بر مناسب سازی فضای فیزیکی مراکز درمانی/بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان ارز دولتی در جهت تامین تجهیزات هزینه شده است

جمالیان گفت: اکثر اماکن درمانی استان مستهلک شده و باید به فکر ساخت اماکن نو باشیم چرا که نبود فضای فیزیکی مناسب باعث نارضایتی مردم از خدمات درمانی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، سید «محمد جمالیان» امروز (19 مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت برگزار شد، ضمن تقدیر از همدلی و همراهی خبرنگاران با این دانشگاه، گفت: در دورانی که با اپیدمی کرونا مواجه شدیم خبرنگاران در راستای بالا بردن سطح اطلاعات بهداشتی و سلامت مردم تلاش کرده و زحمات زیادی کشیدند که این تلاش ها جای تقدیر و تشکر دارد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک با اشاره به در دسترس بودن فضای مجازی برای همگان و سرعت بالای انتقال اطلاعات افزود: در این شرایط که موجی از اطلاعات صحیح و ناصحیح در فضای مجازی در حال رد و بدل شدن است کار خبرنگاران به خصوص خبرنگاران حوزه ی سلامت بسیار حساس و نقش آنها در اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم و جامعه غیر قابل انکار است .

 

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه ی بهداشت و درمان کمبودهای زیادی وجود دارد، بیان کرد: این مهم نیازمند مطالبه گری از سوی همگان به ویژه اصحاب قلم و رسانه است تا با انتقال این کمبودها به مسئولان و حتی مسئولان کشوری، این کمبودها را جبران و خلاء را پر نمایند.

 

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه سیر پیشرفت تجهیزاتی حوزه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی مناسب است، افزود: در این مدت شاهد افزایش تعداد تخت ها در حوزه درمان بودیم به طوریکه  تعداد تخت های دیالیز از ۱۱۲ به ۱۲۷ ، تخت های روانپزشکی از ۵۵ به ۸۰ تخت افزایش پیدا کرد و تعداد تخت های فعال از هزار و ۷۷۳ مورد به هزار  و ۸۲۸ مورد و میزان اشغال تخت از ۵۶ درصد به ۶۴ درصد رسید.

 

جمالیان در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا در برخی از مواقع مجبور به لغو اعمال جراحی الکتیو می شدیم، گفت: اعمال جراحی شش درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و به تعداد بیشتری از بیماران خدمات درمانی ارائه شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک اضافه کرد: در حال حاضر تعداد تخت های سوختگی به ازای هر هزار نفر ۰/۸ می باشد که این آمار در استاندارد کشوری۱۲/۴ است لذا لازم است که برنامه ریزی هایی در این زمینه صورت گیرد که با بهره برداری از بیمارستان سوانح و سوختگی هرچه سریعتر شاهد رفع این چالش باشیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه نصب و راه اندازی دستگاه شتاب دهنده خطی بیمارستان آیت الله خوانساری، دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان امیرالمومنین، دستگاه سی تی اسکن NeuViz 16 Classic  بیمارستان امیرکبیر و راه اندازی ۱۴ دستگاه اکسیژن ساز، از جمله اقدامات انجام شده در راستای تجهیز بخش های مختلف درمانی بوده است بیان کرد: دستگاه ماموگرافی دیجیتال بیمارستان آشتیان، دستگاه سی تی اسکن و ام آر آی بیمارستان امام صادق دلیجان، بازسازی و احیای بیمارستان امیرکبیر، استقرار دستگاه سی تی اسکن در آشتیان، تخت های مگا آی سی یو در بیمارستان آیت الله خوانساری و بیمارستان آیت الله طالقانی اراک، تجهیز کلینیک درمان ناباروری آی وی اف بیمارستان امیرالمومنین نیز از دیگر پیشرفت های تجهیزاتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بوده است.

 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان با ارز دولتی در جهت تامین تجهیزات هزینه شده است.

 

جمالیان در ادامه با تاکید بر اهمیت راه اندازی بیمارستان ولی عصر (عج) و تجهیز و نوسازی سایر مراکز درمانی گفت: اکثر اماکن درمانی مستهلک شده و باید به فکر ساخت اماکن نو باشیم چرا که نبود فضای فیزیکی مناسب باعث نارضایتی مردم از خدمات درمانی شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک ادامه داد:  علیرغم وجود تجهیزات به روز و فعالیت کادر متخصص و مجرب، ما با نامناسب بودن فضاهای بهداشتی و درمانی مواجه هستیم که این مهم باعث نارضایتی مردم از خدمات دریافتی در این حوزه شده است.

 

جمالیان با بیان اینکه بیمارستان های ولیعصر، امیرکبیر و آیت الله طالقانی اراک فضای مناسبی را ندارند و سال های زیادی از عمر آنها می گذرد، بیان کرد: با وجود ارائه خدمات با کیفیت از نظر روند درمان و تجهیزات، بعضا نارضایتی های این بخش بیشتر از میزان رضایتمندی مردم از مراجعه به این مراکز است.

 

وی با بیان اینکه بیمارستان ولیعصر اراک یک پروژه ملی است، بیان کرد: این مرکز درمانی  مراحل پایانی تکمیل خود را سپری می کند و بعد از اتمام این پروژه ی عظیم ملی، بلافاصله اقدامات مطالعاتی جایگزین بیمارستان امیرکبیر را آغاز خواهیم کرد.

 

این مقام مسئول در ادامه به  مصوبات سفر رییس جمهور به استان اشاره کرد و گفت: سفر اخیر ریاست جمهور به استان در حوزه ی سلامت مصوبات خوبی داشت و خوشبختانه سال آینده سال خوبی در حوزه ی سلامت برای استان خواهد بود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک در ادامه با بیان اینکه متاسفانه تنها در اراک 35 مرکز جامع سلامت به صورت استیجاری در حال فعالیت هستند، بیان کرد: استیجاری بودن این مراکز سبب ایجاد بار مالی برای دانشگاه شده و ما به جای خرج کرد در حوزه ی بهداشت و درمان باید هزینه ی اجاره ماهیانه را پرداخت نماییم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تقدیر از مشارکت خیرین سلامت در امر بهداشت و درمان گفت: با تلاش و اطلاع رسانی شما خبرنگاران خیرین سلامت در بخش های مختلف ورود پیدا کرده و کمک های زیادی به حوزه ی بهداشت و درمان کرده اند.

 

این مقام مسئول کمبود نیروی انسانی در کنار نامناسب بودن فضای نامناسب را یکی دیگر از چالش های این حوزه دانست و بیان کرد: با توکل به خداوند متعال توانستیم تا حد زیادی از این کمبود را جبران و برای جبران جاهای خالی دیگر در حال تلاش و پیگیری هستیم .

پایان پیام/177

نظر شما