شناسهٔ خبر: 55553025 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس ‌بانک مرکزی:

آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است

صاحب‌خبر -
 
 
 
رئیس ‌کل بانک مرکزی گفت: آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه دیروز (چهارشنبه 19 مرداد 1401) هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت: درباره وام ازدواج به بانک‌ها اعلام شده است از زمانی که مدارک متقاضی کامل باشد، نهایتاً تا 10 روز باید وام واریز شود و اگر بانکی تخلف کرده و این اقدام را انجام نمی‌دهد، باید به بانک مرکزی اعلام شود تا برخورد کنیم. اگر بانک‌ها در این زمینه تخلف کردند، مردم به سامانه‌های بانک مرکزی اعلام کنند. او درباره آخرین وضعیت بازار ارز گفت: آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماه اول امسال حدود 14 میلیارد دلار تأمین ارز داشتیم که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود 80 درصد رشد داشتیم. مازاد عرضه نسبت به تقاضا در سامانه نیما وجود دارد؛ این بازار عمق بسیار خوبی پیدا کرده و روزانه بیش از ۱۰ میلیون دلار بین صرافی‌ها معامله در حال انجام است.
رئیس ‌کل بانک مرکزی افزود: از زمانی که نماد روبل- ریال در بازار توافقی تعریف شد، از همان روز حدود روزانه دو میلیون روبل در این بازار معامله شده است و این میزان افزایش خواهد یافت. این شروع خوبی بود که به‌ مرور صادرکنندگان وارد این بازار می‌شوند. ضمن اینکه استفاده از ارزهای دیگر هم در حال بررسی است. صالح‌آبادی ادامه داد: یکی از موضوعات در دست بررسی، تأمین ارز اربعین است که هنوز جمع‌بندی نشده است و روی مسئله کار می‌کنیم تا امسال زوار اربعین از ارز دینار استفاده کنند و در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.
سرنوشت سود سپرده بانکی
رئیس‌ بانک مرکزی با بیان اینکه در مورد تعیین تکلیف نرخ سود سپرده‌های بانکی هنوز جمع‌بندی در شورای پول و اعتبار رخ نداده است، ادامه داد: در کشورهای مختلف وقتی تورم جهانی اتفاق افتاد، نرخ سود بانکی را ‌اصلاح کردند و در کنترل تورم جهانی موثر بود؛ ما هم باید بررسی کنیم که در صورت جمع‌بندی اعلام می‌کنیم.
صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: حتی روسیه نرخ سود خود را اصلاح کرد و با ایجاد تعادل، دوباره نرخ سودشان کاهش یافت؛ ایران نیز باید در این مورد تصمیم‌گیری‌های موثری داشته باشد.
او درباره ثبت سفارش با استفاده از رمز ارزها، توضیح داد: این موضوع اواخر سال گذشته بین بانک مرکزی و وزارت صمت به تفاهم رسید؛ دارندگان رمز ارزهایی که مجوز قانونی دارند، طبق قانون می‌توانند رمز‌ارز استخراجی خود را برای واردات اعلام کنند. تفاهم درباره نحوه ثبت سفارش و انجام کار انجام شده و در حال اجرایی شدن است.
رئیس ‌بانک مرکزی در مورد لایحه دولت برای منتشر نشدن تسهیلات جاری آن، توضیح داد: آنچه در دولت مطرح شده مطالبات جاری بانک‌ها است؛ طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ بدهکاران بانکی در طبقه جاری و غیرجاری منتشر می‌شوند و این تلقی ایجاد می‌شد که افرادی که اسامی‌شان منتشر می‌شود، در طبقه جاری قرار دارند و به دلیل حل شائبه‌هایی که ایجاد شده بود گفته شده فقط آنهایی که معاملات مشکوک‌الوصول دارند نامشان منتشر شود.

 

نظر شما