شناسهٔ خبر: 55551406 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

کارمند سابق توییتر به جاسوسی برای عربستان سعودی محکوم شد

دیجیاتو

صاحب‌خبر -
کارمند سابق توییتر اطلاعات برخی از کاربران خاص این شبکه اجتماعی را که منتقد عربستان سعودی بودند، برای مقامات دولت این کشور ارسال می‌کرد.
dfhnhg.PNG
«احمد ابوعمو»، کارمند سابق توییتر که به جاسوسی برای عربستان سعودی متهم شده بود، گناهکار شناخته شد. این کارمند مقیم آمریکا همچنین به توطئه برای کلاهبرداری، جعل اسناد و پولشویی محکوم شده است. او حالا با حکم حداکثر 20 سال زندان روبرو است.
 
احمد ابوعمو در سال‌های 2014 تا 2015 در بخش همکاری‌های رسانه‌ای خاورمیانه توییتر کار می‌کرد. بر اساس اطلاعات موجود، دولت عربستان سعودی با او و یک کارمند دیگر این شرکت به نام «علی الذباره» تماس گرفته و برای همکاری جهت گردآوری اطلاعات خصوصی برخی از کاربران خاص توییتر، پول و اموال لوکس دیگر پیشنهاد کرده بودند.
 
الذباره در نهایت به عربستان سعودی فرار کرد تا به دادگاه نرود. توییتر در سال 2015 در پی این اتفاقات هشداری را برای برخی از کاربران خود ارسال کرد و به آن‌ها خبر داد که بعضی از بازیگران تحت حمایت عربستان آن‌ها را هدف قرار داده بودند.
 
جاسوسی برای یافتن منتقدان دولت عربستان سعودی
در طول دادگاه ابوعمو، دادستان مدعی شد که یکی از چهره‌های برجسته دولت «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان با این شخص ارتباط برقرار کرده و درخواست کمک برای بررسی دشمنان خود را داشته است.
 
در خلال این همکاری، ابوعمو ظاهرا اطلاعات خصوصی منتقدان عربستان سعودی از جمله تاریخ تولد، آدرس ایمیل و شماره تلفن آن‌ها را گردآوری کرده و به رابط‌هایش ارسال کرده است. این کارمند سابق توییتر می‌گوید او به عنوان بخشی از کار عادی روزانه‌اش به این اطلاعات دسترسی داشت و این شرکت مقصر است که اطلاعات کاربرانش را ایمن نگه نمی‌دارد.
 
ظاهرا دادستان پرونده در حین دادگاه اجازه نداشت به طور مستقیم به هیئت منصفه بگوید که دولت عربستان چه برخوردهای شدیدی را علیه منتقدانش اعمال می‌کند. با این حال، در بخشی از دادگاه از طریق شاهدان مختلف به این موضوع اشاره شد. برای مثال، زنی به دادگاه آمد که می‌گفت برادرش در سال 2018 بعد از انتقاد از عربستان در توییتر ناپدید شده است.

نظر شما