شناسهٔ خبر: 55550961 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پیرامون برچیدن تحریم‌های ضدایرانی

رایزنی تلفنی «چاووش اوغلو» با امیرعبداللهیان

وزیر خارجه ترکیه امروز در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود درباره مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی رایزنی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ریپورت آز، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز چهارشنبه در تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفتگو کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه ترکیه در این خصوص آمده است: وزرای خارجه ترکیه و ایران در این رایزنی تلفنی پیرامون مذاکرات هسته ای، وقوع سیل اخیر در ایران، توسعه و تعمیق روابط فیمابین، موضوعات مهم در خاورمیانه (غرب آسیا) و نیز اهم مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه در پیامی توئیتری نوشت: مذاکره کنندگان این چند روز از گفتگوها و مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران برای تنظیم دقیق و رسیدگی به تعداد انگشت شماری از موضوعات باقیمانده در متنی که من در ۲۱ ژوئیه گذشته به عنوان هماهنگ کننده برجام بر روی میز گذاشتم، استفاده کردند. با این حال، پشت هر موضوع فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت ها اتخاذ شود. اگر این پاسخ ها مثبت باشد، ما می توانیم این قرارداد را امضا کنیم.

جوزف بورل مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم گفته بود: معتقدم در دور اخیر گفتگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده است. ارزیابی من از این مرحله مذاکرات مثبت است. ما به عنوان هماهنگ کننده به تلاش‌های خود برای نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرف‌ها ادامه خواهیم داد.

این در حالی است که یک مقام وزارت امور خارجه پیشتر در مورد این دور از مذاکرات وین گفته بود: در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده ای در خصوص چند موضوع باقیمانده برای اطمینان از تأمین ملاحظات و نگرانی های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد. با توجه به مباحث صورت گرفته طی چهار روز گذشته، امروز انریکه مو را چند ایده در مورد برخی موضوعات باقیمانده به طرف ها ارائه داد؛ ما به محض دریافت این ایده ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتاً این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.

نظر شما