شناسهٔ خبر: 55550331 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

دستور پخت حلوا و شیرینی های سنتی یزدی

اگر زمان زیادی برای گشتن و پیدا کردن دستورهای پخت شیرینی های محلی ایران را ندارید ما در این مقاله به معرفی سه تا از پرطرفدارترین شیرینی های ایرانی پرداختیم و در خر لینک مورد نیاز طرز تهیه ی آن ها را به شما معرفی می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، شیرینی های ایرانی را شاید بتوان مانند شیرینی های فرانسوی دانست از آن جا که هر کدام منحصر به فرد و خوشمزه هستند.. هر شیرینی بسته به اینکه مخصوص کدام شهر یا منطقه ی ایرانی باشد، طعم کمی متفاوت خواهد داشت، اما چیزهایی وجود دارد که معمولاً در بسیاری از غذاهای ایرانی یافت می شود. به عنوان مثال، بسیاری از آنها حاوی گلاب و زعفران به عنوان بخشی از مواد تشکیل دهنده هستند.

چندین مورد دیگر با آرد بادام یا برنج درست می شود. برخی دیگر از خرما، کشمش و آجیل برای طعم دادن بیشتر استفاده می کنند.

اگر زمان زیادی برای گشتن و پیدا کردن دستورهای پخت شیرینی های محلی ایران را ندارید ما در این مقاله به معرفی سه تا از پرطرفدارترین شیرینی های ایرانی پرداختیم و در خر لینک مورد نیاز طرز تهیه ی آن ها را به شما معرفی می کنیم.

فواید حلوا، کهن ترین شیرینی ایران:

کلمه حلوا در اصل به زبان عربی برمیگردد که به معنی شیرین است. این شیرینی به مرور زمان به سایر قومیت ها و کشور ها نیز انتقال پیدا کرد و با ایجاد یک سری تغییرات در دستور پخت، نسخه جدید از حلوا تولید شد.

بعد از تغییراتی بسیاری که ایرانی ها دراین غذا دادند نوعی از این شیرینی مخصوص ایران شناخته می شود که بسیار پرطرفدار نیز است. در خیلی از کشورهای عربی نوع پخت ایرانی این شیرینی (یا دسر) به عنوان حلوای ایرانی شناخته می شود.

امروزه انواع مختلفی از حلوا وجود دارد که برای مراسم جشن و عزا به عنوان دسر سرو می گردد.

شیرینی حلوا دارای طبع گرمی می باشد. به همین دلیل از قدیم الایام نیز به عنوان یک خوراکی انرژی زا و تقویت کننده استفاده می شد. حلوا انواع و اقسام مختلفی دارد که از جمله آن می توان به حلوای کاچی و حلوا سیاه اشاره کرد:

حلوای کاچی: از این نوع حلوا اغلب برای کاهش دردهای دوران قاعدگی و تقویت قدرت بدنی خانم هایی که تازه زایمان کرده اند، استفاده می شود.

حلوای سیاه: حلوای سیاه یکی از قدیمی ترین شیرینی های شهر اردبیل به شمار می رود. این استان در زمان های گذشته زمستان های سخت و سنگینی را تحمل می کرد. در نتیجه بسیاری از مردم قادر به بیرون از رفتن از منزل و یافتن تغذیه مناسب نبودند. در نتیجه از این حلوا مقوی و مغذی به عنوان غذای اصلی استفاده می کردند. حلوای سیاه در هضم غذا، بهبود سوء تغذیه و لاغری شدید، بهبود درد های کمری و مفصلی نقش موثری دارد.

تاریخچه کیک یزدی:

همانطور که از نام شیرینی کیک یزدی مشخص است، مربوط به استان یزد می باشد. یک کاپ کیک مخصوص ایران که شباهت زیادی به مافین های خارجی دارد. اما مواد استفاده شده در این کیک است که آن را از شیرینی های مشابه خود متمایز می کند.

ترکیبات سازنده کیک یزدی به قدری راحت و در دسترس می باشد که هر کسی با کمی دقت و تمرین می تواند در منزل درست کند. با مخلوط کردن آرد سفید، بکینگ پودر، هل، جوش شیرین، شکر، روغن، تخم مرغ، شیر یا ماست، نمک و کشمش یا خلال پسته برای قرار دادن در داخل کیک می توان کیک یزدی خوشمزه ای تهیه کرد.

دستور پخت حلوا و شیرینی های سنتی یزدی

کیک یزدی

در اصل یزدی ها از این شیرینی خوشمزه اغلب برای مناسبت های مذهبی و عزاداری استفاده می کنند. اما مردم سایر نواحی ایران، از کیک یزدی به عنوان دسر و حتی میان وعده ای لذیذ استفاده می کنند.

محتویات قطاب چیست؟

یکی دیگر از کهن ترین و اصیل ترین شیرینی های ایرانی، قطاب است. قدمت این شیرینی که مربوط به شهر یزد است به دوران قاجار برمیگردد. در حال حاضر معروف ترین و شناخته شده ترین سوغاتی شهر یزد، قطاب می باشد.

دستور پخت حلوا و شیرینی های سنتی یزدی

قطاب

این شیرینی یزدی از دو لایه خارجی نان و یک بخش مغزیجات تشکیل شده است. برای مغز قطاب سنتی یزدی از ترکیب پودر بادام، پودر قند و هل استفاده می شود. در صورتی که به جای پودر قند یا شکر از عسل استفاده شود، قطاب عسلی بدست می آید. برای تزیین روی قطاب نیز از پودر قند و پودر پسته می توان استفاده کرد.

مطمئنا کسی نیست که این شیرینی خوشمزه را حداقل یکبار امتحان نکرده باشد اما پخت و تهیه آن در منزل لذت دیگری دارد.

دستور پخت حلوا و شیرینی های سنتی یزدی:

بسیاری از خانم های کدبانو تمایل دارند شیرینی و حلوای جشن و مراسمات را خودشان تهیه کنند. از این رو همه جا به دنبال دستور تهیه حلوا، کیک یزدی و قطاب می گردند. سایت جاست ایت بهترین مکان برای یافتن طرز تهیه حلوا، طرز تهیه کیک یزدی و طرز تهیه قطاب است.

نظر شما