شناسهٔ خبر: 55549787 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

مطهری:

آمریکا و غربی‌ها نباید فراموش کنند که چه کسی بدهکار و چه کسی طلبکار است/ توافق به هر هزینه و بهایی مورد پذیرش نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بدعهدی آمریکا و غربی‌ها در اجرای برجام، گفت: نباید فراموش کنند که چه کسی بدهکار و چه کسی طلبکار است، بنابراین توافق قوی بهتر از توافق کردن به هر قیمتی است.

صاحب‌خبر -

اردشیر مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص مذاکرات وین و سرانجام برجام، گفت: روند مذاکرات در دولت سیزدهم به صورت متفاوتی از قبل دنبال شد. در واقع دیدگاه کلی حاکم بر مذاکره و همچنین استراتژی مذاکره کنندگان در این دولت تغییر کرد. در دولت قبل، آقای ظریف و همکارانشان علناً وجود هر توافقی را بهتر از عدم وجود توافق می دانستند. این حرف ایشان، نکته بسیار مهمی را در خود دارد. یعنی ما به هر قیمتی توافق می کنیم و نتایج آن در وهله دوم اهمیت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: همان نگاه، حاکم بود که برجام را به اینجا کشاند. همان نگاه منجر به این شد که پس از انعقاد برجام، ما آنقدر که هزینه داده بودیم نمی توانستیم بهره ببریم. آمریکا و دولت‌های غربی به طرق مختلف حقوق ما را ضایع می کردند. همان نگاه برجام را تبدیل به توافقنامه‌هایی کرد که یک طرف آن به راحتی از آن خارج شود و هیچ هزینه‌ای را متحمل نشد .

وی در ادامه یادآور شد: الان چنین نگاهی حاکم نیست، توافق به هر هزینه و بهایی مورد پذیرش نیست. این موضوع باید برای مردم تبیین شود که توافق به هر قیمتی به نفع مردم نیست. اگر ما امروز توافقی ضعیف و از روی موضع ضعف را بپذیریم باید ببینیم چه فایده‌ای برای مردم ما دارد؟

مطهری تصریح کرد: بلافاصله بعد از احیاء برجام کشورهای غربی و آمریکا از تعهدات شانه خالی می کنند و نخواهیم توانست بهره‌ای ببریم بنابراین یک توافق قوی بهتر از توافق کردن به هر قیمتی است .

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص متن پیشنهادی اتحادیه اروپا و اظهارات آنها درباره متن نهایی شده، گفت: اتحادیه اروپا به دلیل نیاز جدی خود در خصوص تأمین منابع انرژی برای فصل زمستان، یک تعجیل و ضرورت را احساس می کند. از سوی دیگر نیز با چنین مواضع و ضرب الاجل‌های واهی سعی در تحت فشار گذاشتن ایران دارند. همه به یاد داریم که از شروع مذاکرات احیای برجام در دولت سیزدهم تا به امروز غربی‌هاچندین و چند بار صحبت از ضرب الاجل کرده‌اند. در ابتدا حرف از چند روز و چند هفته بود؛ دیدیم که همه آ نها واهی بودند.

وی ادامه داد: خوشبختانه، دولت سیزدهم تحت تأثیر فضاسازی های غربی ها قرار نمی‌گیرد، مجلس یازدهم نیز مجلسی نیست که در آن امکان تصویب 20 دقیقه‌ای برجام وجود داشته باشد. مذاکره کنندگان ما، دولت، مجلس و سایر نهادهای تصمیم گیر در کشور، قطعاً زیر بار توافقی که حقوق ملت ما را ضایع کند؛ نخواهند رفت و تحت تأثیر این ضرب‌الاجل‌ها و فضاسازی‌ها نیز قرار نمی‌گیرند.

مطهری معتقد است: ما نه در بازی ضرب‌الاجل‌ها خواهیم افتاد و نه اینکه به خاطر منافع غرب منافع خودمان را قربانی خواهیم کرد .

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در رسانه ها یکی از موضوعات اختلاف برانگیز و موانع احیای برجام موضوع پادمان است. موضوع پادمان دقیقاً از جنس همان مسائلی است که کشورهای غربی و آمریکا به عنوان ابزاری برای شانه خالی کردن از تعهدات از آن استفاده می‌کنند. ما اگر امروز مسئلة پادمان را مسکوت بگذاریم؛ از فردای توافق همین موضوع را به دستاویزی جهت تهدید و تضییع حق تبدیل خواهند کرد. موضع ایران روشن است یا توافق بر روی همه موضوعات برجام و فعالیت هسته‌ای ایران یا عدم توافق.

وی افزود: نمی‌شود هرآنچه آنها می‌خواهند و نیاز دارند را ما بدهیم و آورده خودمان را در گرو آنها بگذاریم؛ یعنی نقد بدهیم و نسیه بگیریم. این موضوعات برای مردم باید تبیین شود تا کاملاً بدانند که چرا تاکنون مذاکرات به نتیجه نرسیده است. این گونه نیست که تیم مذاکره کننده ما توافق را نخواهد. مذاکره کنندگان ما توافقی را نمی‌خواهند که منافع ملت در آن نباشد ولی از توافق عادلانه قطعاً استقبال می‌کنند. اگر آمریکا و طرف‌های غربی تصمیم به توافقی عادلانه داشته باشند که منافع ملت ما نیز در آن به صورت قطعی وجود داشته باشد؛ توافق فوراً صورت خواهد گرفت.

مطهری یادآور شد: موضوع دیگر که توجه به آن ضروری است اینکه آمریکا و کشورهای غربی به ایران بدهکار هستند. ما بر تعهدات خود پایبند بودیم و آمریکا از این توافق خارج شد. کشورهای غربی که حالا صحبت‌های مختلفی در خصوص احیای برجام انجام می‌دهند؛ یادشان رفته که چطور زمانی که آمریکا از توافق خارج شد، مانند مجسمه‌های بی جان هیچ حرکتی برای مقابله با آمریکا نکردند؟ پس نه غرب نه آمریکا و نه سایرین نباید فراموش کنند که چه کسی بدهکار است و چه کسی طلبکار ./

پایان پیام

نظر شما