شناسهٔ خبر: 55549693 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مطالبات مردم کرمان از دولت -۴

لزوم خروج کرمان از رکود گردشگری/ چرخی که نمی چرخد

کرمان - استان تاریخی کرمان با ۷ اثر ثبت جهانی و صدها اثر ثبت ملی سهم قابل توجهی از صنعت گردشگری کشور ندارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کرمان ۷ اثر ثبت جهانی را در خود جای داده است این در حالیست که صدها اثر ثبت ملی نیز در این استان وجود دارد اما وقتی به آمار جذب گردشگر نگاهی کنید متوجه می‌شوید که این استان نتوانسته از داشته‌های خود برای جذب گردشگر استفاده کند. حتی برخی از استان‌هایی که اثر ثبت جهانی ندارند وضعیت بهتری نسبت به کرمان دارند.

بافت تاریخی کرمان نیز به عنوان یک گنج بی نظیر برای ایجاد ثروت در حال تخریب و فراموش شدن است و تمام داشته‌های تاریخی کرمان در کنار طبیعت بکر و بی نظیری قرار دارد که می‌تواند موجب ایجاد هزاران شغل پایدار شود اما در عمل صنعت گردشگری کرمان در رخوت قرار گرفته و چرخ این صنعت در استان کرمان نمی چرخد.

رها شدن گنج‌های گردشگری کرمان

ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، قنات جوپار، قنات‌های بم، روستای ۱۳ هزار ساله صخره‌ای میمند، روستای جهانی گلیم در شهرستان سیرجان و کویر لوت و صدها جاذبه شگفت انگیزش نتوانسته‌اند نقش قابل توجهی در جذب توریست به استان داشته باشند.

اگر به هر یک از این جاذبه‌های جهانی گردشگری نگاه کنید در مقایسه با برخی از آثار ثبت ملی استان‌های هم جوار کرمان نتوانسته‌اند پویا و درآمد زا باشند.

لزوم خروج کرمان از رکود گردشگری/ چرخی که نمی چرخد

برخی از این آثار جهانی از جمله قنات جوپار حتی از ابتدایی‌ترین امکانات یک اثر ثبت جهانی مانند یک تابلو معرفی نیز بی بهره هستند.

عدم برنامه ریزی برای استفاده از پتانسیل‌هایی مانند باغ هرندی، باغ فتح آباد، بازار بزرگ کرمان و حمام باغ لله، خانه حاج آقا علی، بازار قلعه محمود و..، محوطه تاریخی کنار صندل که بهسازی و مرمت شدهاما راکد مانده‌اند نیز سوال برانگیز است.

از سوی دیگر طولانی شدن مرمت باغ کلانتر، بافت تاریخی کرمان، کاروانسرای هندوها، کوزه گران، شترگلوی ماهان و.... نیز نشان می‌دهد باید برنامه ریزی جدی در این زمینه انجام شود.

عدم اشباع سایت‌های جهانی گردشگری در کرمان نشان می‌دهد در استان کرمان هنوز باور اینکه صنعت گردشگری می‌تواند از رکود خارج شود و مورد حمایت قرار گیرد ایجاد نشده است

عدم اشباع سایت‌های جهانی گردشگری در کرمان نشان می‌دهد در استان کرمان هنوز باور اینکه صنعت گردشگری می‌تواند از رکود خارج شود و مورد حمایت قرار گیرد ایجاد نشده است و در مقابل مسئولان در استانی که آب ندارد تمام توان خود را برای توسعه معدن، کشاورزی و صنعت که وابسته به آب هستند به کار بسته‌اند.

گردشگری در کرمان به حاشیه رفته و مشخص نیست چرا هیچ حمایت واقعی و مستمری انجام نمی‌شود و در بر روی یک پاشنه می چرخد و هر روز نیز وضعیت کشاورزی کرمان به دلیل بی آبی بحرانی‌تر می‌شود.

لزوم خروج کرمان از رکود گردشگری/ چرخی که نمی چرخد

استاندار کرمان نیز بعد از حضور در کرمان نخستین مطالبه‌اش فعال کردن صنعت گردشگری بود اما به مرور زمان این مطالبه نیز کم رنگ شده است و صنعت گردشگری استان به حال خود رها شده است و پتانسیل‌های بی نظیری که می‌تواند بدون سرمایه گذاری هنگفت موجب ایجاد شغل و توسعه شود کنار گذاشته شده است.

مشکل اصلی گردشگری در کرمان اینجاست که در کلیت مدیریت استان اعتقادی بر توسعه صنعت گردشگری وجود ندارد و اعتبار مورد نیاز نیز برای توسعه زیر ساخت‌های این صنعت اختصاص نمی‌یابد.

نگاهی به کمبودهای صنعت گردشگری

عدم وجود پروازهای خارجی به شهر کرمان، گران بودن پرواز به استان کرمان نسبت به دیگر استان‌های گردشگر پذیر، کیفیت پایین خدمات دهی حمل و نقل ریلی، عدم بازسازی مسیر ریلی کرمان - یزد، عدم توسعه اقامتگاه‌های مناسب برای گردشگران خارجی، عدم حمایت از سرمایه گذاران و عدم مرمت بناهای تاریخی تنها گوشه‌ای از مشکلات صنعت گردشگری است.

برای نمونه کویر لوت با ده‌ها جاذبه گردشگری یکی از پتانسیل‌های گردشگری استان است که از زمان ثبت جهانی این پرونده اما هیچ گونه جاذبه‌ای برای گردشگران در این منطقه ایجاد نشده و تنها جاده دسترسی مستقیم به این منطقه نیز از چند سال قبل به دلیل سیلاب بسته شده است.

سوال این است که از فرصت‌های موجود گردشگری در کرمان مسئولان چه بهره برده‌اند و چرا هیچ اقدام مؤثری برای توسعه این صنعت انجام نشده است؟

همتی برای توسعه گردشگری در کرمان وجود ندارد

محمد حسینی یکی از فعالان گردشگری در کرمان است که به خبرنگار مهر می‌گوید: مشکلات گردشگری بسیار زیاد است و میراث فرهنگی با این اعتبار فعلی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را رفع کند و در استان فرهنگ جذب گردشگر وجود ندارد و مسئولان سایر دستگاه‌ها نیز به نظر می‌رسد اعتقادی به این مهم ندارند.

وی عنوان کرد: بازاریابی در استان انجام نمی‌شود و حضور کرمان در نمایشگاه‌های بین المللی بسیار اندک است و می‌توان گفت اصلاً وجود ندارد.

وی ادامه داد: همتی برای توسعه صنعت گردشگری وجود ندارد و همه به فکر کشاورزی و معدن هستند در حالی که در کنار صدماتی که به محیط زیست می‌زنند دیگر آبی هم برای شرب در استان باقی نمانده است.

وی گفت: شما ببینید چقدر تسهیلات به کشاورزی داده می‌شود اما هیچ تسهیلاتی برای فعال گردشگری در استان وجود ندارد.

نظر شما