شناسهٔ خبر: 55547098 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در مصاحبه با ایرنا مطرح شد

گردشگری کرمان نیازمند قطار سریع‌السیر و کریدور هوایی بین‌المللی

کرمان – ایرنا - دیار کریمان با هشت اثر ثبت جهانی مقصد اولویت‌دار سفر گردشگران نیست و برای رسیدن به این جایگاه خیلی چیزها می‌خواهد اما رییس کمیسیون گردشگری اتاق بزرگانی کرمان می‌گوید راه‌اندازی قطار سریع‌السیر و نیز کرویدور هوایی بین المللی در این زمینه حیاتی است.

صاحب‌خبر -

آثار ثبت جهانی دیار کریمان شامل ارگ سترگ و تاریخی بم، باغ سحرانگیز شاهزاده، روستای شگفت‌انگیز و دستکند میمند در شهربابک، بخشی از بیابان عظیم لوت و قنات های پر آب و حیات‌بخش گوهرریز جوپار، اکبرآباد و قاسم آباد بم، استان کرمان را بر قله آثار ثبت جهانی کشور نشانده اند و این هفت اثر را بگذارید در کنار گلیم شیرکی پیچ سیرجان که به همراه روستای دارستان و این شهرستان عنوان دهکده جهانی را از آن خود کرده است.

در کنار این هشت گوهر تابان، ثبت ملی گلیم بیدکردوییه بافت و انتخاب پنج شهرکرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی( راور- شهر ملی قالی-، شهربابک -شهر ملی فیروزه، قلعه گنج -شهر ملی حصیر بافی و راین -شهر ملی چاقو سازی- موقعیت بسیار ممتازی به استان کرمان در حوزه صنایع دستی بخشیده است.

رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان با تشریح برخی دلایل وضعیت کنونی گردشگری در این استان با آنهمه ظرفیت طبیعی، تاریخی و صنایع دستی پیشنهاد می کند که باتوجه به وجود ریل قطار در استان، قطار سریع السیر در استان راه اندازی و نیز کریدور هوایی بین المللی نیز دایر شود تا زمینه تردد گردشگران آسان تر شود.

محمدرضا بهرامی روز چهارشنبه و در آستانه سفر هیات دولت به کرمان به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: باوجود آثار متعدد ثبت جهانی و بیش از ۷۰۰ اثر ثبت ملی در کرمان فرهنگ و نگاه گردش پذیری در استان کرمان وجود ندارد زیرا این بخش تاکنون اولویت مدیران عالی استان نبوده است.

وی تاکید کرد: برای رونق گردشگری نگاه مدیران در کنار توجه به صنایع، معادن و کشاورزی، به گردشگری هم باید معطوف باشد.

بهرامی اظهارداشت: در بحث گردشگری ۳۳ درصد آثار ثبت‌شده در حوزه گردشگری در یونسکو متعلق به استان کرمان است؛ اما متاسفانه نتوانسته ایم در حوزه گردشگری به جایگاه مطلوب برسیم.

رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان تصریح کرد: با اینکه استان کرمان پهناورترین استان کشور است و یک چهارم باغات کشور را دارد و به بهشت معادن ایران و سایر جاذبه های گردشگری شهه است اما در ارتقای این جایگاه موفق عمل نکرده ایم.

وی از جمله مهمترین راه های معرفی محصولات و جاذبه های حوزه گردشگری را اتصال کرمان به کریدور هوایی می داند و معتقد است که هواپیمایی ماهان باید تاکنون این مهم را راه اندازی یا پیگیری می کرد و از این پس باید متولیان ورود کنند.

بهرامی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ آژانس خدمات مسافرتی دارای مجوز در استان کرمان افزود: از طریق آژانس های مسافرتی این اتصال کریدور هوایی می تواند انجام شود و محصولات را به خارج از کشور معرفی کرد؛ لذا از طریق پروازهای قطر، کویت، دبی و ترکیه می توان کرمان را به کریدور هوایی متصل کرد.

وی ادامه داد: ما زیرساخت‌های ریلی را در استان داریم که تعویض آن باید انجام شود، اما با وجود معادن ارزشمند مانند مس، گهرزمین، گل‌گهر و غیره، اما این معادن دین خود را نسبت به مسایل استان کرمان بویژه حوزه گردشگری و صنایع دستی ادا نمی کنند.

رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان یکی از درخواست های خود در سفر دولت به کرمان را جذب بودجه‌ برای توسعه زیرساخت‌های صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و اظهار داشت: باید بتوان با سرمایه کم، علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده‌ بالا، اشتغال‌زایی نیز ایجاد کنیم؛ شرکت های معدنی حداقل حساب‌هایشان را به استان منتقل کنند تا حداقل از رسوب این حساب ها نیز بتوان حمایت‌هایی از شاغلان صنایع دستی داشت و رویدادهای معرفی استان را هم برگزار کرد.

وی افزود: استان کرمان قبل‌ از رخداد زلزله بم در سال ۸۲ مقصد گردشگری بود اما بعد از زلزله جایگاه گردشگری استان از دست رفت  و اتفاقات مختلفی در این زمینه روی داد.

۱۰ قله بالای ۴ هزارمتر

بهرامی با اشاره به وجود ۱۰ قله بالای چهار هزار متر در استان کرمان گفت: جاذبه‌های توریستی در این استان فراوان و استان کرمان چهارفصل است اما نتوانسته‌ایم آن را معرفی کنیم.

اخبار مرتبط با سفر استانی دولت سیزدهم به استان کرمان را از طریق پرونده ذیل دنبال کنید:


دیار کریمان میزبان سی و یکمین سفر استانی رییس جمهور
 

نظر شما