شناسهٔ خبر: 55545636 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

اسید استیک چیست | روش تولید + کاربرد اسید استیک در صنایع مختلف

آیا می دانید اسید استیک چیست؟ آیا می دانید از اسید استیک در صنایع چه استفاده ای می شود و یا کاربرد های آن چیست؟ اگر قصد دارید که در رابطه با این ماده شیمیایی به اطلاعات خود بیفزایید از مطالعه این مطلب غافل نشوید.

صاحب‌خبر -

همان طور که می دانید مواد شیمیایی انواع بسیار مختلفی دارند که هر یک از انها دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند و کاربرد های مختلفی دارند. یکی از مهم ترین انواع مواد شیمایی در جهان استیک اسید است که برای آن نام های دیگری نیز وجود دارد و در سراسر جهان به وفور از آن به دلای مختلف استفاده می شود.

به عبارت دیگر می توان گفت که این ماده شیمیایی بسیار مهم قادر گردیده تا جایگاه بسیار وسیعی را در صنایع مختلف به خود اختصاص دهد و تمامی انواع مختلف صنایع را به خود وابسته کند.

 

 

اسید استیک چیست؟

 

اسید استیک که به آن اتانوییک اسید نیز گفته می شود در گروه اسید های آلی و اسید های کربوکسیلیک قرار داده می شود. فرمول اسید استیک همانند فرمول اتانوییک اسید است و آن را با نماد CH3COOH نمایش می دهند.

در واقع اسید استیک همان جوهر انگور و یا جوهر سرکه است که از ساده ترین اسید های کربوکسیلیک محسوب می شود و کاربرد های بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد.

از آنجایی که PH اسید استیک کم است آن را در گروه اسید های ضعیف قرار می دهند. از مهم ترین ویژگی های این اسید باید اشاره کرد که اسید استیک در برگیرنده خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است.

اسید استیک از نظر شکل ظاهری به صورت یک مایع بی رنگ است و از طعم ترشی برخوردار است و بوی تندی نیز می دهد. این نوع اسید که با نام های دیگری همچون اسید استیک یخچالی و یا اسید متان کربوکسیلیک نیز شناخته می شود یک ماده شیمیایی همانند آب و اتانول است و از قدرت استاتیک متوسط برخوردار است.

انواع روش های تولید اسید استیک چیست؟

استیک اسید با استفاده از دو روش مختلف به شکل مصنوعی و طبیعی تولید می شود که در روش طبیعی از تخمیر باکتری به این منظور بهره گرفته می شود. برای تولید این اسید با روش مصنوعی که به آن روش صنعتی نیز گفته می شود از طرق مختلفی اقدام می گردد که این  روش ها  برای تولید اسید های  صنعتی از قبیل زیر هستند:

کربونیلاسیون متانول:

مهم ترین روش صنعتی برای تولید اسید استیک روش کربونیلاسیون متانول است که در 75 درصد از مواقع از این روش استفاده می شود. برای تولید اسید با استفاده از این روش از متانول و مونوکسید کربن استفاده می شود.

اکسیداسیون استالدئید:

اکسیداسیون استالدئید به عنوان دومین و مهم ترین روش صنعتی تولید اسید استیک شناخته می شود که در این روش استالدئید با هیدراتاسیون استیلن تولید می شود. این روش بیشتر در اوایل 1900 مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه روش کربونیلاسیون متانول جای آن را به میزان زیادی گرفته است.

اکسیداسیون اتیلن:

سومین روشی که به این منظور استفاده می شود نیز روش اکسیداسیون اتیلن نام دارد که در این روش از فرآیند واکر به منظور تولید اسید استیک استفاده می شود. در این روش از یک فناوری جدید به نام اکسیداسیون فوتوکالیستی برای اکسیداسیون استفاده می شود و به واسطه این فرآیند اتیلن و اتان به این اسید تبدیل می شوند. لازم به ذکر است که در این روش برای تولید اسید از نور uv نیز استفاده می شود.

بررسی جایگاه تاریخی اسید استیک چگونه است؟

در تاریخ جهان برای اولین بار شراب را با استفاده از تخمیر سرکه به وحود آوردند و به همین دلیل می توان گفت که اسید استیک از قدیمی ترین موادی است که انسان قادر به کشف آن گردیده است.

در عصر رنسانس یک نوع استیک اسید به عنوان استیک اسید گلایسیال با فرآیند تقطیر خشک استات های فلزی تولید شدند که پس از آن در سال 1847 یک شیمیدان معروف آلمانی به نام کولب توانست که اسید استیک را به واسطه مواد معدنی سنتز کند.

مهم ترین کاربرد های اسید استیک چیست؟

اسید استیک و یا جوهر انگور در صنایع بسیار گوناگونی به کار می رود که مهم ترین صنایع در این زمینه از قبیل زیر شناخته می شوند:

صنایع پزشکی:

این اسید دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و به همین دلیل از آن در صنایع پزشکی استفاده می شود. به عنوان مثال: در پزشکی از این نوع اسید برای ضد عفونی کردن گوش و درمان عفونت گوش استفاده می شود. علاوه بر آن به منظور درمان سرطان رحم از این اسید به عنوان دارو استفاده می شود.

اهمیت به کار بردن جوهر انگور در صنایع پزشکی به حدی است که سازمان بهداشت جهانی آن را در گروه داروهای ضروری قرار داده است.

لازم به ذکر است که از این اسید در تولید استون و آسپرین و اتیل استات نیز استفاده می شود.

در میان انواع کاربرد های اسید استیک در پزشکی مهم ترین و چشم گیر ترین کاربرد آن در خصوص از بین بردن سلول های سرطانی و درمان سرطان است زیرا این اسید باعث می شود که سلول های سرطانی در بدن پس از مدت 10 دقیقه از بین بروند.

صنایع داروسازی:

علاوه بر پزشکی از این نوع اسید در صنایع داروسازی نیز استفاده می شود و مهم ترین کاربرد آن در این زمینه تولید قطره های ضد عفونی کننده گوش خواهد بود.

صنایع کشاورزی:

اتانوئیک اسید در صنایع کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که در این صنعت به منظور از بین بردن علف های هرز استفاده می شود زیرا  رشد انها باعث جلوگیری از رشد گیاهان اصلی می شود.

علاوه بر آن در کشاورزی برای از بین بردن قارچ ها و آفات نیز از اسید استیک رقیق شده استفاده می کنند.

زنبورداری:

شاید شنیدن اینکه استیک اسید در زنبورداری نیز به کار می رود برایتان کمی عجیب باشد اما استفاده از این اسید در زنبورداری بسیار حائز اهمیت است زیرا به منظور ضد عفونی کردن شانه های عسل از آن استفاده می شود.

استفاده از این اسید در زنبورداری در فصول پاییز و زمستان صورت می گیرد زیرا در این فصول زنبور داران باید خانه نوزادان را تمیز و ضد عفونی کنند تا نوزادان زنبور به خوبی رشد یابند.

خرید و فروش و قیمت اسید استیک در ایران:

اسید استیک به عنوان ماده شیمیایی تولیدی در ایران و یا وارداتی به کشور در نظر گرفته می شود که برای خرید آن باید از مراکز فروش مواد شیمیایی همچون شرکت تجارت پرهام شیمی که وارد کننده و عرضه کننده انواع مواد شیمیایی برای کاربرد های مختلف است، اشاره کرد.

در واقع پرهام شیمی تمامی امور مربوط به خرید و فروش این ماده شیمیایی را انجام می دهد به گونه ای که آن را از کشور های دیگر تهیه می کند و به عنوان فروشنده در اختیار هموطنان عزیز ما در صنایع مختلف قرار می دهد.

برای اینکه در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهید، پیشنهاد می کنیم که وب سایت پرهام شیمی مراجعه کنید تا با شرایط این مجموعه به میزان بیشتری آشنا شوید و یا در صورت نیاز به راهنمایی با شماره تماس های درج شده در پرهام شیمی تماس بگیرید.

همچنین لازم به ذکر است که با تماس حاصل کردن با این مجموعه می توانید از قیمت اسید استیک نیز مطلع شوید.

بخش پایانی:

استیک اسید و تمامی ویژگی های مهم و حائز اهمیت آن را تحت بررسی قرار دادیم و از زوایای مختلف آن را تحلیل نمودیم. در این بخش باید اشاره کنیم که تولید کننده های استیک اسید در ایران محدود هستند و بیشترین نیاز کشور به این ماده از طریق واردات آن تامین می شود تا پاسخگوی صنایع مختلف باشد.

فراموش نکنید که این نوع اسید با کیفیت های مختلف در دسترس شما قرارداده می شود که در صورت تمایل باید از بهترین انواع آن بهره مند گردید.

نظر شما