شناسهٔ خبر: 55545288 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان شهر پایلوت اجرای سامانه هوشمند توسعه شهری / صدور پروانه ساختمان ۲۳۸ درصد افزایش یافت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری استان اصفهان از افزایش ۲۳۸ درصدی صدور مجوز پروانه‌ ساختمان در این کلانشهر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، وحید مهدویان امروز در نشست خبری با اشاره به برنامه معاونت شهرسازی و معماری اظهار داشت: در این معاونت هشت محور راهبردی بودن، زمینه‌بندی، قانون‌مندی و شفافیت، هوشمندسازی، تعامل سازنده با داخل شهرداری و دستگاه‌های خارج از آن، مانع زدایی در ارائه خدمات و برون سپاری فعالیت‌های قابل بارگزاری به متخصصان مد‌نظر  قرار گرفت.

وی افزود: تا قبل از سال 1393 فرایند اخذ پروانه و فرایندها به صورت دستی و کاغذی انجام می‌شد. از سال 93 فرایند نقشه‌های الکترونیک آغاز و 473 هزار پلاک و ملک به صورت آرشیو  الکترونیکی شد و تا سال 1397 ارائه خدمات از  دستی و کاغذی به الکترونیک اتفاق افتاد.

اصفهان شهر پایلوت اجرای سامانه هوشمند توسعه شهری شد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن فاز دوم هوشمندسازی بیان کرد: این فاز هوشمندسازی از طریق بستر الکترونیک از طریق رباط هوشمند و پاسخگویی از طریق رباط مدنظر قرار گرفت. سامانه هوشمند توسعه شهری سال1399 در جلسات مستمر با راه و شهرسازی به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و اصفهان به عنوان پایلوت اجرای طرح هوشمندسازی توسعه شهری انتخاب شد.

وی ادامه داد: اصل اجرای طرح هوشمندسازی بر اصلاح فرایندها استوار بود و بر این باور بودیم که تا فرایندها با نگاه هوشمندسازی اصلاح نشود، طرح شکست خواهد خورد. اولین اقدام اصلاح کلیه فرایندها با نگاه هوشمندسازی بود و تغییرات ساختاری با حذف افراد باید اتفاق می‌افتاد. این فرایندها بازمهندسی و طراحی شد و 16 فرایند به صورت جدی اصلاح و بازبینی و بعضا حذف شد.

مهدویان تصریح کرد: با الکترونیکی شدن فرایندهای ساخت و ساز و اخذ پروانه، اعمال نظرات شخصی و سلیقه‌ای در مناطق مختلف حذف و ضابطه و روال قانونی در سیستم پیاده شد. علاوه بر هشت محور دو مسیر اصلی در معاونت شهرسازی و معماری پیگیری شد که شامل ارائه خدمات شهرسازی، انواع استعلامات و پروانه‌ها و گواهی‌ها و پرداختن به مسائل شهرسازی و معماری دنبال شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه فعالیت معاونت شهرسازی و معماری را معطوف به پروانه ساخت می‌دانند و این موضوع شاخص ارزیابی این معاونت شده است. مباحث اصلی در خصوص بافت فرسوده و شهرسازی جدید و پرداختن به حریم شهر و پروژه‌های شاخص مغفول مانده است. با الکترونیکی شدن فرایند اخذ پروانه، به این مسائل نیز کلید خورد تا قابلیت‌ها و ارزش‌های شهر که کمتر به آن پرداخته شده بود، به صورت حساب شده پیش برود.

مهدویان با اشاره به طراحی نرم‌افزار بعد از اصلاح فرایندها اظهار داشت: برای ارائه خدمات و اجرای فرایندها نیاز به بستر نرم ‌افزار داشتیم که توسط تیم مشترک معاونت شهرسازی و معماری، اقتصادی و معاونت برنامه‌ریزی برنامه‌نویسی  و فرایند تولید سامانه توسعه هوشمند شهری آغاز شد. پرونده‌ها به صورت تستی وارد سامانه و ایرادات کنترل و از 15 خرداد سال جاری به صورت آزمایشی اجرا شد.

وی افزود: این فرایند ابتدا با پروانه ساختمان آغاز و از ابتدای مردادماه تعویض پروانه را به صورت الکترونیکی راه اندازی کردیم و در نهایت پروانه تخریب و نوسازی تا پایان شهریورماه انجام می‌شود. از مهرماه وارد فرایند سفت کاری و تا پایان امسال کلیه عملیات پروانه و فرایندها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به ویژگی اصلی سامانه الکترونیکی اخذ پروانه بیان کرد: در این سامانه علاوه بر کارتابل شهرداری، برای شهروندان نیز کارتابل تشکیل شد و متقاضیان برای ارائه خدمات شهرسازی در این سامانه احراز هویت صورت می‌گیرد و ارتباط شهروند با معاونت شهرسازی و معماری از طریق این کارتابل است.

رشد 238 درصدی در اخذ مجوز پروانه‌های ساخت 

مهدویان تصریح کرد: در سال گذشته که فرایند‌ها به صورت کاغذی و با مراجعه حضوری انجام می‌شد، 461 ثبت پروانه داشتیم اما از اول فروردین امسال با راه اندازی این سامانه مردم بدون واسطه به سامانه مراجعه می‌کردند و فرایندها تسهیل شد، 988 درخواست ثبت شد که رشد 238 درصدی در مجوز پروانه‌های ساخت  را شاهد بودیم. این موضوع نشان می‌دهد که اگر ارتباط با مردم به صورت غیرحضوری انجام شود، ارائه خدمات افزایش می‌باید.

وی گفت: برای هر پروانه به صورت متوسط 10 سفر درون شهری اتفاق می‌افتاد. همچنین 60 تا 70 هزار استعلام از دفترخانه ها انجام می‌شد که با الکترونیکی شدن این فرایند و راه اندازی سامانه 110 و تعامل با دفترخانه‌ها این سفرهای درون شهری حذف شد که تاثیر بزرگ هوشمندسازی، حذف سفرهای درون شهری و کاهش آلودگی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف از 50 سال قبل خاطر نشان کرد: تعداد این پرونده های بلاتکلیف 24 پرونده بود که از سال 1349 حدود 30 تا 40 هزار نفر از شهروندان را درگیر کرده بود. این پرونده‌ها از سال 1349 احصا و گزارش کاملی از مستندات و سوابق بررسی و راه‌های حل این پرونده‌ها نیز بررسی شد. کارگروهی با اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمران استانداری اصفهان تشکیل و 14 پرونده به نتیجه قطعی رسیده است.

مهدویان با اشاره به این پروژه‌های تعیین تکلیف شده اظهار داشت: گستره اراضی پَرتِمان، اراضی 130 هکتاری شهید کشوری، طرح بازنگری حریم شهری و الحاق بعضی پلاک ها به شهر، ارتفاعات منطقه 12، جاده جلوان(مرق)، ضوابط تشویقی بافت فرسوده و ضوابط تشویقی هتل‌ها از جمله پروژه هایی بود که در این مدت تعیین تکلیف شده است.

تشکیل قرارگاه بازآفرینی شهری با هدف بازآفرینی بافت‌های فرسوده در 99 محله شهر

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه بازآفرینی و تولید مسکن افزود: این قرارگاه به ریاست شهردار برگزار و تکلیف آن بازآفرینی بافت‌های فرسوده است. 99 محله ناکارآمد براساس معیارها شناسایی شد که بازآفرینی 30 محله در سال جاری و 30 محله برای سال آینده در نظر گرفته شده است. در محله شاهد دو پروژه بازآفرینی مشابه محله همت آباد و با نگاه مشارکتی مردم طراحی شده و اجرا می شود. دو محله با زمین 2 هکتار در منطقه 9 در مرحله تصویب است و شاهد اجرای طرح های بازآفرینی، شاهد تحول در مناطق و محلات خواهیم بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به تشکیل شورای عالی بافت تاریخی با همکاری شورای شهر و شهرداران مناطق تاریخی بیان کرد: ساماندهی ورودی‌های میدان نقش جهان با اولویت ورودی شرقی اجرا محقق شود. همچنین ساماندهی خیابان طالقانی در دستور کار است. کف سازی گذر آقا نجفی در کمیسیون ماده 5 با تاکید بر عدم سواره بودن از هفته گذشته به تصویب شورای معماری و شهرسازی رسیده و عملیات کف سازی آن آغاز می شود.

مهدویان با اشاره به شناسایی ساختمان های ناایمن از سال1395 تصریح کرد: بعد از حادثه ساختمان پلاک تهران و قبل از ریزش ساختمان متروپل، کمیته ساختمان‌های آسیب پذیر تشکیل شد و لیست ساختمان‌های بلند مرتبه، ساختمان‌های عمومی خطر آفرین و ساختمان‌های فاقد پایان کار از مناطق احصا شد. کمیته مشترک بین معاون راه و شهرسازی، آتش نشانی و نظام مهندسی تشکیل شد و بازدید مستمر از ساختمان‌های ناایمن انجام شد.

وی گفت: تعداد 100 ساختمان ناایمن‌تر توسط کمینه مشترک به ستاد بحران استان اعلام و مراحل قضایی آن در حال پیگیری است. به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده تا به مالکان اخطار دهند و در صورت عدم پیگیری به ستاد بحران اعلام و دستور قضایی صورت گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عمده در ساختمان‌های ناایمن مربوط به ساختمان‌هایی با ساکنان تعداد بالا است که هزینه آتش نشانی و رفع ایمنی زیاد است و امکان بیرون راندن ساکنان نیست .در صورتی که مالکان تمایل نداشته باشند، بلاتکلیف می‌ماند. مکان‌های عمومی به صورت موقتی تعطیل و پس از ایمن سازی و بازسازی بازگشایی می‌شود.

انتهای پیام/163/ن

 

نظر شما