شناسهٔ خبر: 55544302 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

یادداشت؛

لبنیات، از افزایش قیمت تا کاهش مصرف

تبریز- سیر صعودی و بی قاعده افزایش قیمت ها موجی از نگرانی را در بین مردم به وجود آورده، نگرانی از اینکه با کاهش و حذف مصرف مواد غذایی به خصوص لبنیات سلامت آنان و فرزندان شان به خطر می افتد.

صاحب‌خبر -

طاهر خیری*؛ بازار: اسب سرکش گرانی بی محابا می تازد و سفره های مردم با افزایش قیمت اجناس ضروری خالی تر از همیشه می شود. سیر صعودی و بی قاعده افزایش قیمت ها موجی از نگرانی را در بین مردم به وجود آورده است.نگرانی از اینکه با کاهش و حذف مصرف مواد غذایی به خصوص لبنیات و در راس آن شیر سلامت آنان و فرزندان شان به خطر می افتد.

در حالی که واحدهای لبنی آذربایجان شرقی هر روز بر طبل افزایش قیمت تولیدات خود می کوبند و از افزایش قیمت تمام شده تولید کالا می نالند، در مقابل اما مردمی هستند که با افزایش چند باره قیمت لبنیات قدر خریدشان پایین می آید و لاجرم تصمیم به کاهش مصرف یا حذف از سبد مصرفی شان می گیرند.

مردم چه گناهی کرده اند که باید تاوان افزایش قیمت تمام شده محصولات لبنی را بپردازند تا تولیدکنندگان با جبران هزینه ها ورشکست نشوند. آنها به جای اینکه به دنبال افزایش قیمت محصولات خود به بهانه افزایش قیمت اقلام مورد استفاده در بسته بندی باشند بهتر است کمی هم در اندیشه افزایش کیفیت اجناس و پرهیز از کم فروشی باشند.

واقعیت این است که وقتی تولید کننده ها به مصوبات شورای عالی اقتصاد و ستاد تنظیم بازار تمکین نمی کنند و حاضر نیستند قیمت اجناس را بر اساس قیمت های ۳۱ اردیبهشت عرضه کنند دولت مجبور می شود به قیمت گذاری دستوری روی بیاورد که صد البته این رویه نیز صحیح نیست و قیمت ها باید بر مبنای نظام عرضه و تقاضا عرضه شود. از طرف دیگر قیمت نهاده های دامی کاهش یافته است و دیگر بهانه ای برای افزایش مجدد قیمت لبنیات نمی ماند.

در همین حال به نظر می رسد واحدهای لبنی استان کمتر از ظرفیت اسمی شان تولید می کنند زیرا با افزایش قیمت ها تقاضا نزولی شده و مردم مصرف اقلام لبنی را کاهش داده اند. البته در سال های اخیر واحد تولیدی جدید تاسیس نشده است و واحدهای لبنی موجود در آذربایجان شرقی نیز با حاشیه سود پایین فعالیت می کنند. ضروری است به منظور افزایش تنوع تولیدات و رقابتی کردن بازار لبنی در استان سرمایه گذاری انجام شود.

پیامدهای عدم استفاده از لبنیات در سلامت افراد ، سرانه پایین مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی باعث شده است مردم هزینه بالایی جهت درمان بیماری و رفع پوکی استخوان بپردازند. بدن فرد نیاز به کلسیم دارد و باید این نیاز در برنامه غذایی از طریق مصرف لبنیات تامین شود.

ارزش غذایی بالای لبنیات و شیر بر کسی پوشیده نیست.متخصصان تغذیه و سلامت تاکید می کنند هر فرد بالغ روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد که این نیاز را می توان با مصرف لبنیات برطرف کرد. از این رو هر فرد باید روزانه دست کم ۲ لیوان شیر ، یا معادل آن ۲۵ گرم پنیر یا ۲۵۰ گرم ماست مصرف کند.

*روزنامه نگار

نظر شما