شناسهٔ خبر: 55543533 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اسماعیل آذر در گفت‌و‌گو با آنا:

به کتاب‌بازان هم مثل کتابخوان‌ها احترام می‌گذارم

مجری برنامه های ادبی تلویزیون با اشاره به خبرساز شدن برخی کتاب‌ها در بازار نشر همخوانی یک اثر با سلیقه خواننده را مهم‌ترین معیار خرید کتاب دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، با وجود پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، در سال‌های اخیر شاهد بوده ایم که گاهی  یک کتاب پیش و پس از انتشار خبرساز شده و در نتیجه اکثر مردم جامعه با هر سلیقه‌ای آن را می‌خرند. این جریان را می‌توان مشابه پدیده رواج مُد در عرصه پوشاک دانست.

در همین ارتباط، اسماعیل آذر مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار آنا عنوان کرد: گاهی ما می‌بینیم که کتابی یک مرتبه گل می‌کند و همه در کتابفروشی‌ها به دنبال آن کتاب می‌گردند. این قضیه برای من هم اتفاق افتاده است. من کتابی به نام «عبرتگاه تاریخ» را نوشتم. این کتاب در سال اول هر 2و ماه و نیم، یک بار چاپ شد اما در سال دوم  یک یا 2بار منتشر شد و در سال سوم از اول تا آخر سال هنوز یک دوره چاپش تمام نشده بود. به این اتفاق موج می‌گویند. این موج در همه کارها هست.

عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موج‌های مذکور به چند دلیل راه میفتند. در عرصه چاپ و انتشار کتاب، نام اثر مهم است.عناوین فصل‌های  کتاب نیز توجه مردم را جلب می‌کنند.

آذر  افزود:  مردم با سوار شدن بر موج بهتر یک محصول را خرید می‌کنند. مثلا اگر یک بستنی‌فروش به 10نفر پول بدهد تا جلوی مغازه‌اش صف بکشند، یک موج درست کرده است و مردم با سوار شدن بر این موج محصولاتش را می‌خرند.

این استاد ادبیات عنوان کرد: گاهی فضای مجازی موجی ایجاد می‌کند  که  افراد ناآگاه یا افرادی که از آنچه در بازار چاپ و نشر اتفاق می‌افتد آگاهی چندانی ندارند سوار بر این موج شوند، هزینه کنند و کتاب بخرند ولی مهم است کتابی را بخریم که به دردمان بخورد و با سلیقه و نیازمان منطبق باشد.

وی گفت: البته بعضی از افراد کتابخوان نیستند،بلکه کتاب باز هستند. من به این افراد هم  مثل افراد کتابخوان احترام می‌گذارم زیرا به جای آنکه تمبر و قوطی کبریت جمع کنند، دوست دارند در خانه‌شان کتابخانه‌ای پر از کتاب‌های معروف داشته باشند. این افراد به محض اینکه با موج یک کتاب مواجه می‌شوند، آن کتاب را می‌خرند.

مجری برنامه های ادبی تلویزیون بیان کرد: برخی از افراد نیز با کتابفروشان آشنایی دارند. آنها وقتی که برای خرید کتابی خاص به کتابفروشی مراجعه می‌کنند به واسطه صحبت‌های کتابفروش متوجه می‌شوند که چه آثاری به تازگی وارد بازار کتاب شده‌اند، سپس تشویق می‌شوند و برخی از آثار تازه منتشر شده را می‌خرند.

انتهای پیام/4104/

نظر شما