شناسهٔ خبر: 55542925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

تعهد وزرای خارجه چین و کره‌جنوبی برای تعمیق روابط

در میان رقابت فزاینده واشنگتن و پکن، دیپلمات‌های ارشد چین و کره جنوبی متعهد شدند که روابط نزدیکتری برقرار کرده و یک زنجیره تامین صنعتی پایدار داشته باشند..

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،  کره جنوبی که از متحدان دیرینه آمریکاست، در ایجاد توازن میان واشنگتن و قاطعیت فزاینده سیاست خارجه دولت پکن ناتوان است. مناقشات آمریکا و چین بر سر جزیره خودگردان تایوان نیز برای کشورهایی که خواستار برقراری روابط دوستانه با هر دو طرف هستند، مشکل‌ساز شده است.

پارک جین و وانگ یی، وزرای خارجه کره جنوبی و چین در بیانیه‌هایی جداگانه درباره دیدار خود در شهر چینگ‌دائو چین، خواستار توسعه روابط میان این دو کشور بر اساس سه دهه روابط تجاری موفق شدند.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که این دو کشور توافق کردند تا ارتباطات در سطح بالا را در حوزه‌هایی مانند مسائل زنجیره تامین، تغییرات اقلیمی و تبادلات فرهنگی افزایش دهند. در این بیانیه آمده است که چین و کره جنوبی توافق کردند تا در سال میلادی جاری به توافق‌های ۲+۲ در سطح معاونان وزارت‌ها ادامه دهند.

این دو دیپلمات هیچ اشاره‌ای به گفت‌وگو درباره تنش‌های هفته گذشته پیرامون سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نکردند. چین که این جزیره خودگردان را بخشی از خاک خود می‌داند، در واکنش به این سفر پلوسی رزمایش‌های بزرگی در اطراف تایوان برگزار کرده و گفت‌وگوهایش با واشنگتن درباره تغییرات اقلیمی و دیگر مسائل را قطع کرد.

پلوسی هفته گذشته به کره جنوبی سفر کرد، اما یون سوک یول، رئیس‌جمهوری این کشور که به سفر رفته بود، از طریق تماس تلفنی با او گفت‌وگو کرد. منتقدان یون سو یول می‌گویند که او قصد داشته با عدم ملاقات حضوری با پلوسی، از روابط سئول و پکن محافظت کند.

یون سوک یول که در ماه مه قدرت را در دست گرفت، قصد دارد برای مقابله با تهدید هسته‌ای کره شمالی، همکاری‌های امنیتی با آمریکا و ژاپن را تقویت کند. چین، ژاپن را یک رقیب استراتژیک می‌داند، اما همزمان، بزرگترین بازار صادرات محصولات کره جنوبی است.

تلاش کره جنوبی برای ایجاد روابط نزدیکتر با واشنگتن می‌تواند روابط این کشور با چین را پیچیده کند. کره جنوبی همین حالا هم در حال تصمیم‌گیری درباره حضور یا عدم حضور در یک اتحاد صنعتی با رهبری آمریکا و با حضور تایوان و ژاپن در حوزه نیمه‌هادی‌هاست، اتحادی که چین آن را خطری اقتصادی می‌داند.

تمایل یون برای استقرار سامانه‌های بیشتر پدافند موشکی آمریکایی برای مقابله با خطرات فزاینده کره شمالی هم موجب نگران چین است. پکن نگران این است که این سامانه‌ها برای هدف قرار دادن خاک چین مورد استفاده قرار گیرند.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد که وانگ یی و پارک جین تبادل نظر مفصلی درباره استقرار سامانه موشکی ضد بالستیک آمریکایی «تاد» در کره جنوبی داشته و ابراز امیدواری کردند که این مسئله مانعی بر سر راه روابط پکن و سئول نشود.

پارک و وانگ خواستار برقراری و حفظ یک زنجیره تامین صنعتی باثبات شدند.

پارک ابراز امیدواری کرد که طرفین بر اساس استانداردها و ارزش‌های جهانی به همکاری‌های خود ادامه دهند. او گفت آن‌ها باید چالش‌های جدید را که با «تغییرات عظیم جامعه بین‌المللی» ایجاد شده شکست دهند، اما به جزئیات اشاره نکرد. او همچنین از طرف چینی خواست تا کره شمالی را متقاعد کند تا مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود را از سر گیرد و آن را «تهدیدی بی‌سابقه» علیه شبه‌جزیره کره دانست.

نظر شما