شناسهٔ خبر: 55539703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چرا موسوی به مرحله تخطئه مقابله با داعش رسیده است ؟

فارس

یک نماینده مجلس شورای اسلامی علت تخطئه و ناراحتی میرحسین موسوی از مقابله با داعش را تحلیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، به تازگی در برخی سایت‌های خبری، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌ای منتسب به میرحسین موسوی منتشر شده است.

در این نامه میرحسین موسوی با اشاره به «غمنامه‌ای که همچنان در سوریه ادامه دارد» نوشته است: «گناه بزرگ حکومت ما دست بردن در حقیقت معانی است. هر نام پرشکوهی به ننگین‌ترین جرائم تعلق می‌گیرد. دفاع از حرم که به معنای حراست از قلب مومن در مقابل کمترین گرایش به ستمگران است، به خون ریختن در سرزمین‌های بیگانه برای تحکیم پایه‌های رژیمی کودک‌کش اطلاق می‌شود. او «میلیون‌ها مهاجر و صدها هزار کشته در سوریه، بدنامی حزب‌الله لبنان، پیدایش داعش، جنگ‌های قومی و قبیله‌ای در یمن و گرایش کشورهای عربی به پیوند با اسرائیل و شعار هلال شیعی» را «شاهد شوم بودن نیات این کجروی» دانسته و افزوده است: «مصیبت‌های ناشی از این اقدامات برای ایران و منطقه همه از یک خطای بزرگ ریشه می‌گرفت و آن دست بردن در مضمون حقیقی خواست ملت‌ها بود. مردم تشنه آن‌اند که آزاد باشند و خود برگزینند و این انتخاب آنان قطعا به نفع بشریت به طور عموم، با هر ایده و ایمانی، و به سود منافع ملی و حاکمیت مردم خواهد بود».

بر همین اساس و به دنبال واکنش‌ها و بازتاب‌ها به این نامه منتسب به میرحسین موسوی،گفت‌وگویی با منصور آرامی نماینده مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم.

*آقای آرامی بفرمایید که اساسا داعش چگونه شکل گرفت؟

داعش یک جریانی بود که توسط آمریکا جهت ایجاد اختلاف در میان مذاهب در منطقه غرب آسیا و به ویژه تجزیه کشورهای اسلامی تشکیل شد. در منابع خود آمریکایی‌ها و سران آمریکایی آمده است که در آن خود آمریکایی‌ها به ایجاد داعش اعتراف کرده‌اند و اگر ایران با داعش در خارج از مرزهایش مقابله نمی‌کرد، یقیقناً امروز داعش در داخل ایران بود و اقدامات تروریستی انجام می‌داد.

داعش فتنه ایجاد شده توسط آمریکا بود که جمهوری اسلامی ایران جهت تأمین امنیت خود و منطقه و به ویژه ایجاد ثبات در منطقه غرب آسیا وارد میدان شد و به مقابله با داعش پرداخت.

*شهیدان قاسم سلیمانی و سردار همدانی چه نقش کلیدی و تعیین‌کننده‌ای در نابودی داعش ایفا کردند؟

رشادت‌ها و جان فشانی‌های این دو بزرگوار و همچنین سایر مدافعان حرم در مقابله و سرکوب جریان‌های تروریستی موجب شد تا امروز داعش در منطقه بیش از هر زمان دیگری مضمحل شود و محلی از اعراب نداشته باشد.

*برخی تحلیلگران در بازتاب‌های نامه منتسب به میرحسین موسوی معتقدند که وی از مقابله با داعش ناراحت است و با این نامه قصد تخطئه مقابله با این گروه تروریستی را داشته است، به نظر شما چه نگاهی منجر به چنین موضع‌گیری می‌شود؟

معتقدم نباید به داعش از منظر سیاسی نگاه کرد؛ داعش یک فتنه ای بود که توسط دشمن درجه یک جمهوری اسلامی ایران، یعنی آمریکا تشکیل شد و ضرورت دارد که جمهوری اسلامی ایران با این جریان‌ها مقابله کند. به نظر می‌رسد این جریان‌ها از منظر سیاسی به مقابله با داعش نگاه می‌کنند؛ برخی از مسائل، کاملاً امنیتی است و نگاه سیاسی به مسائل امنیتی اشتباه است.

ایجاد اختلاف و تفرقه بین کشورهای اسلامی یک موضوع امنیتی است، نباید به این موضوعات از منظر سیاسی نگاه کرد؛ اگر داعش رها شود تحرکات و اقدامات تروریستی و خرابکانه خواهد داشت؛ پشت صحنه همه این‌ها هم آمریکاست.  داعش که با پوشش اسلام دست به جنایات و اقدامات تروریستی می‌زند مورد حمایت لابی صهیونیستی-آمریکایی است تا صهیونیست‌ها و استکبار در منطقه تقویت شوند.

نظر شما