شناسهٔ خبر: 55538525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تخلیه نخاله‌های شهری قزوین در رودخانه‌ها یکی از عوامل بروز سیل

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی کامیون‌ها نخاله‌های شهری را در بستر و مسیر رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند که لازم است دستگاه‌های مسئول جلوی تخلیه نخاله‌های شهری در رودخانه‌ها را بگیرند.

صاحب‌خبر -

رجب رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با اشاره به وقوع سیلاب‌های اخیر در نقاط مختلف کشور و بخش‌هایی از استان قزوین اظهار داشت: یکی از دلایل وقوع این سیلاب‌ها مسدود یا منحرف کردن مسیر آب‌های سطحی در رودخانه‌ها به ویژه رودخانه‌های فصلی است که باعث می‌شود با چند میلی‌متر بارش باران رودخانه طغیان کرده و سیل راه بیفتد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در چند سال اخیر و به ویژه در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی کامیون‌ها نخاله‌های شهری را در بستر و مسیر رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند که می‌تواند در هنگام وقوع بارش‌های سنگین منجر به جاری شدن سیل شود. در واقع وقتی مسیر رودخانه مسدود یا عوض می‌شود، آب به بخش‌های دیگری نفوذ پیدا می‌کند و در واقع خبری از سیل به خاطر زیادی بارندگی نیست.

رحمانی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از رودخانه‌ها و حوضچه‌های آبی که بر مبنای «گوگل ارث» حوضچه‌های پرآبی محسوب می‌شود، به محل دفن نخاله‌های ساختمانی شهری مبدل شدند و به همین خاطر دستگاه‌های مسئول به ویژه شرکت آب منطقه‌ای و در سطح بالاتر مدیریت ارشد استان قزوین و دستگاه قضایی باید جلوی تخلیه نخاله‌های شهری در رودخانه‌ها را بگیرند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نخاله‌های ساختمانی را به صورت غیرقانونی، دزدکی و شبانه تخلیه می‌کنند، باید نسبت به نظارت هوشمند از طریق دوربین‌ها و یا ایجاد حصارهایی که می‌تواند مانع توقف خودروهای سنگین در کنار رودخانه‌ها و کانال‌های آب شود، جلوی این کار غیرقانونی گرفته شود و برخورد سخت قانونی و قضایی می‌تواند در این حوزه بازدارندگی ایجاد کند.

نماینده مردم تاکستان در مجلس در بخش دیگری از این گفتگو ایجاد انحراف در کانال‌های آب‌رسانی کشاورزی را یکی دیگر از علل جاری شدن غیرطبیعی سیلاب دانست و گفت: دلیل تعرض به این کانال‌ها و ایجاد مسیرهای انحرافی در آنها این است که آب کافی به دست کشاورزان نمی‌رسد و به همین خاطر باید برای ساماندهی حقابه‌های کشاورزان کار اساسی انجام شود.

رحمانی افزود: در مجموع در دهه‌های گذشته در حوزه مدیریت آب‌های سطحی چه برای مقابله با سیل و همچنین مشروب کردن زمین‌های کشاورزی خوب عمل نکردیم و باید در شرایط کنونی که با تهدید خشک‌سالی روبه‌رو هستیم، یک نظام مدرن برای بهره‌برداری از آب‌های سطحی تعریف کرده و وابستگی خود به منابع آب زیرزمینی را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما