شناسهٔ خبر: 55538091 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

سـوپــرجــام اروپــا ۲۰۲۲

رئال‌مادرید – فرانکفورت/ نبرد بر سر جام در مروارید دریای بالتیک

قهرمانان لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا در فنلاند به مصاف هم خواهند رفت تا قهرمان سوپرجام اروپای ۲۰۲۲ مشخص شود.

صاحب‌خبر -

از ساعت ۲۳:۳۰ امشب در ورزشگاه المپیک شهر هلسینکی پایتخت فنلاند که به «مروارید دریای بالتیک» معروف است، رئال‌مادرید قهرمان لیگ قهرمانان اروپا به مصاف اینتراخت‌فرانکفورت قهرمان لیگ اروپا خواهد رفت تا سرنوشت سوپرجام اروپا در سال ۲۰۲۲ مشخص شود.

رئال‌مادرید؛ پیش به سوی ۱۰۰

کهکشانی‌ها در پی صدمین جام هستند. این سوژه جدیدی‌ست که رسانه‌های اسپانیایی در آستانه سوپرجام به آن می‌پردازند. کارلو آنچلوتی تابستان تابستان ۲۰۲۲ دو خرید مهم انجام داد که یکی آنتونیو رودریگر بود و دیگری اورلین شوامنی. در واقع رئال‌مادرید تغییرات جزئی داشته و تقریباً با همان تیم موفق فصل قبل به جنگ با رقبا خواهد رفت. کارلتو خوب می‌داند که تیم‌های ضعیف‌شده فصل قبل مثل بارسلونا و اتلتیکو تقویت شده‌اند و تیمش فصل دشوارتری پیش‌رو خواهد داشت. سوپرجام اروپا تقریباً برای‌شان ساده‌تر از گذشته خواهد بود، چرا که رقیب روی کاغذ آنقدر قدرتمند نیست. تیمی که چند روز قبل ۶ گل از بایرن خورده و برد مقابل آن کاملاً در دسترس کهکشانی‌ها خواهد بود. آیا پیش‌بینی پنجمین قهرمانی رئال‌مادرید درست از آب درمی‌آید؟

فرانکفورت؛ بزرگ‌ترین شکار عقاب

فصل قبل برای فرانکفورت در بوندس‌لیگا آنچنان خوب نبود، ولی تیم اولیویر گلاسنر موفق شد مرحله به مرحله در لیگ اروپا خوب پیش برود و دومین جام قهرمانی را به ویترین افتخاراتش اضافه کند. در واقع فرانکفورت قهرمانی بود که کسی تصورش را هم نمی‌کرد. تیمی که بارسلونا را حذف کرد شاید بتواند مقابل رئال‌مادرید هم موفق باشد، اما شروعی که در فصل جدید بوندس‌لیگا داشتند کفه ترازو را به سوی حریف‌شان سنگین کرده. گلاسنر می‌داند که با آن فاجعه دفاعی مقابل بایرن که با دریافت ۶ گل همراه شد، شاید مقابل رئال هم تحقیر شوند. با این حال فینال است و وسوسه جام. شاید عقاب‌ها بتوانند بزرگ‌ترین شکار سالیان اخیرشان را در هلسینکی فنلاند داشته باشند.

آخرین جدال
هجدهم مِی ۱۹۶۰ تنها دیدار بین رئال‌مادرید و فرانکفورت در فینال جام باشگاه‌های اروپا برگزار شد که رئالی‌ها آن بازی را ۷-۳ بردند. دی‌استفانو هت‌تریک کرد و پوشکاش هم ۴ گل به ثمر رساند. کرِس یک مرتبه و اشتاین دو مرتبه برای فرانکفورت گلزنی کردند.

آمار بازی
۴) رئال‌مادرید که پس از ۴ سال در سوپرجام حاضر خواهد بود، این جام را ۴ مرتبه برده. کهکشانی‌ها با یک قهرمانی دیگر به بارسلونا و میلان ۵ جامه خواهند رسید. رئال بازی آخرش در سوپرجام را سال ۲۰۱۸ به اتلتیکومادرید باخت.
۱) این نخستین حضور فرانکفورت در دیدار سوپرجام اروپا است. نکته عجیب این که سوپرجام سال ۱۹۸۱ که فرانکفورت به واسطه قهرمانی در جام یوفا باید یک سر آن می‌بود، برگزار نشد.
۹۷) پرافتخارترین تیم لیگ قهرمانان اروپا که ۱۴ جام در این تورنمنت گرفته، در تاریخش ۹۷ جام کسب کرده و در پی رسیدن به صدمین جام در فصل جاری است. قهرمانی در سوپرجام کهکشانی‌ها را به هدف‌شان نزدیک‌تر خواهد کرد.
۷۰) رئال‌مادرید ۷۰ مرتبه مقابل تیم‌های آلمانی قرار گرفته که ۳۴ برد داشته، در ۱۳ بازی به تساوی رسیده و ۲۳ بازی را باخته. آخرین دیدارشان مقابل یک تیم آلمانی در لیگ قهرمانان اروپای ۲ فصل قبل بود که مونشن‌گلادباخ را ۲-۰ بردند.
۱۲) فرانکفورت ۱۲ مرتبه مقابل تیم‌های اسپانیایی قرار گرفته که حاصل کارش ۶ برد، ۴ تساوی و ۲ شکست بوده. فصل قبل در لیگ اروپا بارسلونا را ۳-۲ بردند و حذف کردند.
۱۵) اسپانیایی‌ها با ۱۵ قهرمانی پرافتخارترین‌های سوپرجام اروپا هستند. تیم‌های آلمانی فقط ۲ مرتبه به این جام رسیده‌اند.
۵) پرافتخارترین تیم‌های سوپرجام اروپا بارسلونا و میلان هستند که هرکدام ۵ مرتبه به این جام دست پیدا کرده‌اند.
۲) ۲ سال پیش در آخرین مصاف یک تیم آلمانی و یک تیم اسپانیایی در سوپرجام، بایرن‌مونیخ مقابل سویا ۲-۱ پیروز و قهرمان شد.
۳) در سوپرجام اروپا ۳ مرتبه تیم‌های اسپانیایی و آلمانی به مصاف هم رفته‌اند. ۲ مرتبه لالیگایی‌ها قهرمان شده‌اند که هردو قهرمانی متعلق به بارسلونا است و یک مرتبه هم بوندس‌لیگایی‌ها جام را برده‌اند که آن یک جام هم به بایرن رسیده.
۱۹) از سال ۲۰۰۳ به بعد یعنی ۱۹ سال است که همیشه یک تیم اسپانیایی یا انگلیسی در سوپرجام حاضر بوده. آخرین سالی که یک تیم از این دو کشور در سوپرجام حضور نداشته به سال ۲۰۰۳ و نبرد میلان – پورتو برمی‌گردد.
۸) در ۱۰ دیدار اخیر سوپرجام ۸ مرتبه این بازی از ۹۰ دقیقه فراتر رفته و تکلیف تیم قهرمان در وقت‌های اضافه مشخص شده. نکته جالب این که مسابقه به ضربات‌پنالتی نکشیده و تیم برنده گل پیروزی‌بخش را در وقت‌های اضافه زده.
۲) در تاریخ ۴۹ ساله سوپرجام اروپا فقط ۲ مرتبه این بازی با تساوی بدون‌گل تمام شده آن دو مرتبه هم بازی‌ها رفت و برگشتی برگزار می‌شد و دیدارهای رفت گل نداشت. اولی دیدار رفت آبردین و هامبورگ در سال ۱۹۸۳ بود و دومی دیدار رفن میلان و آرسنال در سال ۱۹۹۴.
۲) هردو تیمی که به سوپرجام اروپا ۲۰۲۲ رسیده‌اند در فینال‌ها موفق به شکست تیمی از بریتانیا شده‌اند. رئال‌مادرید در فینال لیگ قهرمانان اروپا لیورپول انگلیس را شکست داد و فرانکفورت در فینال لیگ اروپا مقابل رنجرز اسکاتلند پیروز شد.

مصدومان و محرومان
رئال‌مادرید بدون مصدوم و محروم وارد میدان نبردِ هلسینکی می‌شود. اما فرانکفورت دو بازیکنش یعنی ژروم اونگوئنه و اورلیو بوتا را در اختیار نخواهد داشت.

ترکیب احتمالی دو تیم
رئال‌مادرید:
کورتوا، کارواخال، میلیتائو، رودیگر، مندی، مودریچ، کاسمیرو، کروس، والورده، وینیسیوس و بنزما
فرانکفورت: تراپ، توره، توتا، اندیکا، کناوف، سـو، روده، کوشتیچ، گوتسه، لیندستروم و بوره
 

نظر شما