شناسهٔ خبر: 55537144 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

بازار سرمایه تغییر مسیر می‌دهد؟

مهم‌ترین مساله‌ای که می‌تواند برای بازار و انجام رفتار صحیح مناسب باشد این است که در سطح کلان بازار از تردید بیزار است. تردید برای بازار در سظح کلان ناامید کننده است.

صاحب‌خبر -

محمد غفوری

مهم‌ترین مساله‌ای که می‌تواند برای بازار و انجام رفتار صحیح مناسب باشد این است که در سطح کلان بازار از تردید بیزار است. تردید برای بازار در سظح کلان ناامید کننده است. بازار سرمایه بعد از اتمام یک دوره سخت ناامیدی و بی‌اعتمادی چند روزی است کمی جان گرفته، طوری که بازار صف‌های فروشی قوی را تجربه نمی‌کند، گرچه صف‌های خرید قوی هم وجود ندارد.

اما حجم و ارزش معاملات هم تا حدودی تقویت شده. تقریبا دوهفته‌ای هست بانک مرکزی تصمیم به سیاست انبساطی گرفته و اگر این موضوع ادامه‌دار باشد می‌توانیم در هفته‌های آتی اثر این اتفاق را در بازار ببینیم.

خبرهایی از عرضه دوباره خودرو در بورس کالا هست که می‌تواند خبر مثبتی برای این صنعت باشد. اقبال بازار به این صنعت در چند روز اخیر بالا بوده. صندوق توسعه ملی هم از واریز 1000 میلیارد به صندوق تثبیت خبر داده که این نقدینگی هم اگر درست مدیریت شود می‌تواند پالس مثبتی برای بازار باشد. بازار از لحاظ قیمتی هم در قیمت‌های مناسبی قرار دارد.

تقریبا بسیاری از سهام در حمایت‌های خیلی خوبی از منظر تکنیکالی قرار دارند. طوری که کل رشدی که در ابتدای سال تجربه کرده بودند را پس داده‌اند، حتی برخی از سهام کف‌های جدیدی به ثبت رسانده‌اند که از لحاظ بنیادی هم در منطقه ارزانی قرار دارند.

سهم کامودیتی بیس بازارهم با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی تا حدودی اثر سیاست انقباضی امریکا را با توجه به افت سنگینی که داشتند به قیمت‌های مناسب رسیده‌اند و برای کوتاه‌مدت می‌توانند فضای مثبتی داشته باشند. 

در نهایت می‌توانیم تحرکات مثبتی در سهام دلاری بیس بازار هم شاهد باشیم اما با توجه به خروج سنگین نقدینگی در چند ماه اخیر که اتفاق افتاده است، به نظرم بازار سرمایه برای اینکه بتواند رشد خوبی را تجربه کند نیاز به کف‌سازی در این محدوده‌ها دارد و هنوز نمی‌توانیم بگوییم که اصلاح بازار به اتمام رسیده. بازار برای اینکه تغییر روند بدهد باید ارزش معاملات حداقل به محدوده 5 تا 6 هزار میلیارد تومان در چند روز متوالی برسد.

مهم‌ترین اخباری که چند ماه است بازار به آن چشم دوخته و بزرگ‌ترین ریسک سیستماتیک بازار محسوب می‌شود برجام است؛ موضوعی که بلای جان بازار شده با اخبار ضد نقیضی که هر روز منتشر می‌شود با توجه به اینکه در بازار سرمایه نقدشوندگی بالایی نسبت به بازار‌های موازی دارد و پنیک در بازار هم بالاست این تردید به بازار ضربه زده. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به رشد بازار کمک کند عدم تردید و افزایش اعتماد به سرمایه‌گذاری در بازار است.

سرمایه‌گذاران کلان زمانی وارد بازار می‌شوند که در بازار سطح عدم تردید و نااطمینانی کم باشد. در شرایط فعلی با این همه تصمیمات جزیره‌ای که هر روز دولت می‌گیرد بعید می‌دانم در کوتاه‌مدت شاهد رشد قوی بازار باشیم و صرفا نوسانات کوتاه‌مدتی هستند تا زمانی که دوباره اعتماد ونقدینگی به بازار برگردد.

به نظرم روشن شدن تکلیف برجام می‌تواند خبر مهمی برای بازار باشد چه مثبت چه منفی.  تا وقتی که این ریسک سیستماتیک از دوش بازار برداشته نشود، نمی‌توانیم چشم‌انداز ورود سنگین سرمایه به بازار باشیم.

 

نظر شما