شناسهٔ خبر: 55536901 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دست طبقه متوسط از دانشگاه‌ها کوتاه‌تر شد؛

آموزش و پرورش یا مجمع‌الجزایر ثروتمندان؟

کنکور امسال هم با اعلام نتایج نفرات برتر به ایستگاه پایانی رسید؛ آزمونی که به اعتقاد برخی کارشناسان نتیجه آن برای قشر متوسط و فرودست جامعه ناگفته پیدا بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، کنکور امسال هم با اعلام نتایج نفرات برتر به ایستگاه پایانی رسید؛ آزمونی که به اعتقاد برخی کارشناسان نتیجه آن برای قشر متوسط و فرودست جامعه ناگفته پیدا بود.

آن‌ها می‌گویند با توجه به تغییراتی که هر ساله در آمار شمار شرکت‌کنندگان و نوع پذیرش آن‌ها نسبت به سال‌های قبل وجود دارد، آنچه نسبت به گذشته تغییری نداشته، موضوع نگران‌کننده شکاف طبقاتی عمیق، تضعیف روز به روز مدرسه دولتی و پیشتازی مدارس غیردولتی و خاص در فهرست برگزیدگان کنکور است. رقابت پنهانی که در واقع بین دانش‌آموزان ۲۲ مدرسه غیردولتی برگزار می‌شود. نگاهی به نام برگزیدگان آزمون امسال نشان می‌دهد در بین ۴۰ برگزیده کنکور تنها یک دانش‌آموز از مدارس دولتی به این فهرست راه یافته است.

طبقه متوسط هم حذف شدند

سید مجید حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از منتقدان نظام آموزشی کشور به ما می‌گوید: سال‌های گذشته بیم این می‌رفت که طبقه فرودست از نظام آموزشی کشور حذف شوند، اکنون با انتشار اسامی برگزیدگان کنکور متوجه شدیم طبقه متوسط نیز از کنکور حذف شده‌اند به‌طوری که نتایج کنکور امسال نشان داد فقط طبقه ثروتمند امکان ورود به دانشگاه‌ها را دارند چرا که از بین ۴۰ نفر رتبه برتر تنها یک دانش‌آموز از مدارس عادی بوده، در حالی که ۵۴درصد مدارس کشور جزو مدارس عادی هستند و با توجه به اینکه ۵۴ درصد کشور فقیر نیستند می‌توان گفت طبقه متوسط جامعه هم در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و این نشان می‌دهد طبقه متوسط جامعه نیز از نظام آموزشی کشور حذف شده است.

این جامعه‌شناس می‌افزاید: نتیجه حذف طبقه متوسط و فرودست جامعه از دانشگاه‌های با کیفیت این است که دانشگاه‌ها آرام آرام در اختیار طبقه ثروتمند قرار گرفته است. بر اساس آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی ۸۵درصد ورودی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران که بهترین دانشگاه پزشکی کشور است، از دهک ۱۰ جامعه یعنی ثروتمندترین دهک جامعه هستند و مفهوم آن این است که نظام آموزشی کشور با نابود کردن ۵۴درصد دانش‌آموزان مدارس عادی، آینده را به ثروتمندان فروخته و رسیدن به پایندگی طبقاتی را رقم زده است. به عنوان نمونه اگر فردی در طبقه اجتماعی فقیر متولد شود به دلیل محدودیت‌های آموزشی برای این طبقه تا پایان عمر فقیر و اگر فردی در طبقه اجتماعی ثروتمند متولد شود تا پایان عمر ثروتمند خواهد بود و فرزندان او نیز ثروتمندتر می‌شوند. در واقع نظام آموزشی طبقاتی سرمایه‌داری‌ترین شکل از آموزش است که با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شکاف طبقاتی عمیق‌تر می‌شود، زیرا کنکور آخرین سنگر برای دفاع طبقات پایین از جایگاه خودشان بود و هنگامی که مدارس و دانشگاه‌ها محور پذیرش دانشجو قرار گیرند، در عمل همان نابرابری حاکم در مدارس به کنکور منتقل می‌شود.

ترویج مکتب نئولیبرالیسم در نظام آموزشی

ابراهیم سحرخیز دیگر کارشناس آموزشی نیز در این خصوص به ما می‌گوید: اگر به سیاست حاکم بر اقتصاد و نظام آموزشی کشور توجه کنیم شاهد ترویج مکتب نئولیبرالیسم خواهیم بود که این اتفاق از دهه ۷۰ با تأسیس مدارس غیردولتی در آموزش و پرورش افتاده است.

وی ادامه می‌دهد: مدارس غیردولتی با هدف اینکه دولت به‌تدریج از زیر بار هزینه‌های آموزش و پرورش خارج شود، در کشور تأسیس شد و پس از تأسیس مدارس غیردولتی به‌تدریج با شعار به ظاهر عدالت‌طلبانه و به بهانه تنوع‌بخشی، برخی از مدارس به عنوان تیزهوشان، برخی به عنوان شاهد، برخی با عنوان نمونه دولتی، برخی با عنوان مدارس وابسته به نهاد یا سازمانی مشخص و... از مدارس عادی جدا شدند که در همه آن‌ها امکان تحصیل برای فرزندان ثروتمندان وجود داشت، حتی در مدارس نمونه دولتی که با هدف تحصیل نخبگان روستایی و قشر فرودست جامعه تأسیس شده بود از همان ابتدا فرزندان مدیران و مسئولان و افراد متمول جامعه با پرداخت شهریه حضور داشتند و به‌تدریج آموزش کشور به سویی هدایت شد که مردم هزینه‌های آموزش و پرورش را بپردازند و نتیجه آن امروز در جامعه مشاهده می‌شود.

به گفته وی، در مکتب نئولیبرالیسم حاکم بر نظام آموزشی کشور همه امکانات با پول خرید و فروش می‌شود که بخش آشکار آن فروش صندلی دانشگاه‌ها به دانشجویان خارج کشور است.

به گفته سحرخیز از همان روز که دانشگاه شبانه در رقابت با دانشگاه آزاد ایجاد شد، این مکتب به نظام آموزش عالی کشور وارد شد و نتیجه آن شد که ثروتمندان جامعه و نهادها یا سازمان‌هایی که توان اقتصادی داشتند مدرسه تأسیس کردند و آموزش و پرورش ما به مجمع‌الجزایری تبدیل شد که ساکنان آن اعم از خریداران و فروشندگان خدمت، ثروتمندان جامعه هستند.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش می‌افزاید: همان‌طور که در اقتصاد برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از رانت برخوردار هستند، در نظام آموزشی نیز افرادی که نماینده مجلس و یا وابسته به نهاد یا سازمانی بودند توانستند با شهریه بیشتر، امکانات بیشتری ایجاد کنند که یکی از این امکانات مهارت تست زدن بوده است.

سحرخیز با بیان اینکه دیگر دانش‌آموزان نابغه یا تیزهوش رتبه‌های بالای کنکور را کسب نمی‌کنند، می‌گوید: تست زدن یکی از مهارت‌هایی است که افراد با داشتن مربی خوب و تمرین می‌توانند بدست آورند. همان‌طور که یک فرد با داشتن مربی خوب و تمرین مستمر والیبالیست و یا فوتبالیست خوب و یا یک ورزشکار حرفه‌ای می‌شود. امروز بسیاری از آموزشگاه‌های کنکور و مدارس غیردولتی با دریافت شهریه‌های بسیار بالا به صورت تضمینی مهارت تست زدن در کنکور را آموزش می‌دهند. در نتیجه وقتی دانش‌آموزان با توجه به توان مالی خانواده مدرسه انتخاب می‌کنند دیگر مدرسه تیزهوشان جای دانش‌آموزان تیز هوش نیست و صندلی‌های دانشگاه‌های برتر کشور هم به همین بچه پولدارهایی که نه جزو دهک دهم بلکه جزو ۴ درصد افراد ثروتمند جامعه هستند اختصاص می‌یابد.

خبرنگار: اعظم طیرانی

انتهای پیام/

نظر شما