شناسهٔ خبر: 55536844 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرعامل نیروگاه بادی روشن‌باد تایباد مطرح کرد؛

وجود ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار مگاوات برق بادی در تایباد

مدیرعامل نیروگاه بادی روشن‌باد تایباد گفت: وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در تایباد ظرفیتی برای تولید سالانه ۴۰ هزار مگاوات برق است.

صاحب‌خبر -

علیرضا جامی مدیرعامل نیروگاه روشن‌باد تایباد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: شهرستان تایباد به سبب وزش باد‌های ۱۲۰ روزه به عنوان یکی از دالان‌های بادی کشور شناخته می‌شود که از این ظرفیت می‌توان برای تولید سالانه ۴۰ هزار مگاوات برق معادل ۵۰ درصد برق مصرفی کل کشور استفاده کرد.

او افزود: نیروگاه بادی روشن‌باد تایباد در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار تاسیس می‌شود که هدف آن تولید برق از باد با سرمایه‌گذاری مردمی است.

مدیرعامل نیروگاه بادی روشن‌باد تایباد ادامه داد: مردم می‌توانند با خرید سهام و سرمایه‌گذاری در نیروگاه بادی از درآمدی پایدار برخوردار شوند؛ زیرا برق از نعمت همیشگی باد در این بین تولید می‌شود.

جامی بیان کرد: نیروگاه بادی از پرداخت مالیات معاف است و برق تولیدی آن به مدت ۲۰ سال به قیمت پایه هزار و ۳۷ تومان به دولت پیش فروش شده است.

او اظهار کرد: در منطقه تایباد به طور متوسط در ۱۱ ماه از سال باد می‌وزد و از این میزان ۶ ماه سرعت باد ۱۱ متر بر ثانیه است درحالیکه به صورت عادی یک توربین در سرعت باد سه متر بر ثانیه می‌چرخد.

مدیرعامل نیروگاه بادی روشن‌باد تایباد تصریح کرد: همجواری تایباد با کشور افغانستان که نیازمند برق است؛ فرصتی برای صادرات برق تولیدی نیروگاه به این کشور به شمار می‌آید و مجوز آن به زودی اخذ خواهد شد.

او افزود: توربین‌های بادی مورد استفاده از نوع اندازه کوچک مغناطیسی پنج کیلوواتی هستند که توسط کارشناسان یک شرکت دانش‌بنیان استان طراحی و ابداع شده است.

جامی ادامه داد: قیمت هر توربین بادی ۴۰۰ میلیون تومان است که می‌تواند برق چهار خانوار را تامین کند و در حوزه‌های استخراج رمزارز، تامین برق چاه‌های کشاورزی، دامداری ها، گلخانه ها، باغ‌ویلا‌ها و مرغداری‌ها استفاده شود.

او تاکید کرد: برق بادی، پاک‌ترین انرژی است که آلودگی هوا ندارد؛ به تاسیسات بزرگ نیازمند نیست و آب مصرف نمی‌کند.

نظر شما