شناسهٔ خبر: 55536843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

قدس در گفت‌وگو با مصطفی خوش‌چشم، چشم انداز مذاکرات وین را بررسی می‌کند؛

مذاکرات وین بر مدار واقع‌گرایی

پس از اعلام خبر پایان دور اخیر گفت‌وگوهای وین و بازگشت هیئت‌های مذاکره کننده به پایتخت‌ها، عملیات رسانه‌ای طرف غربی با محوریت نهایی بودن متن توافق آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، پس از اعلام خبر پایان دور اخیر گفت‌وگوهای وین و بازگشت هیئت‌های مذاکره کننده به پایتخت‌ها، عملیات رسانه‌ای طرف غربی با محوریت نهایی بودن متن توافق آغاز شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده متن کنونی شامل پاسخ‌هایی به مسائلی است که در دوره‌های پیش باز مانده بوده و اکنون درباره تمام مسائل قابل مذاکره گفت‌وگو شده است. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده متن اتحادیه اروپا تنها مبنای قابل تصور برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران است. این ادعاها در حالی است که به گفته محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده، این طرف‌های گفت‌وگو هستند که باید درباره «متن نهایی آینده» تصمیم بگیرند. به کارگیری عبارت «متن نهایی آینده» گویای آن است که متن مذکور همچنان به عنوان پیش‌نویسی قابل بحث و گفت‌وگو مطرح بوده و تلاش‌ها برای «نهایی و غیرقابل مذاکره» نشان دادن آن، بخشی از پازل فشار بر جمهوری اسلامی برای تن دادن به توافقی است که الزاماً منافع ملی را تأمین و تضمین نمی‌کند.

سید مصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اشاره به مذاکرات درحال انجام در وین، گفت: در طول چهارماه گذشته طرف غربی با یک جنگ ترکیبی گسترده سیاسی، امنیتی، اقتصادی، سایبری و سفر تهدید آمیز بدون پشتوانه بایدن به منطقه مدعی بود تنها مورد حل نشده مربوط به سپاه است، اما درحال حاضر اذعان دارد این مورد دیگر در کانون توجهاتشان نیست.

وی افزود: با توجه به ادعاهای جدید غربی‌ها، این سؤال ایجاد می‌شود «مشکل اروپایی‌ها چیست که از ایران توقع دارند خواسته‌های خود را نادیده بگیرد؟». این خود نشان‌دهنده آن است که در ماه‌های گذشته اصلی‌ترین بخش مشکلات در خصوص برداشتن تحریم‌های صدها شرکت و نهاد از لیست قرمز و گرفتن تضامین اقتصادی از طرف خارجی بوده و طرف آمریکایی به منظور فرافکنی و جنگ روانی بی پایه و اساس مسئله را به سمت سپاه پاسداران سوق می‌داده است.

وی خاطرنشان کرد: فرا رسیدن روزهای آغاز پیش فروش نفت پاییزه و احتمال افزایش قیمت‌ جهانی انرژی موجب واقع‌گرایی غربی‌ها شده و آن‌ها درحال بررسی پیشنهادهای ارائه شده در مذاکرات دوحه هستند؛ زیرا بخشی از ایده ها جدید است و نیاز به بررسی متقابل دارد. خوش چشم تصریح کرد: با توجه به اینکه ۲۴ اولتیماتوم غرب به ایران در ماه‌های گذشته کارگر نبوده و در برخی محورها پیشرفت‌های نسبی حاصل شده و در برخی محورها با پیشرفت اندکی روبه‌رو هستیم، همچنان می‌توان گفت آینده مشخصی برای رسیدن به توافق وجود ندارد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

انتهای پیام/

نظر شما