شناسهٔ خبر: 55536423 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس ستاد زائران اربعین: روزانه ۱۰۰ هزار زائر از مرز خسروی عبور می کنند

قصرشیرین- ایرنا- رییس ستاد مدیریت و سامان دهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین گفت: با اقدام ها و تمهیدات صورت گرفته منتظر ورود زوار هستیم و پیش بینی می کنیم روزانه ۱۰۰ هزار زائر از این مرز رسمی عبور کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد حیدری» شامگاه سه شنبه در حاشیه برگزاری نشست ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور در محل پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی، افزود: ۵۵ هکتار پارکینگ برای توقف خودروها آماده شده و ۲ پارکینگ داخل شهر، ظرفیت ۲۰ هزار دستگاه خودرو را دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به آسان بودن و راه دسترسی مناسب به همه استان ها، مرز خسروی گزینه مطلوبی برای زائران است و امکانات و زیرساخت های بسیار خوبی نیز در این شهرستان و مرز خسروی برای خدمات رسانی به زائران فراهم شده است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: تمام توان و ظرفیت های لازم را به کار می گیریم تا به بهترین نحو ممکن به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی کنیم.

وی گفت:ما اقدامات را باید در سه وضعیت لحاظ کنیم اول  اینکه سطح خدمات ما در صورت شبانه روزی بودن تردد زوار از مرز خسروی چگونه باشد و یا در صورت تعیین زمانبندی عراق برای تردد زائران خدمات رسانی به زوار و پاسخگویی به زائران در چه مدت زمانی انجام گیرد و همچنین در صورت وضعیت غیر قابل پیش بینی نیز باید نیازسنجی های لازم صورت گیرد.

حیدری گفت: ما بر اساس این سه وضعیت برنامه ریزی می کنیم که تحت هر شرایطی چگونه خدمات ارائه دهیم تا خروجی دقیقی داشته باشیم.

وی گفت: قصرشیرین مهیای میزبانی زوار است و امیدواریم بتوانیم شرایط را بگونه ای فراهم کنیم که زوار با شرایطی مطلوب از این مرز تردد کنند.

به گزارش ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

نظر شما