شناسهٔ خبر: 55536416 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دموکرات‌ها استقبال کردند؛ جمهوری‌خواهان خشمگین شدند

تفتیش شبانه ویلای ترامپ

دنیای‌اقتصاد : دونالد جی.ترامپ، رئیس‌‌جمهوری سابق آمریکا، روز دوشنبه گفت که اف‌‌بی‌‌آی، خانه‌‌اش در پالم‌‌بیچ، فلوریدا را بازرسی کرده و گاوصندوق را شکسته است؛ اقدامی که نشان‌دهنده تشدید تنش‌‌ها در خصوص پرونده‌‌اش است. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز و به گفته چندین نفر از افراد آشنا به تحقیقات، به نظر می‌‌رسد که جست‌وجو روی اسناد و موادی متمرکز شده است که ترامپ هنگام خروج از کاخ سفید به مارالاگو، کلوپ خصوصی و محل اقامتش آورده بود.

صاحب‌خبر -

به گفته شخصی که با محتویات آنها آشنا است، این مواد و جعبه‌ها، حاوی صفحات بسیاری از اسناد طبقه‌‌بندی شده بود. ترامپ در بازگرداندن ۱۵جعبه، با وجود درخواست توسط مقامات و سازمان آرشیو ملی تعلل کرده بود و تنها زمانی که تهدید به اقدام برای بازیابی آنها شد، این کار را انجام داد. این پرونده در اوایل سال جاری توسط بایگانی به وزارت دادگستری ارجاع شد. این جست‌وجو آخرین چرخش قابل توجه در تحقیقات طولانی‌مدت درباره اقدامات ترامپ قبل، در طول و بعد از ریاست‌جمهوری او است. در این شرایط وی بی‌‌توجه به این تحقیقات قصد دارد برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری در سال۲۰۲۴، اعلام نامزدی کند. این در حالی است که وزارت دادگستری تحقیقات جداگانه خود را درباره تلاش‌‌های ترامپ برای باقی ماندن در سمت خود پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ تشدید کرده و رئیس‌‌جمهور سابق با تسریع تحقیقات کیفری در جورجیا و اقدامات مدنی در نیویورک مواجه است.

ترامپ مدت‌هاست که اف‌‌بی‌‌آی را به آلت دست دموکرات‌‌ها معرفی کرده و مدعی است که آنها برای دستگیری‌‌اش تلاش می‌‌کنند. همچنین جست‌وجوی اخیر از استراحتگاهش در مارالاگو واکنش خشمگینانه‌‌ای را در میان حامیان او در حزب جمهوری‌‌خواه و جناح راست افراطی آمریکا برانگیخته است. کوین مک کارتی، نماینده مجلس نمایندگان از کالیفرنیا، رهبر جمهوری‌‌خواهان گفت که اگر جمهوری‌‌خواهان کنترل مجلس را در نوامبر به دست بگیرند، قصد دارند از مریک بی.گارلند، دادستان کل تحقیق کند. اف‌‌بی‌‌آی باید یک قاضی را متقاعد می‌‌کرد که شواهد متقنی وجود دارد که جرمی واقع شده و اینکه ممکن است ماموران شواهدی را در مارالاگو بیابند تا حکم بازرسی دریافت کنند. ادامه بازرسی در خانه رئیس‌‌جمهور سابق تقریبا به امضای مقامات ارشد دفتر و وزارت دادگستری نیاز داشت. با این حال، جست‌وجو به این معنا نیست که دادستان‌‌ها تشخیص داده‌‌اند که ترامپ مرتکب جرم شده است. در این‌‌باره یک مامور اف‌‌بی‌‌آی مانند مقامات وزارت دادگستری از اظهارنظر خودداری کرد. مدیر اف‌‌بی‌‌آی یعنی کریستوفر ای.رای، توسط دونالد ترامپ منصوب شده است.

ترامپ در زمان جست‌وجو در منطقه نیویورک بود. او دوشنبه شب در یک حضور تلفنی در کارزار انتخاباتی برای سارا پیلین که برای یک کرسی کنگره در آلاسکا نامزد می‌‌شود، گفت: «یک روز دیگر در بهشت.» اریک ترامپ، یکی از پسرانش، به فاکس‌نیوز گفت، او کسی بود که به پدرش اطلاع داد که جست‌وجو در حال انجام است و تایید کرد که حکم بازرسی مربوط به اسناد ریاست‌‌جمهوری است.ترامپ که در سال۲۰۱۶ در مبارزات انتخاباتی ریاست‌‌جمهوری شرکت حاضر بود، از عملکرد هیلاری کلینتون در خصوص انتقال پیام‌‌ها از طریق سرور ایمیل خصوصی‌‌اش بارها انتقاد کرد. این در حالی است که خود وی در طول دوره ریاست‌‌جمهوری‌‌اش به انتشار مطالب رسمی که قرار بود محرمانه بماند، شهرت پیدا کرده بود. در این میان به گفته یکی از مقامات مطلع که با عادات ترامپ آشنا است، مدعی شد که ترامپ عمدتا اسناد طبقه‌‌بندی‌شده را در اتاق خواب قرار می‌‌داده و برخی از آنها را خرد می‌‌کرده است.

یکی از منابع مطلع گفت که جست‌وجو حداقل تا حدی برای این بود که آیا سابقه‌‌ای در استراحت‌‌گاه ترامپ باقی مانده است یا خیر؟ این شخص گفت که صبح روز دوشنبه این جست‌وجو اتفاق افتاد. ترامپ تصریح کرد که ماموران ساعاتی آنجا ماندند. ترامپ گفت: «پس از کار و همکاری با سازمان‌های دولتی مربوطه، این یورش اعلام‌‌نشده به خانه من ضروری یا مناسب نبود.» ترامپ مدعی شد که این حملات به‌دلیل جلوگیری از نامزدی وی برای ریاست‌‌جمهوری سال۲۰۲۴ است. ترامپ ادامه داد: «چنین حمله‌‌ای فقط در کشورهای ورشکسته و جهان سومی می‌‌تواند رخ دهد.» او گفت که ماموران حتی گاوصندوق را خراب کردند. ترامپ البته در خصوص اینکه ماموران به‌‌دنبال چه چیزی بودند، اطلاعاتی با رسانه‌ها در میان نگذاشت.

از سویی وقتی خبر حمله به خانه ترامپ منتشر شد، دستیاران جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا شوکه شدند و آن را یک تحول مثبت خواندند. آنها گفتند از طریق توییتر از این جست‌وجو مطلع شده‌‌اند. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که جست‌وجوی اقامتگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فلوریدا مربوط به تحقیقاتی بوده که آیا ترامپ پرونده‌ها را غیرقانونی از کاخ سفید خارج کرده است یا نه؟ مجازات نقض این قانون شامل سلب صلاحیت از تصدی هر مقام فدرال است. ازآنجاکه به‌طور گسترده تصور می‌شود که ترامپ در حال آماده شدن برای کاندیداتوری مجدد برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ است، حمله به مارالاگو این احتمال را مطرح کرده است که دموکرات‌‌ها به دنبال ایجاد منع قانونی برای حضور ترامپ در انتخابات آتی هستند.

به‌طور خاص، قانون مورد بحث - بخش ۲۰۷۱ از ماده ۱۸ قانون ایالات متحده -می‌‌گوید اگر شخصی که اسناد یا سوابق دولتی را در اختیار دارد، عمدا و غیرقانونی آنها را پنهان کند، حذف کند، مثله کند، محو کند، جعل کند یا از بین ببرد، مجرم محسوب می‌‌شود. اگر متهمان مجرم شناخته شوند، می‌توانند به جریمه نقدی یا تا سه سال زندان محکوم شوند. علاوه بر این، قانون می‌‌گوید: «اگر افراد خاطی در حال حاضر در یک دفتر فدرال هستند، آن سمت را از «دست خواهند داد» و از داشتن هر سمتی تحت ایالات متحده سلب صلاحیت خواهند شد.» بنابراین، اگر ترامپ به‌دلیل حذف، پنهان کردن یا از بین بردن سوابق دولتی تحت آن قانون متهم و مجرم شناخته شود، به نظر می‌‌رسد که او صلاحیت ریاست‌جمهوری مجدد را ندارد؛ اما هنوز برای نتیجه‌‌گیری در این خصوص زود است. پس از اینکه مشخص شد هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۱۶ از یک سرور ایمیل خصوصی برای انجام امور دولتی در زمانی که وزیر امور خارجه بود، استفاده کرده، این قانون برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۱۵ مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

برخی از جمهوری‌‌خواهان برای مدت کوتاهی از این موضوع که آیا این قانون می‌‌تواند کلینتون را از کاخ سفید دور نگه دارد یا خیر؟ از جمله مایکل موکاسی، دادستان کل سابق در دولت جورج دبلیو بوش، ذوق‌‌زده شدند. حداقل یک اتاق فکر محافظه‌‌کار همین‌طور بود. اما با در نظر گرفتن این وضعیت، چندین محقق حقوقی - از جمله ست بی‌‌.تیلمن از دانشگاه مینوت در ایرلند و یوجین ولوخ از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌‌آنجلس - خاطرنشان کردند که قانون اساسی معیارهای واجد شرایط بودن را برای اینکه چه‌کسی می‌‌تواند رئیس‌‌جمهور شود تعیین کرده است و استدلال کردند که آرای دیوان عالی نشان می‌‌دهد که کنگره نمی‌‌تواند آنها را تغییر دهد. قانون اساسی به کنگره اجازه می‌‌دهد تا افراد را از تصدی سمت در مراحل استیضاح رد صلاحیت کند؛ اما چنین اختیاری برای قوانین کیفری عادی قائل نیست. ولوخ البته بعدا نوشت که استدلال موکاسی درست بوده است و می‌‌توان بر اساس آرای دادگاه کسی را رد صلاحیت کرد. البته کلینتون در این زمینه مجرم شناخته نشد تا متوجه شد که آیا می‌‌توان از این رویکرد استفاده کرد یا نه؟

04-03 copy

نظر شما