شناسهٔ خبر: 55536382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور کلمبیا

مراسم تحلیف اولین رئیس‌جمهور چپ‌گرای کلمبیا با حضور مقامات بیش از ۶۰ کشور جهان، در محل کنگره و مقابل مجلس سنا و کاخ ریاست جمهوری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تحلیف اولین رئیس‌جمهور چپ‌گرای کلمبیا با حضور مقامات بیش از ۶۰ کشور جهان، در محل کنگره و مقابل مجلس سنا و کاخ ریاست جمهوری برگزار شد و سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس با شرکت در این مراسم که از ساعت ۱۳ تا ۲۰ ادامه داشت، با برخی از رؤسای جمهور، معاونان، نخست وزیران و وزرای خارجه شرکت کننده در مراسم، دیدار و گفتگو کرد.

معاون رئیس جمهور کشورمان در این دیدارها بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل گسترده و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در چارچوب احترام متقابل بین کشورها تاکید کرد.

در این مراسم آقای پترو رئیس‌جمهور منتخب کلمبیا که رویکردی متفاوت با رؤسای سابق این کشور دارد و انتخاب وی به عنوان تضعیف موقعیت و سیطره آمریکا محسوب می‌شود، رسماً از جانب رئیس کنگره به عنوان رئیس‌جمهور قانونی کلمبیا و خانم مارکز به عنوان معاون رئیس‌جمهور معرفی و مراسم تحلیف برگزار شد.

گوستاوو پترو پس از ادای سوگند، در سخنان مبسوطی به تبیین برنامه‌های دولت جدید پرداخت و محورهایی را که در مبارزات انتخاباتی مطرح کرده بود از جمله: تلاش برای تثبیت و تداوم صلح و امنیت در کشور، رفع مشکلات محیط زیستی و آب و هوا، کوشش بین المللی برای بهبود محیط زیست و اقدام برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و مشارکت همه جانبه‌ی مردم را مورد تاکید قرار داد.

در این مراسم که در کاخ ریاست جمهوری صورت گرفت، دکتر حسینی در دیدار با رئیس‌جمهور کلمبیا که معاون وی خانم مارکز و آقای لیوا وزیر خارجه نیز حضور داشتند، ضمن ابلاغ سلام و تبریک دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به ایشان بر علاقمندی جمهوری اسلامی ایران بر ارتقا روابط دو کشور و گسترش همکاری‌های فنی و علمی و تبادلات تجاری دو کشور در دوره جدید تاکید کرد و از آقای پترو برای دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل و سفر به تهران دعوت کرد.

لازم به ذکر است که قبل و بعد از مراسم تحلیف، سه ساعت مسئولان کشورهای شرکت کننده که غالباً از آمریکای لاتین و جنوبی بودند، فرصت گفتگوهای دو و چند جانبه را داشتند. دکتر حسینی نیز در این فرصت با اغلب رؤسای جمهور، معاونان رؤسای جمهور و وزرای خارجه‌ی حاضر در مراسم، دیدار و پیرامون زمینه‌ها و ظرفیت‌های توسعه همکاری‌ها و رفت و آمد هیأت‌ها گفتگو کرد و در مورد نقطه نظرات و سوالات آنان پیرامون اوضاع اقتصادی، زمینه‌های همکاری و تعاملات ایران با کشورهای دیگر توضیحاتی ارائه و بر آمادگی جمهوری اسلامی برای تقویت روابط و افزایش همکاری‌ها در چارچوب منافع طرفین تاکید کرد.

دیدار و گفتگو با رئیس‌جمهور بولیوی، رئیس‌جمهور شیلی، معاون رئیس‌جمهور السالوادور، معاون رئیس جمهور پرو، پادشاه و وزیر خارجه اسپانیا، نخست وزیر کاراسائو، معاون رئیس جمهور اروگوئه، نخست‌وزیر گویان، وزیر امورخارجه پاراگوئه و وزیر امور خارجه دومینیکن از جمله برنامه‌های دکتر حسینی در حاشیه مراسم تحلیف بود.

نظر شما