شناسهٔ خبر: 55536293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مراسم سراینده سوته‌دلی که سنت یک روستا شد

زارع یکی از قدیمی‌ترین تعزیه‌خوانان روستای تلاوک ساری گفت: طی این سال‌ها مشکلات پیش آمد اما هرگز دست از برگزاری مراسم نکشیدیم و برایمان تبدیل به سنت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مراسم تعزیه به مناسبت ایام ماه محرم در روستای تلاوک بخش دودانگه ساری برگزار شد. 

این مراسم عزاداری در ماه محرم از مراسم‌های خاص روستای تلاوک است که دوستداران امام حسین (ع) را از دور و نزدیک به این روستا می‌کشاند، از روستاهای اطراف، شهرستان ساری و از شهرهای اطراف هم در این مراسم حضور می‌یابند حتی از استان‌های مختلف در این مراسم حضور دارند. 

میرزا محمود فدایی بنیانگذار مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی در روستای تلاوک است و در حال حاضر نزدیک به دو قرن بوده که هر ساله مراسم شهادت امام حسین (ع) به منظور بزرگداشت نام و یاد این سراینده سوته‌دل در این روستا برگزار می‌شود. 

آنچه که به‌‎ صورت سینه به سینه نقل شده این است که در ابتدا تعزیه در روز عاشورا برگزار می‌شد تا اینکه میرزا محمود فدایی در روز عاشورا به دیار باقی شتافت و بزرگان محل در آن سال به انگیزه مراسم تشییع جنازه ایشان، برپایی تعزیه را به روز یازدهم محرم موکول کردند و از آن تاریخ تاکنون همچنان این سنت به قوت خود باقی‌ است.

تعزیه روز یازدهم محرم به پاره‌ای از وقایع و جزئیاتی که اختصاصاً امام حسین (ع) در آن روز و یا شب قبل از عاشورا انجام داده‌اند همچون رویای صادقه دیدار با نبی مکرم اسلام، وصیت به حضرت زینب (س) و امر به شکیبایی و بازشناسایی خود به کوفیان، نحوه شهادت حضرت علی اصغر(ع) و سایر می‌پردازد. 

ولی‌الله زارع از قدیمی‌ترین تعزیه‌خوانان این روستا که اکنون ۸۵ سال سن دارد از سبقه دیرینه آیین یازدهم محرم در ساری در گفت‌وگویی، می‌گوید: سابقه این آیین به دو قرن قبل برمی‌گردد و ماجرای فوت میرزا محمود فدایی و برگزاری مراسم تشییع ایشان همچنان ماندگار شد. 

ابتدا تعزیه‌خوان بودم کم کم علی‌اکبر خوان شدن و از آن زمان تاکنون بیشتر از ۶۰ سال تعزیه‌خوانی می‌کنم. 

تقریبا همه نقش‌ها را طی سال‌های اخیر تجربه کردم به‌مناسبت شهادت حضرت زینب (س)، حضرت عباس (ع)، حضرت مسلم و سایر طی این سال‌ها خواندم. 

اکنون که سنم بالا رفت با قرص و دارو سرپا شدم تا بتوانم زینب‌خوانی و عباس‌خوانی کنم. 

این تعزیه‌خوان قدیمی روستای تلاوک بیان می‌کند: طی این سال‌ها خواندیم اما موضوع جالب این است اگر ۵ سال هم نخوانم هم چون تعزیه در سینه ما ضبط شده فراموش نمی‌کنیم. 

طی این سال‌ها مشکلات پیش آمد اما هرگز دست از برگزاری مراسم نکشیدیم و برایمان تبدیل به سنت شده حتی در ایام کرونایی هم سنت‌شکنی نکردیم. 

زارع تصریح می‌کند: حتی این مراسم چنان در میان مردم ما نهادینه شده جوانان روستا جلوتر از قدیمی‌ها در انجام کارها پیشگام هستند. 

حتی امسال هم باتوجه به شرایط کرونایی امید نداشتیم که این‌ تعداد مردم جمع شوند امسال بیشتر از ۲ هزار نفر در مراسم تعزیه‌خوانی شرکت کردند و مطمئن هستیم طی سال‌های آینده جمعیت بیشتر از بیشتر شود. 

به گزارش فارس، مراسم روز یازدهم محرم با وجود بارش باران با مداحی، سینه‌زنی، زنجیرزنی و اطعام‌دهی در روستای تلاوک ساری به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/غ

نظر شما