شناسهٔ خبر: 55532725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی: گویش‌های محلی در تولید محتوای فرهنگی مورد توجه قرار گیرد

مشهد-ایرنا- رییس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی گفت: در بسیاری از شهرستان‌های استان خراسان رضوی نوحه و شعر می‌خوانند ولی سرایش شعر و تولید محتوای فرهنگی دینی بر اساس گویش‌های محلی کمرنگ است و باید مورد توجه بسیار قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام امرالله سبحانی نیا روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره فرهنگی هنری فجر تا فجر با موضوع نماز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: از این رو لازم است تا شهرستان‌هایی که دارای گویش محلی هستند با سرایش شعر به زبان محلی در این جشنواره شرکت کنند.

وی با اشاره به کمتر مورد توجه قرار گرفتن شعر به زبان کودکانه ادامه داد: باید با ارتباط مناسب با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه شعر کودک، ورود جدی تری صورت پذیرد.

رییس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی به جشنواره استانی فجر تا فجر نیز اشاره و بیان کرد: خراسان رضوی علاوه براینکه در تعداد آثار ارسالی به این جشنواره حضور پرنگی داشته باشد، باید در تنوع و کیفیت آثار نیز پیشگام باشد.

وی با بیان اینکه شیوه‌های انتقال مفاهیم و معارف نماز بسیار مهم است؛ اظهار کرد: شیوه های نوینی در آموزش نماز و قصه گویی وجود دارد که باید برای تاثیرگذاری بر جامعه هدف از آنها نیز استفاده مناسب کرد.

پیوست های نماز در جشنواره فجر تا فجر استفاده شود

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز و مقایسه ابزارها و روش های اطلاع رسانی درگذشته و حال گفت: ابزار و روش های اطلاع رسانی در گذشته محدود بود و انتقال مفاهیم نیز به صورت مستقیم صورت می گرفت، اما اکنون روش ها و ابزارهای اطلاع رسانی بسیار متتوع شده و اطلاع رسانی نیز الزاما به صورت مستقیم صورت نمی‌گیرد.

یوسف امینی افزود: یکی از نتایج کمرنگ شدن مفاهیم دینی در جامعه، زیاد شدن آسیب‌های اجتماعی است و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موجود از جمله اهداف جشنواره فجر تا فجر است تا از این طریق، ظرفیت‌ها جهت دهی و مفهوم نماز منتقل شود.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی گسترده و ایجاد انگیزه و برنامه ریزی برای بعد از جشنواره فجر تا فجر نیز اظهار کرد: برای استفاده همه مخاطبان باید پیوست هایی برای بعد از برگزاری جشنواره در نظر گرفت.

این مقام مسوول اضافه کرد: می‌توان آثار ارسالی را به صورت عکس، نقاشی و تابلوهای بزرگ تبدیل و مورد استفاده قرار داد.

مسوول ستاد اقامه نماز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: رسالت جشنواره فجر تا فجر ابلاغ و رسانه‌ای شدن تولیدات برای انتقال مفاهیم آن به جامعه هدف و در نهایت گسترش فرهنگ نماز باشد.

حجت الاسلام محمد تقی کاظمی نسب افزود: با توجه به اینکه خراسان رضوی در حوزه فرهنگ، ادب، هنر، رسانه، قرآن و شعر دارای هنرمندان برجسته‌ای است، پیش‌بینی می‌شود بیشترین و بهترین آثار دریافت شده نیز از این استان باشد.

ستاد اقامه نماز کشور در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با همکاری و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی برای بهره گیری از توان و ظرفیت های مردمی، جشنواره علمی پژوهشی فرهنگی هنری نماز فجر تا فجر را برگزار می‌کند.

لازم به ذکر است، آثار ارسالی به جشنواره سراسری علمی، پژوهشی، فرهنگی هنری و ادبی نماز با عنوان فجر تا فجر به صورت دو مرحله‌ای استانی و کشوری ارزیابی و داوری خواهد شد.

زمان اعلام نتایج مرحله استانی اول بهمن ۱۴۰۱ و برگزیدگان مرحله کشوری نیز در ۱۲ بهمن ۱۴۰۱و همزمان با ایام دهه فجر انقلاب معرفی خواهند شد.

نظر شما