شناسهٔ خبر: 55531093 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مالک پروژه‌های ناتمام

به سرانجام رساندن کارهای نیمه‌تمام حس خوشایندی در زندگی ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت:‌ «کارهای نیمه‌تمامی که مدت‌هاست روی هم تلنبار شده‌اند و هزارویک دلیل برای انجام‌نشدن‌شان در ذهن‌مان بافته‌ایم تبدیل به یک معضل شده‌اند. وقت نمی‌کنم، فرصت ندارم، ‌کارهای واجب‌تر دارم، ان‌شاءالله از شنبه شروع می‌کنم و ... وعده‌هایی است که همه ما بارها و بارها به‌ خودمان داده‌ایم تا کوهی از کارهای نیمه‌تمام‌مان را به سرانجام برسانیم اما صدها شنبه از پی هم آمده و رفته و هنوز هیچکدام از کارهایمان به سرانجام نرسیده‌اند.

همه ما بارها و بارها دچار عذاب‌ وجدان شده‌ایم؛ عذاب وجدان از نیمه‌تمام‌ماندن کارهایمان، کتاب‌های نیمه‌تمامی که هنوز نخوانده‌ایم، گلدوزی یا بافتنی‌هایی که نیمه‌تمام مانده‌اند و در کمد خاک می‌خورند، خودرویی که باید برای سرویس دوره‌ای به تعمیرگاه برود، وسایلی که باید در خانه تعمیر شوند، پایان‌نامه‌ای که مدت زمان کمی تا دفاع از آن زمان داریم، ملحفه‌هایی که باید روی رختخواب‌ها کشیده شوند، خرید وسایلی که مدت‌هاست فهرست آن را نوشته‌ایم اما وقت نکرده‌ایم آنها را به وسایل خانه‌مان اضافه کنیم‌ یا حتی لباس‌های چرکی که چند روز است در سبد لباس چرک‌ها در گوشه خانه منتظرند تا راهی ماشین لباسشویی شوند و کمی آن‌طرف‌تر لباس‌های چروکی که باید اتو شوند، ‌کلاس نیمه‌تمام آموزش زبان، تماشای نیمه‌تمام یک فیلم سینمایی، ورزش‌کردن، رژیم‌گرفتن و ... برخی از کارهای نیمه‌تمامی هستند که همه ما اضطراب انجام‌شدنشان را داریم و همین نیمه‌تمام‌ماندن کارها اثرات مخربی را بر ذهن و زندگی‌مان می‌گذارد.

قورباغه‌ات را قورت بده!

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای انجام کارهای نیمه‌تمام انجام داد این است که فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهید تهیه کنید، اول از همه هم کارهایی را که به‌ نظرتان سخت‌تر از بقیه می‌آید یا نتایجش برایتان لذت‌بخش‌تر است، در ابتدای فهرست بنویسید تا بتوانید آنها را زودتر از بقیه کارها انجام دهید. به این ترتیب انگیزه بیشتری برای به‌سرانجام‌رساندن آن دارید. حواستان باشد که یک فهرست منظم از کارهایتان تهیه کنید، درهم‌برهم بودن فهرست باعث می‌شود که رغبتی به انجام کارها نداشته باشید. کمال‌گرایی را حین انجام کارهایتان کنار بگذارید، انجام‌دادن کار به بهترین نحو نه‌ تنها بد نیست بلکه خیلی هم خوب است اما کمال‌گرایی باعث می‌شود که اگر نتوانید کارتان را آن طور که دوست دارید به سرانجام برسانید، ناامید شوید و از خیر ادامه کار بگذرید و یک کار دیگر به کارهای نیمه‌تمام‌تان اضافه کنید.

کار امروز را به فردا نینداز!

برای اینکه بتوانید کارهایتان را سروسامان بدهید در کنار فهرست کارهایی که تهیه کرده‌اید، برای انجام هر کدام از کارها یک زمان و ساعت مشخص تعیین کنید. مثلا از روز شنبه تا دوشنبه بین ساعت‌های ۹ صبح تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰ باید کارهای مربوط به پایان‌نامه را انجام بدهید یا روز سه‌شنبه ساعت ۸ صبح باید برای تعمیر خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید. بعد از اتمام هر کار هم آن را از فهرست کارهایتان خط بزنید. برای اینکه خودتان را تشویق به انجام کارهای عقب‌افتاده بکنید بهتر است برای خودتان یک تشویق هم در نظر بگیرید؛ مثلا به ازای هر کار انجام شده در فهرست که سر موقع به سرانجام رسیده به‌خودتان ۲۰۰ امتیاز بدهید و با رسیدن امتیازهایتان به ۲ هزار امتیاز خودتان را به یک بستنی، یا رفتن به کافه دعوت کنید و به این ترتیب هم کارهایتان را انجام داده‌اید و هم جشن کوچکی را راه انداخته‌اید.

قید کارهایتان را نزنید

اگر بنا به عللی از فهرست کارهایتان جا ماندید و نتوانستید طبق برنامه پیش بروید، خودخوری نکنید و قید ادامه برنامه‌هایتان را نزنید. کارهای غیر مترقبه‌ای که پیش‌بینی نمی‌شوند در زندگی همه افراد وجود دارد و ممکن است باعث اخلال در زندگی روزمره شوند شما هم تافته‌ جدابافته نیستید. فکر کنید سر جلسه امتحان نشسته‌اید و پاسخ یکی از سؤالات را بلد نیستید، در این صورت هیچ فردی قید ادامه امتحان را نمی‌زند و به مابقی سؤالات پاسخ می‌دهد. درخصوص کارهای عقب‌افتاده هم همینطور است. اگر زمانی نتوانستید بنا به عللی یکی از کارها را انجام دهید می‌توانید فردا قبل از انجام هر کار دیگری، کار عقب‌افتاده‌تان را انجام دهید و بعد به سراغ کار همان روزتان بروید.

به قولتان عمل کنید!

برای اینکه بتوانید کار نیمه‌تمام‌تان را به سرانجام برسانید بهتر است که قول انجام آن کار را در زمان مشخص به فردی که با آن کار مرتبط است بدهید. مغز انسان‌ها نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی فعال عمل می‌کند و در صورتی که به فردی قول انجام یک کار را در زمان مشخصی بدهید خود را موظف می‌کنید که برای بدقول‌نشدن حتما آن کار را انجام دهید؛ چرا که احترام‌گذاشتن به سایر افراد و انجام وظیفه در زمان معین می‌تواند عامل مؤثری در بهبود عملکرد افراد باشد. مثلا به استاد راهنمایتان قول بدهید که تا ساعت ۸ شب حتما مثلا فصل سوم پایان‌نامه را که تکمیل کرده‌اید برایش می‌فرستید.

پشتکار داشته باشید

شروع یک کار نیمه‌تمام یکی از سخت‌ترین تصمیم‌هایی است که یک فرد باید در زندگی بگیرد، معمولا وجهه سخت‌بودن آن کار به مزایایش غلبه می‌کند و ورزش‌کردن یکی از مواردی است که همیشه شروع آن را به شنبه موکول می‌کنیم و اما شنبه موعود هیچ‌گاه رخ نمی‌نماید. در این صورت بهتر است که در خصوص مزایای ورزش‌کردن مطالعه کنید یا ورزش را با دوستان‌تان شروع کنید. در این صورت به این نتیجه می‌رسید که بهتر است سختی‌های شروع ورزش‌کردن را کنار بگذارید و از همین شنبه پیش‌ رو برای دستیابی به سلامتی، رفع گودی کمر، کم‌شدن اضافه‌وزن، ‌طراوت روح و روان و رسیدن به تعادل جسمانی تلاش کنید.»

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما