شناسهٔ خبر: 55530734 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بورس امروز ۱۸ مرداد ۱۴۰۱؛

روی خوش بازار سرمایه به مذاکرات برجام/ امیدها به بازار باز می‌گردد؟

رشد ارزش معاملات بازار بورس به محدوده پنج هزار میلیارد تومان یکی از نکات مثبت بازار امروز بود که نسبت به میانگین هفته گذشته رشد خوبی را تجربه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز روند متعادلی داشت، شاهد بازگشت نهنگ بازار به جریان معاملات بودیم، فولاد مبارکه با بازگشایی خود و رشد مثبت پنج درصد به تنهایی سه هزار واحد را سپری کرد، نمادهای تاپیکو، شبندر و کگل بیشترین تأثیر منفی را بر روند شاخص کل داشتند و پس از آنها خساپا و وبملت تأثیری مثبتی را بر روند بازار ثبت کردند. رشد ارزش معاملات بازار بورس به محدوده پنج هزار میلیارد تومان یکی از نکات مثبت بازار امروز بود که نسبت به میانگین هفته گذشته رشد خوبی را تجربه کرده است.

از ویژگی‌ها مهم برای تداوم روند صعودی بهبود ارزش معاملات پا به پای رشد قیمت‌هاست، شاخص کل نیز توانست امروز از سطح یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد عبور کند و به سطح یک میلیون ۴۵۱ هزار واحد برسد در صورتی که بتواند بالای این سطح خود را تثبیت کند می‌توانیم انتظار رشد تا محدوده یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد را برای بازار داشته باشیم، از اخبار مهم امروز احتمال ورود به شاخص جدید به بازار، ورود محصولات ایران‌خودرو به بورس کالا و بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی است.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد سه هزار ۱۹ واحدی به سطح یک میلیون ۴۵۱ هزار ۹۴۲ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۸۰۱ واحدی در سطح ۳۹۰ هزار ۹۴۴ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۹۱

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۹۲

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۱۰۰ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۱۵۰ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۴۷

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۶۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۰ هزار ۱۵۴ و ۱۲۴ هزار ۸۵۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۸۲۰ و دو میلیارد ۶۴۷ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. صغدیر ۵۰۵

۲. کمند

۳. خساپا

۴. افران

۵. پارند

بیشترین حجم معامله

۱. خساپا

۲. خگستر

۳. خودرو

۴. وتجارت

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. کفراح

۲. خچرخش

۳. زکوثر

۴. رکیشح

۵. حتاید

بیشترین کاهش قیمت

۱. حپترو

۲. قثابت

۳. فمراد

۴. کمنگنز

۵. خرینگ

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

روش خوش بازار سرمایه به مذاکرات برجام/ امیدها به بازار باز می‌گردد؟

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۲۰ واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد.

پیش بینی: بازار طبق تحلیل در حال پیشروی است، امروز کمی در محدوده یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد دچار فشار عرضه شد، در صورتی که بازار بتواند در این محدوده قیمتی خود را تثبیت کند می‌تواند تا محدوده یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد حرکت کند.

احتمال معرفی یک شاخص جدید برای بورس

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: برای نشان دادن وضعیت کامل‌تری از بازار سرمایه باید شاخص‌های مختلفی مانند قیمت، هم وزن و صنایع عمده بازار را در کنار شاخص کل آورد.

وی با بیان اینکه پیشنهادهایی برای بهتر شدن شاخص کل در حال بررسی است، افزود: شاید یک شاخص جدید منتشر شود تا قابل اتکا و نشان دهنده حال و روز بهتر بازار باشد.

رئیس سازمان بورس همچنین درباره افزایش دامن نوسان گفت: تغییرات دامنه نوسان را به صورت فصلی خواهیم داشت، تا نقاط ضعف آن در خصوص تشکیل صف از بین برود. شاید این دامنه نوسان بیشتر یا کمتر از ۱۰ درصد باشد که با توجه به وضعیت تابلوهای مختلف، قطعاً متفاوت خواهد بود.

چرا چاره‌ای برای عرضه اولیه نیست؟

میثم فدایی، مدیر عامل شرکت فرابورس ایران در خصوص لزوم انجام یا تعویق در عرضه‌های اولیه می‌گوید، در این روزهای بازار سرمایه که برای تثبیت روند شکل گرفته نیاز به همدلی و همراهی در تمامی بخش‌های بازار است، قطعاً هر کسی متناسب با رویکرد خود به بازار کمک خواهد کرد که در این‌باره و راهکار ارائه شده آن، ممکن است به نظر همه درست نباشد و انتقاداتی وجود داشته باشد.

وی افزود: عمدی در عرضه‌ها نیست، این شرکت‌ها مهلتشان رو به اتمام بوده است، سازمان و بورس‌ها قصد عمدی برای انجام عرضه‌های اولیه ندارند، در دو ماه اخیر شرکت‌های زیادی به دلیل اتمام مهلت عرضه لغو پذیرش یا درج شدند و در صورت عدم عرضه، از ابتدا باید فرایند را طی کنند.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: شرکت‌ها در مهلت مقرر باید عرضه شوند، وگرنه لغو پذیرش می‌شوند، در خصوص عرضه، جلوی ورود گرفته نشده است اما تا حد امکان فرصت عرضه تمدید می‌شود و برخی شرکت‌ها که کارهای عرضه را هنوز انجام ندادند، لغو پذیرش می‌شوند چرا که، هیچ فرصت قانونی دیگری وجود ندارد.

بررسی معاملات سیمان در بورس کالا

بهبود عرضه به دلیل کاهش محدودیت‌های برقی نسبت به سال گذشته در کنار افت تقاضا مشهود است. در سه ماه اخیر شاهد رشد ۳۰ درصدی قیمت نسبت به ابتدای سال هستیم.

فروش نرفتن بخشی از سیمان عرضه‌شده در بورس کالا راهکارهای تنظیم بازاری ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تنظیم بازار سیمان و الزام به رعایت شفافیت ۹۰ درصدی توسط خریداران سیمان، منجر به افت تقاضا برای سیمان در رینگ معاملاتی بورس کالا شده است.

منظور از شفافیت ۹۰ درصدی این است که خریداران سیمان باید روند فروش سیمان خریداری شده از بورس کالا را در سامانه جامع تجارت، به‌طور شفاف مشخص کنند. اما هنوز برخی خریداران فاکتورهای فروش‌شان را در سامانه جامع تجارت وارد نکرده‌اند و اکنون کد خرید آنها از بورس کالا، بسته شده است؛ بنابراین تقاضا به‌دلیل بسته بودن کد خرید خریداران، کاهش یافته است. این موضوع به افت ورود سیمان در بازار آزاد منتهی می‌شود و حتی به ضرر مصرف‌کننده نهایی خواهد شد.

بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی بالاخره ابلاغ شد

همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش و معامله می‌شوند، مشمول نرخ صفر مالیاتی است. بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تأیید بورس صادر می‌شود.

فروش محصولات ایران خودرو در بورس کالا با عرضه هایما کلید می‌خورد

گروه صنعتی ایران خودرو با هدف شفاف‌سازی فروش محصولات و حذف تدریجی قرعه‌کشی، برای عرضه خودرو در بورس کالا اقدام کرده که در نخستین گام، بخشی از تولیدات دو مدل هایما S۵ و S۷ از این طریق به فروش خواهد رسید.

این اقدام در راستای شفافیت در فروش محصولات، ایجاد امکان خرید آسان برای مشتریان واقعی و حذف سودجویان از فرآیند فروش و در نهایت حذف قرعه کشی صورت خواهد گرفت. حاشیه سود فولادسازان چینی در محدوده مثبت

حاشیه تولید میلگرد در هفته گذشته با اندکی کاهش به ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرد

هزینه تولید میلگرد با افزایش ۱۷۱ واحدی به ۳,۹۶۸ یوان و سود با افت ۲۱ واحدی به ۵۲ واحد رسید. حاشیه سود تولید ورق گرم به ۰.۵ درصد رسید. هزینه تولید با افزایش ۱۷۶ واحدی به ۳,۹۳۱ واحد رسید و سود تولید ورق گرم با کاهش ۲۶ واحدی به ۱۹ واحد رسیده است.

در هفته‌ای که گذشت با اعلام بانک مرکزی چین مبنی بر آمادگی برای تأمین اعتبار بدهی ۱۴۸ میلیاردی شرکت‌های ساختمانی، قیمت کالاها در بازار آتی چین با رشد مطلوبی همراه شدند. فولادسازان چینی که در هفته‌های گذشته با توجه به ریزش سنگین قیمت کالاها با زیان تولید می‌کردند، در دو هفته اخیر شرایط مطلوب‌تری دارند. تولید فولادسازان نیز افزایش پیدا کرده اما افزایش قیمت‌ها در حدی نبوده که بتوانند افزایش تولید چشمگیری داشته باشند.

نقشه بازار

روش خوش بازار سرمایه به مذاکرات برجام/ امیدها به بازار باز می‌گردد؟

نظر شما