شناسهٔ خبر: 55523771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

از جنگ آمریکا تا جنگ رب گوجه

رسانه‌نگاران ایرانی اگرچه هر روز باید همه خبرهای سیاست را به همراه دیگر خبرها و تحلیل‌ها رصد کنند اما بسته به اینکه در کدام حوزه فعالیت می‌کنند دنیاهای دیگرسانی با هم دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: یک خبرنگار اقتصادی که در بخش بازرگانی متمرکز است این روزها بیشتر از هر چیز درباره بازرگانی داخلی و گلایه بخش بازرگانی تولید صنعتی می‌شنوند و می‌نویسند. در صفحه بازرگانی همین امروز «‌جهان‌صنعت» خبرهای قابل اعتنایی از گلایه‌های تولید‌کنندگان از راهبرد نظام قیمت‌گذاری درج شده که شاید مهم‌ترین خبر آن خبری به نقل از یک فعال اقتصادی صنعتی به ناتوانی معاون اول رییس‌جمهور در تعیین‌تکلیف رب گوجه‌فرنگی آمده است که بهت‌برانگیز است. در این خبر تصریح شده که قرارگاه امنیت غذایی که زیر نظر وزیر جهاد فعالیت دارد با تولید‌کنندگان رب گوجه‌فرنگی درباره قیمت فروش توافق می‌کند اما سازمان تعزیرات زیر بار این توافق نرفته و عرضه‌کنندگان رب گوجه‌فرنگی به قیمت توافق شده با قرارگاه را جریمه کرده و در خبر آمده است این داستان حیرت‌انگیز ۴ ماه است که باید با نظر معاون اول حل شود اما نشده است.

در صفحه سیاست روزنامه اما خبرهایی می‌خوانیم که درباره یکی از سرنوشت‌سازترین گفت‌وگوهای دیپلماتیک است که در جریان آن ایران به تنهایی به جنگ آمریکا و سه غول اروپایی متحد واشنگتن رفته و می‌خواهد امتیازهای مهمی بگیرد تا شاید داستان بیست ساله هسته‌ای و رژیم تحریم‌های سخت ۱۳۹۷ تا امروز برچیده شود‌. مقام‌های ایرانی باور دارند هنوز تا زمان نوشتن این یادداشت به توافق در متن نهایی نرسیده‌اند اما کارشناسان می‌گویند بیش از هر زمانی در این چند ماه به توافق نزدیک شده‌ایم. به این ترتیب است که شهروندان ایرانی به ویژه علاقمندان به اقتصاد سیاسی از این همه شکاف در مسائل داخلی و خارجی شگفت‌زده می‌شوند و البته با توجه به اینکه شهروندان تهیدست به گوجه‌فرنگی نیاز روزمره دارند مسائل هسته‌ای برایشان در مرحله بعد از رب گوجه قرار می‌گیرد. این وضعیت طنز و تلخ و این شکاف بزرگ در مسائل داخلی و مسائل خارجی در حوزه دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی داخلی را چگونه می‌توان تحلیل کرد و چرا به اینجا رسیده‌ایم؟ واقعیت این است که نهاد دولت مثل آب خوردن پذیرفته است در سیاست خارجی و به ویژه در سیاست‌های مرتبط با جنگ و صلح هسته‌ای نباید دخالت کند اما حاضر نیست دست از سر تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بردارد و چون نهادهای مدنی در برابر نهاد دولت قدرت و وزنی در عمل ندارند یقه رب گوجه را رها نمی‌کند و می‌خواهد دست کم در این بخش نشان دهد دولت نیرومندی وجود دارد. توصیه فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی این است که نهاد دولت دست از سر رب گوجه و پیاز و پنبه و مرغ و تخم‌مرغ بردارد و مطمئن باشد بازار خودش اینها را حل می‌کند.

نظر شما