شناسهٔ خبر: 55522151 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تغذیه ۹۰ درصد نوزادان با شیر مادر

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت:۹۰ درصد نوزادان استان با شیر مادر تغذیه می‌شوند.

صاحب‌خبر -

شهلا نوری مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: تغذیه با شیر مادر زیر بنای بقا و سلامت کودک است و شیر مادر تغذیه‌ای بی نظیر و بدون جایگزین برای رشد و تکامل کودک فراهم می‌کند.

او افزود: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند دارای ضریب هوشی بالاتر، تکلم روانتر، ارتباط عاطفی قوی‌تر با مادر و تربیت پذیری بهتر هستند.

میزان بروز سرطان پستان، تخمدان، دهانه رحم و پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی هم در مادرانی که نوزاد را با شیر خود تغذیه می‌کنند کمتر است.

به گفته مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، ترکیب شیر مادران دارای نوزادان نارس با مابقی مادران متفاوت است همچنین بهترین تغذیه برای نوزاد نارس، شیر مادر خودشان است چراکه سبب تقویت ایمنی بدن آن‌ها می‌شود.

ترکیب شیر مادر بر حسب سن شیر خوار و تغییر نیاز‌های او حتی در هر وعده غذایی تغییر می‌کند یعنی ترکیب شیر مادر در زمان صبح، ظهر و شب متفاوت است.

نوری بیان کرد: هنگام بروز بیماری برای مادر، ترکیب شیر او تغییر  و به دفاع کودک علیه بیماری‌ها کمک می‌کند.

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: اگر مادر با آگاهی کافی و شناخت دقیق وارد فرایند بارداری و زایمان شود در شیر دهی فرزند خود موفق خواهد بود بنابراین شرکت مادران در کلاس‌های آمادگی زایمان و کلاس‌های مشاوره شیر دهی و کسب آگاهی بسیار حائز اهمیت است.

نوری افزود:مادران به منظور دریافت خدمات بهداشتی، درمانی و حمایت در محل کار و جامعه به منظور تغذیه شیر خوار خود با شیر مادر به حمایت نیاز  دارند که این فرایند «تشکیل زنجیره گرم حمایت و پشتیبانی» نامیده می‌شود.

نظر شما