شناسهٔ خبر: 55519191 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توضیحات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص فوت یک کودک عقرب زده + عکس

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص مرگ کودک ۴ ساله عقرب زده در شهرستان بهمئی توضیحاتی ارائه کرده است.

صاحب‌خبر -

در توضیح مرگ کودک ۴ ساله عقرب زده در شهرستان بهمئی علوم پزشکی یاسوج عنوان کرده است:

با سلام و احترام خدمت مردم شریف شهرستان بهمئی و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و عرض تسلیت خدمت خانواده مرحوم غفوری، بیمار سامان غفوری کودک ۴ ساله که در روستای سید صالح رودتلخ شهرستان بهمئی مورد گزش عقرب قرار گرفتند (ساعت تقریبی گزش به گزارش بهورز منطقه ۲۱:۴۲ دقیقه بوده است).

بیشتربخوانید

بیمار ساعت ۲۲:۱۰ دقیقه به مرکز جامع سلامت «ممبی» که در فاصله ۱۸ کیلومتری این روستا قرار دارد، انتقال یافته اند.

به گزارش پزشک مرکز علائم حیاتی بیمار در بدو ورود ناپایدار بوده و برای بیمار سرم ضد عقرب به همراه آمپول هیدروکرتیزون و کلرفنیرامین جهت پیشگیری از ایجاد حساسیت و آنافیلاکسی تزریق شد و پس حدود ۱۵ دقیقه بیمار همراه با دو نفر از پرسنل درمانگاه (مسئول مرکز و مامای شیفت) به مرکز بستر رمانی لیکک اعزام شد.

در بین راه با توجه به شرایط بیمار که پیش بینی می‌گردید دچار ایست قلبی شد، با پایگاه اورژانس «ماغر» جهت امداد و کمک رسانی اورژانسی (فوریت‌های پزشکی مجهزتر) هماهنگ شد که در ساعت ۲۳:۱۰ دقیقه بیمار به آمبولانس ۱۱۵ منتقل شد و چند دقیقه بعد در آمبولانس فوریت‌ها دچار ایست قلبی و تنفسی شد و حدود ۲۵ دقیقه احیا برای بیمار انجام شد و علائم حیاتی بیمار دوباره برگشت و احیا موفق بود.
بیمار در ساعت ۲۳:۴۷ دقیقه به مرکز بستر درمانی شهر لیکک، مرکز شهرستان بهمئی رسید که در آنجا توسط متخصص اطفال ویزیت شد و ۵ دقیقه بعد مجددا بیمار دچار ایست قلبی و تنفسی شد و به مدت ۳۰ دقیقه عملیات احیا برای بیمار انجام شد و علائم حیاتی بیمار مجددا برگشت و احیا مجدد نیز موفق بوده است.

کودک عقرب زده

بیمار ساعت ۰۰:۵۷ دقیقه بامداد از مرکز بستر رمانی لیکک به بهبهان اعزام شد و در ساعت ۱:۲۰ دقیقه به بهبهان رسید که متاسفانه به دلیل خالی نبودن تخت icu اطفال در بیمارستان، ولی عصر بهبهان، بیمار به ناچار به اتفاقات بیمارستان شهیدزاده بهبهان فرستاده شد و در اتفاقات بستری شد و در آنجا مجددا چند دقیقه بعد دچار ایست قلبی و تنفسی شد و این بار احیا ناموفق بود و با کمال تاسف بیمار فوت کردند.

اگرچه در شیفت عصر و شب پزشک در مرکز «رودتلخ» نبوده است واین مشکل کمبود پزشک در برخی مناطق استان وجود دارد البته تمام مراحل درمانی و احیا در کمترین زمان ممکن انجام شده است، اما عقرب گزیدگی از اورژانس‌های پزشکی بخصوص در کودکان می‌باشد و حتی در بهترین مراکز درمانی دنیا عوارض و مرگ ومیر بالایی دارد و در موارد شدید نیاز به بستری در ICU نیز می‌باشد.

بیمارستان ۳۲ تختخوابی نیز مطالبه عمومی شهرستان مذکور می‌باشد که در چند ماه اخیر جهش بزرگی در تکمیل سازه بیمارستانی صورت گرفته و ان‌شاءالله به زودی فیزیک بیمارستان قابل افتتاح خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان ضمن پذیرفتن نواقص و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی ضعیف در شهرستان بهمئی و با تشکر از کادر زحمتکش بهداشتی و درمانی، مصیبت وارده رابه خانواده محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خدای سبحان برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر بر مصیبت مسئلت می‌نماییم.

گفتنی است که در برخی رسانه‌های استان و فضای مجاری مطرح شد که شنبه شب کودک ۴ساله از اهالی روستای سیدصالح از توابع شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عقرب گزیدگی (عقرب سیاه) به درمانگاه نرمون رودتلخ منتقل شد به دلیل نبود پزشک و امکانات اولیه به درمانگاه ممبی و در ادامه به شهر بهبهان در استان خوزستان ارجاع داده شد و متاسفانه این کودک خردسال در بهبهان فوت کرد. نبود پزشک و آمپول ضد عقرب گزیدگی در درمانگاه نرمون رودتلخ بعنوان یک منطقه محروم و روستایی گلایه مردم را در پی داشت که انتظار می‌رود با توجه دورافتادگی دهستان رودتلخی ممبی از شهر لیکک، مرکز شهرستان و بافت عشایری و روستایی این دهستان امکانات اولیه حیاتی در حوزه درمان به مرکز این دهستان اختصاص داده شود.

تکمیل و تجهیز نشدن بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهر لیکک، مرکز شهرستان بهمئی از انتظارات مردم این شهرستان است.

روستای سیدصالح در مرز شهرستان‌های بهمئی و باغملک استان خوزستان واقع شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما