شناسهٔ خبر: 55516969 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

برنا گزارش می‌دهد

دوستی خاله خرسه حامیان سگ‌های ولگرد/ جمعیت سگ‌ها سالانه تقریباً ۱۵ برابر می‌شود

وقتی به میزان زیاد به گربه غذا داده می شود رفتار اکولوژیک او تغییر می یابد بنابراین انگیزه ای برای گرفتن موش ندارد و این اتفاق یعنی به آسیب پذیری گربه کمک شده است همچنین وقتی بی رویه به سگ غذا داده می شود سگ آمادگی برای افزایش جمعیت خواهد شد که هیچ زمینه ای برای زیستن او وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با توجه به تعداد زیاد زاد و ولد سگ اگر در هربار زایمان کنترل مناسب صورت نگیرد با افزایش جمعیت از طریق جفت گیری­ های حساب نشده که منجر به تولد توله های ناخوشایند می گردد مواجه می شویم. وجود این نوع توله ها سبب افزایش تعداد سگ های ولگرد شده و مشکلی بزرگ در جامعه انسانی را سبب می شود.

​سگ‌های ماده در حدود 6 ماهگی به بلوغ می‎ رسند و از نظر فیزیولوژی امکان جفتگیری و تولید مثل را دارند. دوران بارداری سگ ها 58 الی 65 روز است درصورتیکه سگ در طول سال به خوبی تغذیه شود می تواند در طول سال 15 حتی 20 توله به دنیا آورد.

عده‌ای تحت عنوان حامی حیوانات باعث تغییر رفتار اکولوژیکی حیوانات و در نتیجه صدمه ‌به آنها می‌شوند و باعث می شوند که صد سگ در انتهای یک سال به 1600 سگ تبدیل شوند.

پس از زاد و ولد سگ ها افراد سودجو تعدادی از آن ها را به فروش می رسانند و مابقی را به حال خود رها می کنند آن ها هم پس از مدتی زیستگاهی را برای خود ایجاد کرده و با سایر سگ های ولگرد زاد و ولد می کنند، این توله ها در مدت 10 ماه امکان باروری مجدد را خواهند داشت این درحالیست که هیچ پستانداری این قدرت تکثیر را ندارد.

توله های سگ

طبق آمار در شهر تهران سالانه حدود 10 هزار سگ جمع آوری می شود و این میزان بسیار زیادی است. این چرخه مدام در حال تکرار است و موجب افزایش جمعیت سگ ها شده است، در کنار آن کمک های مردمی نیز به این امر سرعت بیشتری می بخشد.

برخی افراد از روی حیوان دوستی و حمایت از جمعیت سگ های ولگرد به آنان غذا می دهند این درحالیست که این امر باعث تحریک حیوان  به زاد و ولد است و ما در سال بعد با تعداد بیشتری از سگ های بیچاره که زیر ماشین رفته اند و تلف شدند مواجه خواهیم شد همچنین افزایش این تعداد باعث زشت شدن چهره شهر خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که همان اندازه که میزان تعداد سگ های آپارتمانی افزایش پیدا می کند میزان تعداد سگ های ولگرد و بدون صاحب  هم افزایش می یابد و حامیان حیوانات باید به صورت منطقی رفتار کنند.

غذا دادن به گربه

گربه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند وقتی به میزان زیاد به گربه غذا داده می شود رفتار اکولوژیک او تغییر می یابد بنابراین انگیزه ای برای گرفتن موش ندارد و این اتفاق یعنی به آسیب پذیری گربه کمک کرده ایم همچنین وقتی بی رویه به سگ غذا داده می شود سگ آماده افزایش جمعیت خواهد شد که هیچ زمینه ای برای زیستن او وجود ندارد.

این درحالیست که این دست از اقدامات در سایر کشور ها شامل جریمه های هنگفت می شود برای مثال در سوئد به حیوانات بدون صاحب، غذا دادن جریمه هزار یورویی دارد اما در ایران نه تنها چنین جریمه هایی وجود ندارد بلکه این حمایت ها مغالطه آمیز شده و باعث پدید آمدن معضل اجتماعی شده است و افراد تمایلات شخصی خود را به زیان تبدیل کرده اند.

 

انتهای پیام/

نظر شما