شناسهٔ خبر: 55507099 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«۱۷ مرداد»، روزی به نام یک شهید و به یاد پرچمداران سرخ عرصه رسانه

شهدای خبرنگار چه با قلم خون و چه با خون خود پیام روشنی را به جامعه مخابره کردند که آن ظلم ستیزی و مبارزه تا آخرین قطره خون بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، بسیاری از مناسبت‌هایی که در تقویم ایران اسلامی به ثبت رسیده در ارتباط با وقایع دینی و یا اعتقادی اکثریت مردم است، روز‌هایی که به نام گروه‌های خاصی از جامعه نامگذاری شده یا پشتوانه‌ای مذهبی دارند و یا پشتوانه‌ای اعتقادی، چنانچه روز پرستار به نام مبارک حضرت زینب (س) گره خورده و روز جوان به نام علی اکبر جوان اباعبدالله (ع) به غیر از این روز‌های دیگری هم وجود دارد که بنا به اتفاقاتی که در آن روز رخ داده مشهور شده و به قشری از جامعه نسبت داده شده است.

روزی به نام یک شهید به یاد همه خبرنگاران

حدود ۲۴ سال از ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ و ماجرای حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف و شهادت هشت دیپلمات ایرانی به همراه محمود صارمی از خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در افغانستان می‌گذرد. او از سال ۱۳۷۵ به عنوان مسوول دفتر ایرنا در شهر مزارشریف افغانستان انتخاب شد، در ۲۶ دی‌ماه همان سال به عنوان مسئول نمایندگی خبرگزاری راهی «کابل» شد. افغانستان در این تاریخ درگیر جنگ داخلی بود و شهید صارمی با علم بر مخاطرات حضور در این کشور برای انجام تکلیف به کابل رفت و زمانی که برای تهیه گزارش و مخابره اخبار جنگ به مزار شریف رفته بود مورد جمله و سو قصد طالبان قرار گرفت. او پیش از این بار‌ها توسط گروه‌های تندرو و متحجر مورد سو قصد و تهدید قرار گرفته بود.

آخرین پیامی که از او مخابره شده خبر حمله طالبان به کنسولگری ایران در افغانستان است «مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، فوری. مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای»

تا مدت‌ها خبری از خبرنگار و دیپلمات‌های وزارت خارجه ایران در دست نبود، اقدامات لازم برای جست‌وجوی آنان به کار گرفته شد تا اینکه ۲۰ روز بعد پیکر آنان در گور دست جمعی خرابه‌های پشت کنسولگری کشف شد. در پی این اقدام ددمنشانه سه روز عزای عمومی توسط رهبر معظم انقلاب در کشور اعلام شد و روسای جمهوری بیش از ۱۸۰ کشور ضمن محکومیت این اقدام پیام تسلیت برای ایران فرستادند.

روزی به نام یک شهید و به یاد پرچمداران سرخ عرصه رسانه

رهبر شهدای خبرنگار

تاکنون شهدای زیادی از اصحاب رسانه و خبر در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس در راه حرکت مقدس اطلاع رسانی و مخابره خبر به شهادت رسیده‌اند. شهید «حسن باقری» و شهید «غلامرضا رهبر» از برجسته‌ترین شهدای این عرصه هستند. شهید حسن باقری در سال ۱۳۵۸ در سرویس فرهنگی و سیاسی روزنامه جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت شد و مدتی بعد برای انجام ماموریت خبری سفری ۱۵ روزه به لبنان و اردن داشت تا گزارشی از وضعیت نابسامان مسلمانان این کشور کشور داشته باشد. او هرچند با شروع جنگ تحمیلی از کار خبر فاصله گرفت و به جبهه‌های دفاع مقدس رفت پس از مدتی به یکی از فرماندهان بزرگ جنگ تبدیل شد. شهید غلامرضا رهبر خبرنگار روزنامه اطلاعات در آبادان بود که مدتی در صدا و سیمای مرکز آبادان و گوینده رادیو آبادان مشغول به کار بود. کسی که به عنوان نماینده صدا و سیما هماهنگ کننده گروه‌های خبری در مناطق عملیاتی و جبهه‌ها بود. او را به عنوان مبدع خبرنگاری جنگ در دوران دفاع مقدس می‌شناسند. کسی که به عنوان اولین گزارشگر شهید در عملیات کربلای ۵ شهید به شهادت رسید و پیکرش پس از ۲۸ سال به خانه بازگشت.

روزی به نام یک شهید و به یاد پرچمداران سرخ عرصه رسانه

شهید خزایی، از افشاگری علیه گروه‌های تروریستی تا سوریه

شهید محسن خزایی از شهدای خبرنگار مدافع حرمی است که در سال‌های جنگ سوریه برای مخابره اقدامات وحشیانه داعش و گروه‌های تکفیری به جهانیان به این کشور رفت. او کار خبر را در سن ۲۳ سالگی به‌طور جدی آغاز کرد و در سال ۱۳۷۴ به‌دلیل عملکرد مناسبش، به‌عنوان مدیر باشگاه خبرنگاران جوان در زاهدان منصوب شد و در مدت خدمتش به افشاگری اقدامات خرابکارانه گروه‌های تروریستی در سیستان و بلوچستان پرداخت که یک مرتبه نیز از کمین تروریست‌ها در حادثه تروریستی تاسوکی گریخت. وی بعد از مدتی که در زاهدان بود، برای ادامه فعالیتش به گیلان رفت، اما به‌دلیل علاقه‌ای که برای دفاع از حرم اهل بیت داشت به سوریه رفت تا به تهیه گزارش‌هایی با موضوع اقدامات جبهه مقاومت در این کشور بپردازد. شهید خزایی در نهایت در ۲۲ آبان سال ۱۳۹۵ درحالی‌که مشغول تهیه گزارش میدانی یکی از عملیات‌های مدافعان حرم در حلب سوریه بود، در اثر اصابت ترکش به ناحیه سر، ناشی از انفجار خمپاره، به شهادت رسید.

شهیده ابوعاقله پرچمداران شهدای خبرنگار مبارزه با اسرائیل

خبرنگاران به واسطه فعالیت خطیر و حساسشان در عرصه اطلاع رسانی و خبر همواره در پیکان روشنگری و زدودن غبار بی خبری از جامعه هستند لذا همواره از سوی آنان که پرده‌ی جهل بر حقایق و واقعیت‌های می‌افکنند مورد تهدید واقع می‏شوند. رژیم صهیونیستی در اردیبهشت امسال بود که یک زن خبرنگار را در فلسطین اشغالی به شهادت رساند. شهیده شیرین ابوعاقله از سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان خبرنگار الجزیره در فلسطین اشغالی فعالیت داشت و از خبرنگاران سرشناس حوزه فلسطین بود. او گفته بود «حداقل توانستم صدای فلسطینی‌ها را به دنیا برسانم» و به حق که با شهادتش این پیام مهم به دنیا را رساند و ثابت کرد رژیم صهیونیستی بر هیچ حقوق و ضوابط بین المللی پایبند نیست. پیش از رژیم صهیونیستی در شصت سال جنایت خود در فلسطین بیش از ۵۰ خبرنگار را به شهادت رسانده است که خود تائیدی بر وحشیگری و سفاکیت این رژیم است.

خبرنگاران در طول سالیان دراز و از زمان پیدایش ر سانه‌ها نقش آگاهی رساندن به مردم و جامعه را داشته‌اند. شهدای خبرنگار و رسانه چه با قلم خود در زمان حیات دنیایی و چه با خون خود در زمان شهادت به تکلیف خود در این عرصه عمل کردند و با خون به ماحق ریخته شده خود پیامی از ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار را مخابره کردند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما