شناسهٔ خبر: 55506884 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

انتقاد دانشگاهیان به کاهش بودجه «سیستم تبادل آکادمیک آلمان»/ احتمال کاهش تعداد بورس‌های تحصیلی

علی خسروجردی

برخی از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی آلمان در نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه این کشور خواستار توقف کاهش بودجه «سیستم تبادل آکادمیک آلمان» شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از یونیورسیتی ورلدنیوز، کاهش ۱۳ درصدی بودجه تخصیص داده شده به «سیستم تبادل آکادمیک آلمان» در بازه زمانی دو ساله، انتقاد برخی از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی این کشور را به همراه داشته است. کاهش شدید بودجه می‌تواند برنامه‌های حمایتی دانشگاه‌ها از دانشجویان خارجی و پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی را تحت تاثیر قرار دهد. وزارت خارجه آلمان، بودجه اصلی سرویس تبادل آکادمیک این کشور را تامین می‌کند.

برخی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی آلمانی در نامه‌ای خطاب به آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان خواستار توقف کاهش بودجه موسسه تبادلات آکادمیک این کشور شدند. در این نامه آمده است: کاهش بودجه با پیمان ائتلافی دولت فدرال آلمان آشکارا تناقض دارد. به طور قطع، این تصمیم به تحقیقات بین‌المللی و تبادل دانشگاهی آسیب می‌رساند. 

سال ۲۰۲۱، بودجه سیستم تبادل آکادمیک آلمان معادل ۲۰۴ میلیون یورو بود که در سال جاری ۹ میلیون یورو کاهش یافت. این وزارتخانه، بودجه تخصیص داده شده سیستم تبادل آکادمیک آلمان در سال ۲۰۲۳ را ۱۹۱ میلیون یورو اعلام کرده است. 

کاهش بودجه ۱۳ میلیون یورویی سیستم تبادل آکادمیک آلمان در بازه زمانی n, ساله منجر به لغو حدود ۶۰۰۰ بورسیه دانشجویی می‌شود. این احتمال وجود دارد آلمان نتواند در آینده سمینارهایی در دانشگاه‌های خارجی برگزار کند. حدود ۱۰۰ موسسه از ۴۵۰ مرکزی که دانشگاهیان به عنوان نماینده نظام آموزش عالی آلمان در آن مشغول به فعالیت هستند، در میان‌مدت از دریافت حمایت‌های دولتی معاف می‌شوند.   

کابینه فدرال آلمان در اوایل ژوئیه اعلام کرد، وزارت خارجه و موسسه «گوته»(یک سازمان پیشرو در زمینه تبادلات فرهنگی) درنظر دارند بودجه «بنیاد الکساندر فون هومبولت» را کاهش دهند. این بنیاد که توسط دولت فدرال آلمان تاسیس شده از سوی وزارت خارجه این کشور تأمین اعتبار می‌شود. هدف این بنیاد، تقویت همکاری علمی بین‌المللی بین دانشمندان و پژوهشگران ممتاز آلمانی و خارجی است. 

انتهای پیام

نظر شما