شناسهٔ خبر: 55506825 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

با میانجی گری مصر رخ داد

آتش بس مشروط شدیدترین درگیری غزه و اسرائیل

توافق آتش‌بس جهاد اسلامی فلسطین و اسرائیل که با میانجی‌گری مصر به دست آمد از شامگاه یکشنبه به اجرا گذاشته شد تا به منازعه‌ای که شدیدترین درگیری در غزه از جنگ ۱۱ روزه سال گذشته بوده است، پایان داده شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش آسیانیوز، به گفته وزیر بهداشت غزه، شمار قربانیان حملات اسرائیل در این جنگ سه روزه به ۴۳ نفر رسید که ۱۵ نفر آنها کودک هستند

آتش‌بس میان اسرائیل و گروه جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه پس از تایید هر دو طرف جنگ از شامگاه یکشنبه به اجرا درآمد.

این توافق که با میانجی‌گری مصر به دست آمد از ساعت ۱۱:۳۰ شامگاه یکشنبه به اجرا گذاشته شد تا به منازعه‌ای که شدیدترین درگیری در غزه از جنگ ۱۱ روزه سال گذشته بوده است، پایان داده شود.

بر اساس گزارش‌ها، این جنگ طی سه روز به بهای جان ۴۳ فلسطینی انجامیده است که شماری از آنها کودک هستند. تنها ساعتی قبل از اجرای آتش‌بس، سازمان جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که با اسرائیل دراین‌باره به توافق رسیده است.

محمد الهندی، عضو ارشد جهاد اسلامی فلسطین، در بیانیه‌ای گفت: «دقایقی قبل بر سر آتش‌بس با میانجی‌گری مصر توافق حاصل شد.»

این بیانیه می‌افزاید که جهاد اسلامی زمان‌بندی این آتش‌بس را تایید می‌کند، اما «حق پاسخ‌ به هر گونه تجاوزها صهیونیست‌ها را برای خود محفوظ می‌داند».

پیش از آن یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرده بود که اهداف اسرائیل از عملیات غزه «حاصل شده» و «طولانی‌تر کردن این عملیات بیشتر زیان دارد تا فایده».

اسرائیل از روز جمعه مواضع جهاد اسلامی در غزه را بمباران کرد. جهاد اسلامی نیز به تلافی این بمباران‌ها صدها راکت به اسرائیل شلیک کرد.

وزیر بهداشت غزه شامگاه یکشنبه اعلام کرد که شمار قربانیان حملات اسرائیل به ۴۳ نفر رسیده که ۱۵ نفر آنها کودک هستند. او همچنین گفت که بیش از ۳۰۰ فلسطینی بر اثر این حملات مجروح شده‌اند.

نهادهای امدادی و درمانی در اسرائیل نیز اعلام کرده‌اند که طی این مدت سه اسرائیلی با ترکش مجروح شده و ۳۱ نفر دیگر جراحات سطحی برداشته‌اند.

محمد الهدی می‌گوید که توافق آتش‌بس «شامل این تعهد مصر می‌شود که برای آزادی دو زندانی تلاش کند». این دو با نام‌های باسم السعدی، چهره ارشد شاخه سیاسی جهاد اسلامی، و خلیل عواوده در بازداشت اسرائیل هستند.

تازه‌ترین مورد منازعه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در حالی رخ داده که گروه حماس از آن برکنار مانده است، گروهی که عملا حکومت غزه را در اختیار دارد. اسرائیل از آغاز عملیات خود تاکید کرده بود که حملات خود را تنها متوجه اهداف متعلق به سازمان جهاد اسلامی فلسطین خواهد کرد و با حماس کاری ندارد./

نظر شما