شناسهٔ خبر: 55500305 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

عضو کمیسیون انرژی مجلس

خنثی‌سازی تحریم‌ها و گسترش بازار نفت با سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین،عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همکاری فراسرزمینی پالایشگاهی ایران، بازار فروش نفت را گسترش می‌دهد، گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی مهندسی از جمله مهم‌ترین و سریع‌ترین راهکارهای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی است.

«هادی بیگی نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به راهکارهای بی‌اثر کردن‌ تحریم فروش نفت، اظهار کرد: گسترش روابط بین‌المللی از طریق سهامداری پالایشگاه، بحث پالایشگاه‌های کوچک داخلی و همچنین سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از مهم‌ترین راهکارها است.

وی افزود: ظرفیت فعلی پالایشگاه‌های کوچک داخلی ۷۰ هزار بشکه در روز است که با ساماندهی می‌توان آن را به ۲۰۰ هزار بشکه افزایش داد و به همین میزان نیز به پالایشگاه‌های فراسرزمینی صادر می‌شود.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: با افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و پس از تبدیل نفت به فرآورده‌ها باید آن را به فروش رساند.

مشکلی در فروش فرآورده‌های نفتی نداریم

بیگی نژاد با اشاره به اینکه مشکلی در فروش فرآورده‌های نفتی نداریم، بیان کرد: ارتباط با کشورهای مختلف از طریق تهاتر کالا شدنی است. به عنوان مثال برخی کشورها معدن فسفات دارند که با تولید کود فسفات بسیاری از مشکل کشاورزان مرتفع می‌شود.

وی ادامه داد: برای خنثی کردن تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف سیستم مدیریت خوبی قابل طراحی است که کار را پیش ببریم و از طرفی در قانون بودجه امسال وظایف هر یک از دستگاه‌ها دیده شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به آغاز پالایش فراسرزمینی با ونزوئلا گفت: صدور خدمات فنی پالایشگاه‌ها باید راه‌اندازی شود، چرا که پس از راه‌اندازی پالایشگاه‌ها امکان پالایش نفت خام ایران و فروش آن از طریق تبدیل به فرآورده‌های نفتی وجود دارد.

افزایش نقش ایران در بازار انرژی جهان

بیگی نژاد با بیان اینکه عنوان کشورهای دارنده ذخایر عظیم نفتی در زمینه پالایشگاه‌ها و تولید فرآورده‌های نفتی باعث افزایش نقش ایران در بازار انرژی جهان می‌شود، گفت: به علت اعمال تحریم‌های آمریکا، نفت‌کش‌های ایرانی بیمه نمی‌شوند و این مسئله باعث می‌شود کشتی از کشورهای دیگر برای حمل‌ونقل نفت به کشور نیاید، چون امکان بیمه کردن آن‌ها وجود ندارد.

وی یادآور شد: با اعمال تحریم‌های آمریکا در ازای دریافت نفت، پول پرداخت نمی‌شود و یا بانک متقبل نمی‌شود که پول را انتقال دهد، بنابراین فروش نفت برای ما محدود می‌شود.

این نماینده مجلس سهامداری ایران پالایشگاه‌های فراسرزمینی را اقدامی دیگر برای خنثی کردن تحریم‌ها دانست و ادامه داد: با سهامداری ایران در پالایشگاه فراسرزمینی و صدور خدمات فنی می‌توان در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها اقدام کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سهامداری پالایشگاه‌های فراسرزمینی دارای مزایای متعددی است، گفت: با سهامداری ایران در سایر پالایشگاه‌ها، وضعیت آن برای ایران در دسترس و قابل استفاده است به طوری که با اجرای آن در چنین وضعیتی می‌توان همیشه نفت کشور را در آنجا پالایش کرد و به فروش رساند.

سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بازار فروش نفت ایران را گسترش می‌دهد

وی با اشاره به اینکه همکاری ایران با کشوری مانند ونزوئلا در حوزه انرژی دارای مزیت‌های بسیار زیادی است، اظهار کرد: ایران می‌تواند فرآورده را تولید کند و در همان مناطق به فروش برساند، یعنی بازار فروش در این شرایط فراهم می‌شود.

بیگی نژاد، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی مهندسی را از جمله مهم‌ترین و سریع‌ترین راهکارهای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی اعلام کرد و گفت: همکاری فراسرزمینی پالایشگاهی ایران، بازار فروش نفت را گسترش می‌دهد.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس یازدهم همچنین به نحوه بازگرداندن نفت هم اشاره کرد و گفت: بازگرداندن فروش نفت هم می‌تواند از طریق منابع ارزی و یا مبادله کالا به کالا باشد به این صورت که از محصولات معادن ونزوئلا که موردنیاز کشور است، استفاده کنیم و یا تولید فرآورده نفت ما در کشور دیگر، تحریم گریز شود مانند بنزین که امکان شناسایی آن از طریق نفت ایران یا ونزوئلا وجود ندارد.

گفتنی است، تأسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از بهترین راهکارها برای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی است که در این ارتباط شاهد امضای قراردادهایی بین ایران و کشورهای آمریکای جنوبی در سفر وزیر نفت ایران به این کشورها بودیم. به نظر می‌رسد می‌توان افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم را به اقدامات صورت گرفته در خصوص بازارسازی نفت ایران به جای خرید و فروش صرف مرتبط دانست.

انتهای پیام/


 

نظر شما