شناسهٔ خبر: 55498101 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس جهاددانشگاهی هنر:

نقشه راه جهاددانشگاهی در عرصه‌ هنر به زودی رونمایی می‌شود

رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر گفت: در طول ۴۲ سال گذشته بسیاری از فعالیت‌های هنری به ویژه در سطح دانشگاه‌ها، حاصل کار اعضای جوان جهاددانشگاهی بوده، اما این فعالیت‌ها همیشه و در طول زمان از یک روند متناسب، رو به رشد و هماهنگ برخوردار نبوده است. بر این اساس و با توجه به ضرورتی که در جهاد دانشگاهی هنر احساس کردیم، در قالب یک طرح مطالعاتی فرهنگی مصوب، در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، سال گذشته فعالیت‌های هنری جهاددانشگاهی در چهار دهه گذشته را مورد بازخوانی و بررسی قرار دادیم و بر اساس ضرورت‌های جامعه امروز، پیش‌نویس نقشه راه جهاددانشگاهی در عرصه هنر تهیه کردیم که آماده رونمایی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر، در آستانه چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در ابتدای دهه پنجم فعالیت خود، همسو با بیانیه گام دوم انقلاب و بر اساس تجربه‌های ارزشمند چهار دهه گذشته، در آستانه تحول در ساختارها و ساز و کار اداره‌اش قرار گرفته است که باید از این فرصت تاریخی حداکثر استفاده را داشته باشد.

رییس جهاددانشگاهی هنر با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین ماموریت جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ و دانشگاه است، گفت: هنر بخش بسیار مهمی از فرهنگ است و امروزه یکی از مهمترین ابزارهای پیش برنده و تقویت کننده فرهنگ و فعالیت فرهنگی است.

وی تصریح کرد: مدیریت فرهنگی امروز کشور باید بداند که فعالیت‌های فرهنگی، بدون جاری بودن روح هنر در آن، فعالیت‌هایی ناقص و کم اثر است.

رشیدی با اشاره به نقش فرهنگی و هنری جهاددانشگاهی، بیان کرد: در طول ۴۲ سال گذشته بسیاری از فعالیت‌های هنری به ویژه در سطح دانشگاه‌ها، حاصل کار اعضای جوان جهاددانشگاهی بوده، اما این فعالیت‌ها همیشه و در طول زمان از یک روند متناسب، رو به رشد و هماهنگ برخوردار نبوده است. بر این اساس و با توجه به ضرورتی که در جهاد دانشگاهی هنر احساس کردیم، در قالب یک طرح مطالعاتی فرهنگی مصوب، در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، طی سال گذشته فعالیت‌های هنری جهاددانشگاهی در چهار دهه گذشته را مورد بازخوانی و بررسی قرار داده‌ایم و بر اساس ضرورت‌های جامعه امروز، پیش‌نویس نقشه راه جهاددانشگاهی در عرصه هنر تهیه و آماده رونمایی شده است.

این مطالعه در قالب نشست‌ها و مصاحبه‌هایی با افراد هنرشناس، هنرمند و مرتبط با هنر که با فعالیت‌ها و اهداف جهاددانشگاهی از نزدیک آشنا هستند، برای بازتعریف مأموریت جهاددانشگاهی در حوزه هنر انجام شده و ان‌شاءالله بعد از تصویب، از آن رونمایی خواهد شد تا مبنای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی جهاددانشگاهی، به ویژه در برنامه‌های توسعه‌ای آن، مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رییس جهاددانشگاهی هنر ابراز امیدواری کرد: هنر و استفاده از قابلیت‌های آن، در دوره جدید در جهاددانشگاهی بیشتر مورد توجه و اولویت قرار گیرد و شاهد شکوفایی طرح‌های نوآورانه در عرصه هنر باشیم.

ظرفیت بالای جهاددانشگاهی در تعلیم و تربیت دانشجویان و جوانان

وی گفت: کمک به رشد و پرورش نخبگان جوان و مهیا کردن آنها برای بازار کار، یکی از نیازهای کشور است که جهاددانشگاهی هم تجارب ارزنده‌ای در این خصوص دارد و هم می‌تواند از این پس به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی خود، روی آن تمرکز نماید.

رشیدی با اشاره به ظرفیت بالای الگوی فرهنگ و مدیریت جهادی و تجارب جهاددانشگاهی در پرورش نیرو و مدیر برای کشور، گفت: مدیرانی که در حال حاضر در عرصه‌ای از کشور در حال خدمت هستند، همواره یکی از افتخارات خود را همکاری در جهاددانشگاهی عنوان می‌کنند. جهاددانشگاهی می‌تواند در قالب یک مجموعه برنامه ساختارمند، دانشجویان را از ابتدا، در کنار درس و دانشگاه و تحصیل، در محیطی فرهنگی و تخصصی و همسو با اهداف انقلابی به کار بگیرد و کمک کند دانشجویان تجربه، دانش و جسارت ورود به عرصه کار و زندگی را پیدا کنند و همزمان با فارغ التحصیلی، به فردی توانمند، نوآور و آماده برای کار و خدمت تبدیل شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر افزود: البته این کار به تجربه بالا و سعه صدر زیادی از سوی مدیران جهاد دانشگاهی نیاز دارد و لازم است امکانات و بودجه‌های لازم برای این کار نیز در اختیار این نهاد قرار گیرد.

فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی

رشیدی در ادامه با تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی هنر در حوزه فرهنگی، تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های مهم معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر تشکیل شعبه سازمان دانشجویان در دانشگاه هنر بوده است که با همکاری مدیران و دانشجویانی از این دانشگاه، انجام می‌شود. برنامه‌هایی مانند تولید محتوای دانشجویی برای استفاده در فضای مجازی، معرفی آثار هنری دانشجویان، برگزاری جلسات بحث و نقد و بررسی کتاب‌های تخصصی هنر از جمله برنامه‌های این دفتر است که با هدف افزایش آگاهی و ایجاد شور و نشاط در بین دانشجویان دنبال می‌شود.

به گفته وی، ساماندهی گروه‌های دانشجویی برای تولید محتوای هدفمند با محوریت سبک زندگی دانشجویی، از برنامه‌های فرهنگی شعبه سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هنر در سال جاری بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار کرد: رویکرد جهاد دانشگاهی هنر، استفاده از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هنر در فعالیت‌های آموزشی، پژوهش، خدماتی و فرهنگی است و خوشبختانه با تلاش همکاران واحد، برنامه‌های متنوعی در حال اجرا است.

رشیدی تاکید کرد: تلاش ما در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر این است که در قالب برنامه‌هایی همچون جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا»، جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی «دیبا»، جشنواره ملی نقش تن پوش، دفتر خبرگزاری ایسنا در دانشگاه هنر، سازمان دانشجویان شعبه هنر و دفتر مطالعات فرهنگی فرصت تبادل دانش، تجربه، نوآوری و مهارت را فراهم کرده و به شور و نشاط دانشجویان و تعالی جوانان و کشف استعدادها و پرورش نیروهای جوان و نخبه؛ آشناسازی جوانان با فضای کسب و کار و زیست‌بوم فناوری و اشتغال کمک کنیم.

رابطه هنر و صنعت و فناوری

رییس جهاددانشگاهی هنر با بیان این مطلب که اغلب فعالیت‌های این واحد با رویکرد ارتباط بین هنر و صنعت و فناوری طراحی شده است، ادامه داد: جشنواره ملی نقش تن پوش، با محوریت طراحی بر روی لباس و با تلاش برای الگوسازی و ترویج نقش‌های ایرانی متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه و ترغیب هنرمندان جوان به خلق تصاویر زیبا بر روی تن پوش که تاکنون هشت دوره آن در سطح ملی و با مشارکت هنرمندان و دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه برگزار شده، از جمله برنامه‌هایی است که قرار است نهمین دوره‌ی آن با استفاده از نظرات و همراهی پیشکسوتان و متخصصان حوزه ی مد و لباس، در سال جاری با هدف برقراری ارتباط بین دانشجو و مراکز صنعتی و با تغییراتی مهم بر اساس نیاز کنونی جامعه برگزار شود.

وی همچنین در مورد جشنواره ملی مد و لباس "دیبا" گفت: در این جشنواره آثار ارسالی طراحان جوان کشور که با توجه به نیاز بازار روز پوشاک تهیه می‌شوند، توسط تولیدکنندگان پوشاک ایران مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته و پس از انتخاب طرح‌های منتخب‌، طراحان به واحدهای صنعتی تولید پوشاک دعوت شده و برای تولید آثار خود در کلیه‌ی مراحل در واحدهای تولیدی حضور می‌یابند و عملا در صنعت پوشاک جذب می‌شوند.

رشیدی گفت: جهاد دانشگاهی هنر با برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در تلاش برای روایت دستاوردهای ایران در حوزه‌های صنعتی و فناوری است و سعی می‌کند صنعتگران و هنرمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان را به یکدیگر نزدیک کند که این امر با تولید آثاری به شکل مستند و یا ثبت عکس‌های صنعتی، تبلیغاتی و هنری از روند تولیدات صنعتی و تجارب مدیریتی در حوزه صنعت و فناوری انجام می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه افزود: در حال حاضر در حال برگزاری دوره ششم جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» هستیم و در این دوره از سامانه الکترونیکی تولید فیلم و عکس با موضوعات فناوری و صنعتی و ارتباط جامعه‌ی هنری با صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی خواهیم کرد.

توسعه فعالیت‌های "مرکز مستندسازی دانش فناوری"

رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر در ادامه با تشریح فعالیت‌های مرکز مستندسازی دانش فناوری جهاد دانشگاهی هنر در زمینه فیلم‌سازی و عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، گفت: در این مرکز در یک دهه اخیر بیش از ۳۰۰ عنوان فیلم مستند، داستانی، پویانمایی، نماهنگ و تیزر ساخته شده و صدها عنوان عکس صنعتی و تبلیغاتی برای سازمان‌ها، صنایع، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است.

وی روایت هنرمندانه پیشرفت‌های علمی، فناوری و صنعتی کشور، ایجاد امید و خودباوری در جوانان، ثبت و انتقال دانش و تجربه‌های مدیریتی، معرفی و نمایش خدمات، دستاوردها و توانمندی های ایرانی را نتیجه کار این مرکز دانست و بیان کرد: ساخت مستندهای معرفی دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت، علوم بهزیستی و چند دانشگاه دیگر، از دیگر فعالیت‌های مرکز مستندسازی جهاد دانشگاهی هنر در سال ۱۴۰۱ است.

بهزاد رشیدی با اشاره به کارکرد فرهنگی و تخصصی مستندسازی تصویری دستاوردهای علمی، فناورانه و پژوهشی مجموعه جهاددانشگاهی، افزود: از دیگر فعالیت‌های مرکز مستندسازی دانش فناوری جهاددانشگاهی هنر در چند سال اخیر ساخت حدود پنجاه عنوان گونه‌های مختلف فیلم معرفی دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی در این مرکز انجام شده است.

وی ادامه داد: هر یک از این فیلم‌ها بخشی از دانش بومی و دستاوردهای جهاددانشگاهی را روایت می‌کنند و ضمن انتقال دانش و تجربه، باعث ایجاد خودباوری، غرور و افتخار هر ایرانی خواهد بود که از این حیث، به عنوان یک کار فرهنگی نیز قلمداد می‌شود.

آموزش تخصصی و کارآفرینی در عرصه هنر

رشیدی در ادامه این گفت و گو به فعالیت‌های آموزشی جهاد دانشگاهی هنر پرداخت و گفت: رویکرد مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر آموزش مهارت محور رشته‌های هنری تخصصی و کاربردی و هدایت و ترغیب جوانان و دانشجویان به سمت بازار و کارآفرینی است و تلاش می‌شود ماهیت دوره‌های آموزشی، کاملا کاربردی و متناسب با نیاز بازار باشد.

وی افزود: سرفصل های آموزشی به روز، استفاده از الگوهای جدید آموزش هنر، بهره‌گیری از استادان و هنرمندان برجسته کشور و هزینه‌های پایین دوره‌ها از جمله مزیت‌های آموزش در جهاد دانشگاهی هنر است.

وی گفت: در هر سال حدود ۴۰۰۰ هنرجو در کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی و کاربردی جهاد دانشگاهی هنر شرکت کرده و مهارت‌های لازم در حداقل یک رشته هنری را کسب می‌کنند.

تغییر ساختار مرکز خدمات تخصصی هنرهای کاربردی

رشیدی گفت: با توجه به تجربه‌های کسب شده در زمینه خدمات هنری، ساختار "مرکز خدمات تخصصی هنرهای کاربردی" را تغییر داده‌ایم و از این پس این مرکز، صرفا در زمینه‌های «طراحی و گرافیک و خدمات برند» و «صنایع دستی و طراحی و ساخت هدایای هنری نفیس» خدمات تخصصی، پژوهشی و مشاوره ارائه می‌نماید.

وی در ادامه افزود: یکی از کارهای شاخص این مرکز در سال گذشته، طراحی پویش ملی همراهان سفر ایمن و اجرای آن با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ بود که در سطح کشور اجرا شد. این برنامه در ۲۵ مجتمع خدمات رفاهی در محورهای جاده‌ای پر تردد و پر خطر کشور برگزار شد. ایده پردازی و طراحی پویش، برنامه‌ریزی اجرای پویش، تولید بیش از پنجاه عنوان محتوای تصویری آموزش دهنده و فرهنگ ساز، طراحی بیلبوردهای جاده‌ای، طراحی فضاهای برگزاری پویش و طراحی سفره‌های هفت سین از جمله فعالیت های جهاد دانشگاهی هنر در این پویش ملی بود.

هنرهای نمایشی کاربردی در خدمت نیازهای کشور

رشیدی در ادامه با اعلام این خبر که طرح فناورانه تدوین و بومی‌سازی دانش فنی هنرهای نمایشی کاربردی و بهره برداری از قابلیت‌های گوناگون هنرهای نمایشی کاربردی متناسب با نیازهای جامعه در زمستان سال ۱۴۰۰ به تصویب رییس وقت و معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی رسید، بیان کرد: در قالب این طرح فناورانه در نظر است زمینه رشد و توسعه هنرهای نمایشی کاربردی فراهم شده و در شش دپارتمان تئاتر تعلیمی و تربیتی، تئاتر درمانی، تئاتر شورایی، تئاتر اجتماعات، تئاتر میراث و تئاتر خلاق کودکان به ارایه خدمات تخصصی، پژوهشی و آموزشی بپردازد.

سایر فعالیت‌ها

رییس جهاد دانشگاهی هنر برگزاری اولین دوره ارتقای مهارت و توانمندی فروشندگان پوشاک تهران، همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت محور برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، راه اندازی و افتتاح کارگاه تخصصی جدید طراحی و دوخت لباس، برگزاری چند نمایشگاه تخصصی از جمله نمایشگاه گروهی آثار هنرجویان رشته مجسمه‌سازی و دهها کارگاه آموزشی تخصصی از جمله تکنیک‌های ویژه و پخت‌های آلترناتیو، چاپ سیلک روی سرامیک، بازی‌های آپارتمانی، تربیت جنسی کودک و نوجوان، الگوسازی و دوخت شلوار به سبک تجاری و... را از دیگر برنامه‌های آموزشی این واحد عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر، وی در پایان انتشار مجدد مجموعه شش جلدی «نمایش خلاق»، تألیف و انتشار کتاب «۲۰۷ تمرین از تمرینات نمایش خلاق» تألیف و انتشار کتاب «صنعت سینما در عصر همه‌گیری کرونا»، تولید و تدوین فیلم «داستان شکست»، حضور فعال در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال ۱۴۰۰ و انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری بین جهاد دانشگاهی هنر و اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران و جهاد دانشگاهی هنر و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی را از دیگر فعالیت‌های این واحد برشمرد که با همکاری و همدلی همه اعضای جهاددانشگاهی هنر به ثمر رسیده است.

انتهای پیام

نظر شما