شناسهٔ خبر: 55497975 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شهر بانوی کرامت در سالروز شهادت سقای آب و ادب به سوگ نشست

شهر کریمه اهل بیت (س) در سالروز شهادت قمر منیر هاشمی حضرت ابوالفضل العباس (ع)سیاه‌پوش و سوگوار است.

صاحب‌خبر -

 هم زمان با تاسوعای حسینی، روز بزرگداشت شهادت مقام والای  اسوه ایثار و ادب، ارادتمندان و محبان سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در شهر کریمه اهل بیت(س) همگام با شیعیان جهان در جای جای شهر در حال سوگواری هستند.

  ارادتمندان و محبان سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام  از شب تاسوعای حسینی با حضور در  بارگاه منور حضرت فاطمه معصومه(س) در سوگ شهادت اسوه جوانمردی اخلاص و فداکاری اشک ماتم ریختند.

حرم مطهر بانوی کرامت در روز تاسوعا مملو از عزاداران حسینی است  که با برپایی دسته های زنجیر زنی و سینه زنی عشق و ارادت خود را به ساحت علمدار رشید دشت کربلا  نشان می دهند.

عده ای از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت در این روز  با پخش نذورات مراتب عشق و ارادت خود را به سقای آب و ادب ابراز می‌کنند.

تقویم عزای حسینی به علقمه رسید

تاسوعا روز نهم ماه محرم است. تاسوعا از ریشه تسع به معنای نهم، فقط بر نهمین روز محرم اطلاق شده‌است. آخرین روزی است که حسین بن علی علیه السلام سومین امام شیعیان و یارانش شبانگاه آن را درک کرده‌اند و این روز به شب عاشورا پیوند خورده‌است.

این روز نزد شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است. شیعیان این روز را منتسب به عباس بن علی نیز می‌دانند، و این روز را بسان روز عاشورا گرامی داشته و در آن به سوگواری می‌پردازند.

تاسوعای محرّم سال ۶۱ قمری، تحرکات سپاه عمر سعد در صحرای کربلا افزایش یافت و تصمیم جنگ داشتند. امام حسین علیه السلام به وسیله برادرش عباس یک شب مهلت برای راز و نیاز گرفت.

در این روز خیمه‌های یاران حسین محاصره شد. شمر برای عباس و برادرانش امان نامه آورد که ایشان بر او نهیب زد که: ما را امان می‌دهید در حالی‌که پسر رسول خدا را امان نباشد؟

چرا به حضرت عباس (ع)باب الحوائج می گویند؟

حجت الاسلام محمدی، کارشناس مذهبی درباره لقب باب الحوائج قمر بنی هاشم حضرت عباس (ع) به خبرنگار ما گفت:باب به معنای در و حوائج جمع حاجت است. باب الحوائج یعنی در‌های حاجت؛ یعنی هر که حاجتی دارد، می‌تواند از این طریق حاجتش را بگیرد. حضرت ابوالفضل العباس (ع) به جهت این که در درگاه خدا مقرب است، باب الحوائج خوانده می‌شود، چون می‌توان با توسل به آن حضرت، حاجت خویش را گرفت.

او افزود:حضرت عباس (ع) کرامات فراوان دارد. طبیعی است که یک چنین جایگاهی صرفاً به خاطر جانبازی بزرگ حضرت عباس (ع) در کربلا حاصل نشده است. چرا که خیلی افراد دیگری در کربلا بودند که برای امامشان جانفشانی و ایثار کردند. از جمله سه برادر دیگر حضرت عباس (ع)؛ اما این که حضرت چنین جایگاه ویژه‌ای یافته است به سبب دارا بودن خصایص و فضیلت‌هایش در دوران زندگی بوده است.

این کارشناس مذهبی گفت:قطعا حضرت ابوالفضل (ع) در دوران زندگی خود مانند پدر خویش به گره گشایی در کار دیگران و رفع مشکلات و حوائج مردم می‌پرداخته است که خداوند برای آن حضرت این وجه عظیم را پس از شهادتش تا دنیا دنیاست قائل شده که هر کس دست نیاز به سوی درگاه الهی با وسیله قرار دادن حضرت عباس (ع) دراز کند ناامید باز نخواهد گشت.

او ادامه داد:خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:اولیای خداوند با اذن و رضایت پروردگار می‌توانند مشکل گشا و باب الحوائج مردم باشند.

کارشناس مذهبی گفت:علت این این که چنین لقب و مقامی به حضرت ابوالفضل داده شده است، به خاطر ایثار و فداکاری ایشان بوده است، چون عبد صالح و مطیع خدا است، با پیروی از فرامین الهی دنیا را به آخرت خود فروخت و به چنین جایگاهی دست پیدا کرد.

او بیان کرد:عنوان باب الحوائج اختصاص به حضرت عباس (ع) ندارد، بلکه همه معصومان (ع) و برخی از اولیا باب الحوائج هستند؛ زیرا آنان در اثر تقوا و عبودیت، لیاقت این مقام را کسب کرده اند، ولی آن چه در عرف شهرت یافته، آن است که تنها به بعضی عنوان باب الحوائج اطلاق شده که حضرت عباس (ع) نیز در زمره آنان است.

نظر شما