شناسهٔ خبر: 55497772 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جنگ با علامت‌های غیرواقعی اقتصاد

 اگر وضعیت اقتصادی کشور را بررسی کنیم، در می‌یابیم کشور قبل از هر چیز و مهم‌تر از هر چیز دیگر، نیاز به مسوولان اقتصادی مستقل، مقتدر، با اراده و با جرات،  دارد که امور اقتصادی کشور را در دست گرفته و اقدامات اصلاح‌گرانه و ریشه‌ای را آغاز کند.

صاحب‌خبر -

به عبارتی، باحذف هرگونه نرخ‌ غیرواقعی، چه برای حامل‌های انرژی، چه برای تعرفه‌های گمرکی، چه برای انواع مالیات‌ها و عوارض‌ها و به خصوص برای ارز و واقعی شدن قیمت‌ها، باعث شود تا قیمت‌ها به عنوان علامت کار خودشان را به طور صحیح انجام دهند.

چنانچه این‌گونه مسوولان شجاع و مدبر و دلسوزی در راس امور اقتصادی کشور قرار گیرند، با آزاد شدن و رقابتی شدن کسب و کار، احتمالا کسب انواع مجوزها هم از حالت سختگیرانه و رانتی خارج می‌شود و تمدید مجوزها هم برای فعالان اقتصادی با انواع بهانه‌جویی‌ها روبه‌رو نخواهد شد.

اما بهترین کاری که یک مسوول اقتصادی که هم‌اکنون در راس یکی از نهادهای اقتصادی کشور است می‌تواند انجام دهد، اگر اراده و جرات اصلاح را در خود نمی‌بیند، این است که حداقل جرات کناره‌گیری از آن مقام را داشته باشد. اگر توانایی کار را در خود نمی‌بیند، حداقل کنار رود، تا انشاالله جایگزینی مناسب و صالح و با اراده و با جرات وارد شود و زمام امور اقتصاد را در کف بگیرد.

من بار دیگر تاکید می‌کند اقتصاد زمانی می‌تواند به شکوفایی و پویایی برسد که رقابت در آن واقعی باشد و این با چند نرخی بودن و امتیازهای ویژه برای برخی از فعالان اقتصادی و با وجود مقررات دست و پاگیر و محدودکننده و سختگیرانه برای دادن مجوز یا تمدید مجوز برای شغل‌های مختلف، ممکن نخواهد بود. اینکه مثلا صرافان را مجبور می‌کنند که سرمایه خودشان را تا چندین برابر بالا ببرند، یا آنها را به علت این که سنشان مثلا از ۷۰ سال بالاتر است از تصدی صرافی خود منع می‌کنند، یا خواستار مدارک تحصیلی خاص یا به قول خودشان مرتبط از آنها می‌شوند، کمکی به وضعیت اقتصادی کشور نمی‌کند.

زمانی می‌شود به شکوفایی اقتصادی کشور امیدوار بود که تبعیض و رانت برداشته شود. حداقل درب اتاق مسوولات میانی به روی مراجع، (ارباب رجوع سابق) باز باشد و برای طرح مشکل با یک کارمند معمولی نیاز به کسب اجازه تلفنی از او نباشد، یا حداقل کارمندها موظف به جوابگویی تلفن‌هایشان باشند.

بنده به عنوان یک ریش سفید عرض می‌کنم ۲۰ سال پیش وقتی می‌خواستم مجوز صرافی را تمدید کنم، فقط ۴۸ ساعت طول کشید، ولی برای تمدید در دوره اخیر تا هم‌اکنون بیش از دو سال طول کشیده و هنوز حتی جواب نامه ما را نمی‌دهند. نمی خواهم موضوع را شخصی کنم، ولی فقط برای ارائه تصویری از طرز کار یکی از بهترین و مورد اعتمادترین نهاد های اقتصادی، خواستم مثالی بیاورم.

* رییس اسبق کانون صرافان

۲۲۳۲۲۵

نظر شما