شناسهٔ خبر: 55497094 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

مهدی عظیمی میرآبادی:

فلسفه عاشورا را می‌توان در تمام تولیدات هنری و رسانه ای لحاظ کرد

حوزه / یک تهیه‌کننده گفت: اینکه فکر کنیم عاشورا را تنها در قالب کارهای تاریخی می‌توان مدنظر قرار داد اشتباه محض است زیرا این معنا قادر است در تمام سطوح مورد توجه باشد.

صاحب‌خبر -

مهدی عظیمی میرآبادی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه پیرامون تولیدات عاشورایی در سینما و تلویزیون، اظهار کرد: به دو صورت در برنامه‌های نمایشی می‌توان به عاشورا نظر کرد. ابتدا اینکه در قالب کارهای تاریخی به صورت مستقیم عاشورا و آنچه بر امام حسین (ع) گذشته روایت شود. دوم اینکه سعی شود مفاهیم و فلسفه‌ای که در عاشورا وجود دارد در فیلم‌ها و سریال‌های مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: درست است که به واسطه نگاه مستقیم به عاشورا نیز می‌توان به فلسفه و چرایی قیام عاشورا آشنا شد اما از نگاه من پرداختن غیرمستقیم به موضوع انتظار می‌رود مخاطب را بیشتر و بهتر با موضوع آشنا کند چون وقتی آموزه‌های عاشورایی را در قالب داستان‌های امروزی مورد توجه قرار می‌دهیم مخاطب آن موضوعات را پیرامون خود دیده و آن را درک می‌کند.

مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس پیرامون آسیب‌هایی که تولیدات با محوریت عاشورا را تهدید می‌کند، چنین توضیح داد: یکی از مشکلات جدی در این رابطه همان بیان تاریخ به شکل مستقیم است، چون اینکه فکر کنیم تنها به این روش می‌توانیم به قیام عاشورا بپردازیم در حقیقت محدود کردن معنای عظیم عاشوراست. حضرت رسول (ص) می‌فرمایند «قولوا لااله‌الاالله تفلحوا» (بگوئید خدایی جز الله نیست تا رستگار شوید). این حدیث نبوی نشان می‌دهد بیان کلام حق در هر شکلی نیکو است. با توجه به این گفته می‌خواهم بگویم موضوعات عاشورایی نیز قادر است به اشکال مختلف مدنظر قرار گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت آثار عاشورایی شرایطی خاص را طلب می‌کند؟ گفت: برای کارگردانی کارهایی عاشورایی نمی‌توان قواعد خاصی درنظر گرفت که بتوان بر مبنای آن به صورت کلی نظر داد. یک فیلمساز ممکن است در ابتدای راهش به فیلم عاشورایی نظر کند و فیلمساز دیگر در انتهای دوره کاریش، اما یک شرط مهم را می‌توانم برای ساخت چنین کاری ضروری بدانم آنهم اینکه اگر به این حوزه بدون اعتقاد ورود کنیم کار تولیدی اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما