شناسهٔ خبر: 55497089 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وقوع سیل در برخی مواقع قابل رصد است/ پیش‌بینی بیشتر از یک هفته‌ای نوسانات هوای در جهان مقدور نیست

مدیرکل هواشناسی مازندران، گفت: وقوع برخی سیل‌ها را می‌توان رصد و اطلاع رسانی کرد اما پیش‌بینی بیش از یک هفته‌ای در جهان مقدور نیست به این دلیل که نوسانات هوایی لحظه به لحظه تغییر می‌کند.

صاحب‌خبر -

سیدمحمدرضا رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی در استان مازندران بارندگی اتفاق افتاده، اظهار کرد: هشدار نارنجی از شنبه تا دوشنبه هفته جاری را به مسؤولان، مردم و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کردیم، اما توقعاتی که از هواشناسی وجود دارد این است که از هفت روز جلوتر پیش‌بینی‌ها اطلاع رسانی شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: پیش‌بینی هواشناسی زودتر از یک هفته‌ای در توان هواشناسی کشور و حتی در سطح جهان هم نیست، برای نمونه در سیل اخیر آلمان کشته شدن تعداد زیادی افراد مبین این موضوع است.

وی با بیان اینکه برخی از سیلاب‌ها مثل حادثه سیل جنوب ایران که پدیده مونسون بوده قابل پیش‌بینی بوده است، ادامه داد: ما براساس وظایف کلی اعلام آماده‌باش دادیم که در ارتفاعات شاهد بارش شدید باران هستیم.

مدیرکل هواشناسی درباره مونسون با اعلام اینکه هر ساله است، افزود: اما اینکه مونسون عمیق شده و رطوبت را تا مرکز ایران افزایش دهد، جز پدیده‌ها کم اتفاق و نادر است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر اقلیم در این پدیده موثر بوده است، افزود: بله کاملا ـ اصلا تغییر اقلیم باعث ایجاد شدن این پدیده شده درسته که دمای هوای به اصطلاح گفته می‌شود که تنها دو درجه افزایش پیدا کرده اما این دو درجه رژیم آب و هوایی دنیا را تغییر می‌دهد.

رضوی یادآور شد: در این دو دقیقه تغییر بارش از یک جای به جای دیگر منتقل می‌شود، دمای هوا از یک جای به جای دیگر می‌رود،مونسون اخیر دقیقا متاثر از تغییر اقلیم است.

وی در پاسخ به این  سوال که ناپایداری تغییر اقلیم تا چند سال دیگر ممکن است دوام داشته باشد، افزود: سازمان جهانی هواشناسی پیش‌بینی کرده که تا ۸۰ سال دیگر این ناپایداری ادامه دارد، آنها اعتقاد دارند که دما کره زمین تا پایان عصر حاضر ۶ درجه افزایش پیدا می‌کند، اگر معاهده پاریس توسط همه کشورها لحاظ شود دمای کره زمین سه درجه افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل هواشناسی خاطر نشان کرد: افزایش سه درجه‌ای هوا خودش مشکلات جدی را ایجاد می‌کند و اگر به ۶ درجه برسد قطع به یقین مشکلات و چالش‌های کره زمینه بیشتر می‌شود.

رضوی ادامه داد: در کشور ما میزان دمای هوا دو درجه افزایش پیدا کرده و همین موضوع باعث تغییرات جدی در وضعیت آب و هوای کشور ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: با گرم شدن کره زمین بارش‌ها کاهش پیدا نمی‌کند به این دلیل که چیزی از جو خارج نمی‌شود اما نوع بارش‌ها تغییر می‌کند.

مدیرکل هواشناسی مازندران درباره میزان بارندگی استان مازندران، گفت: بارش باران در استان مازندران چندان زیاد نبوده اما حجم بالای بارش در یک منطقه و در طول زمانی کوتاه باعث مشکلات برای تعدادی از مناطق بالا دست استان شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا کشورهای پیشرفته پیش‌بینی تقویمی سالانه هواشناسی دارند، گفت: این موضوع در هیچ جای دنیا مرسوم نیست، شما بررسی اجمالی داشته باشید از حوادث و کشته‌های سیل در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که اصلا این موضوع صحت ندارد.

رضوی یادآور شد: برخی از سیلاب‌ها از یک هفته قبل قابل پیش‌بینی است، اما سیلابی که در یک نقطه از کوهستان به وقوع می‌پیوند قابل پیش‌بینی نیست در برخی از نقاط اقلیم توپوگرافی دست به دست هم داده و باعث وقوع سیل می‌شود این موضوع به وسیله رادار قابل پیش‌بینی است که در دنیا به عنوان بارش لحظه‌ای معروف است، این بارش‌ها ۱۷ دقیقه جلوتر اگر اطلاع‌رسانی شود می‌تواند باعث نجات جان انسان‌ها شود.

وی در پایان گفت: در هیچ جای دنیا پیش‌بینی بیشتر از ۱۰ روز قابل اتکا نیست، پیش بینی‌ها هر سه ساعت یک بار بر اساس داده‌ها اصلاح می‌شود، البته پیش بینی فصلی در کشور انجام می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج/

نظر شما